کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۵۷۹
تاریخ خبر:

تیم B در سراشیبی

روزنامه هفت صبح | دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخراج کرد و وعده داد تا یک هفته دیگر جانشین او را معرفی کند. قرار است تا زمان انتصاب فرد جدیدی برای این سمت، چارلز کوپرمن معاون ‌ بولتون، به‌طور موقت به عنوان مشاور امنیت ملی به ایفای وظیفه بپردازد.

قبول این اتفاق آنقدر برای بولتون سخت بود که بلافاصله به رسانه‌های آمریکایی پیام داد و مدعی شد که اخراج نشده بلکه از کارش استعفا داده است.از دو ماه قبل زمزمه‌های خروج بولتون از تیم ترامپ به گوش می‌خورد و این اتفاق دور از ذهن نبود‌ اما برای کسانی که مواضع جنگ‌طلبانه مشاور امنیت ملی کاخ سفید را دنبال می‌کردند، این خبر باز هم خوشحال کننده بود.

جان بولتون خواستار اقدام نظامی علیه ایران و نابود کردن تاسیسات هسته‌ای کشورمان بود و با برخی سیاست‌های دونالد ترامپ از افغانستان گرفته تا کره شمالی و روسیه مخالفت می‌کرد. او نشست و برخاست‌هایی هم با منافقین داشت. بولتون بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران اصرار می‌کرد.

همه این اختلافات باعث شد تا ترامپ او را از راه توئیتر اخراج کرده و بنویسد که با بسیاری از پیشنهادهای بولتون به شدت مخالف بوده و گفته عده‌ای دیگر در کابینه او هم همین موضع را داشته‌اند و به همین دلیل او خواهان استعفای جان بولتون شده و بولتون نامه کناره‌گیری خود را تقدیم رئیس جمهور آمریکا کرده است. دقایقی بعد از توئیت ترامپ، جان بولتون در توئیتر خود نوشت که خود او دیشب استعفایش را تسلیم رئیس جمهور کرده و ‌ ترامپ به او گفته است که فردا درباره این موضوع با او صحبت خواهد کرد.

*** چرا بولتون حذف شد؟
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت ‌ کنار گذاشته شدن جان بولتون به معنای تغییر سیاست‌های دولت ترامپ نیست. او در حالی این را نوشت که به اعتقاد بسیاری از مفسران، اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید چراغ سبز دولت ترامپ به ایران بود.

ظریف وزیر خارجه کشورمان در سفری به نیویورک او، بن‌سلمان و بنیامین نتانیاهو را تیم B نامیده بود و در مورد این سفر به ترامپ هشدار داده بود. بعد از انتشار این خبر بسیاری معتقد بودند ‌ این اتفاق می‌تواند منجر به حل برخی مشکلات شود. استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا‌ هم در این جلسه گفت که دونالد ترامپ و سایر دستیاران ارشدش درباره ادامه خط مشی فشار حداکثری علیه ایران همسویی کامل دارند.

او افزود دونالد ترامپ همچنان آماده است که «بدون پیش شرط» با رهبران ایران ملاقات کند، پیشنهادی که ایران پیشتر آن را رد کرده است. پمپئو هم گفت ‌ رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در نشست مجمع عمومی سازمان ملل «بدون پیش شرط» با آقای روحانی ملاقات کند. موضوع ایران یکی از موارد مورد اختلاف بولتون و ترامپ بود.

بولتون عقاید تند و تیزی در مورد ایران داشت و تلاش می‌کرد ایالات متحده را به جنگ با کشورمان بکشاند. از سوی دیگر او نشست و برخاست‌هایی با سران منافقین داشت که اعتراض بسیاری را موجب شده بود. اختلاف نظر بولتون با دونالد ترامپ بر سر روند مذاکرات اخیر آمریکا با طالبان در افغانستان آخرین ضربه را بر روابط این دو نفر زده است. چند روز پیش روزنامه واشنگتن‌پست از این اختلاف پرده برداشت و گزارش داد که بولتون دراین مذاکرات به حاشیه رانده شده است.

*** نماینده ایران در سازمان ملل: به‌رغم برکناری بولتون با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم
نماینده ایران در سازمان ملل گفته تا لغو تحریم‌های آمریکا، امکان مذاکره دو کشور منتفی است. مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک گفته است که با وجود برکناری جان‌بولتون، ایران با ایالات متحده مذاکره نخواهد کرد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در آن، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا مطرح شده بود.

نماینده ایران گفته «ما بارها اعلام کرده‌ایم و رئیس جمهور ایران هم به صراحت نظر داده تا زمانی که این تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران‌ ادامه دارد، جای صحبت و مذاکره نیست.»

کدخبر: ۲۷۹۵۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر