کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۰۵۵
تاریخ خبر:

تیم‌هایی که قربانی مصلحت‌اندیشی شدند

روزنامه هفت صبح | لیگ نوزدهم سرانجام به پایان رسید. در این میان تیم‌هایی بودند که علاوه بر اشتباهات مدیریتی و فنی خود، قربانی اتفاقات دیگری شدند. اتفاقاتی که خودشان نقشی در آنها نداشتند اما اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد شاید امروز شرایط بهتری در جدول داشتند.

*** سپاهان اصفهان
تیم پرستاره و گرانقیمت اصفهانی در حالی که به عنوان مدعی اول قهرمانی وارد لیگ نوزدهم شد‌ اما در نهایت در رده عجیب و باورنکردنی پنجم ایستاد و با حذف از جام حذفی، حتی سهمیه آسیا را هم از دست داد. بی‌شک در این ناکامی بزرگ، نقش کادر فنی این تیم و مدیریتش انکارناپذیر بود. امیر قلعه‌نویی به خصوص در نیم‌فصل دوم و پس از آنکه نتوانست به نیمکت تیم ملی برسد، انگیزه‌اش را از دست داد و با تصمیمات فنی اشتباه خود در بعضی از بازی‌ها باعث شد سپاهان از کورس قهرمانی عقب بماند.

مدیریت این باشگاه هم نتوانست در مقاطع بحرانی، تیم را نجات دهد؛ از جمله بازی مقابل پرسپولیس در اصفهان که برگزار نشد و سه امتیاز مفت و مجانی را تقدیم تیم سرخپوش پایتخت کرد اما سپاهان، علاوه بر این مشکلات داخلی، در اواخر فصل از بابت داوری هم متضرر شد. به خصوص در دو بازی کلیدی مقابل استقلال در تهران.

در بازی برگشت لیگ نوزدهم، خطایی که روی شیخ دیاباته اعلام شد اصلا پنالتی نبود و همین پنالتی و گل شدن آن، تمرکز را از شاگردان قلعه‌نویی که او را روی نیمکت هم نمی‌دیدند گرفت. شایان مصلح هم که با خطای شیخ دیاباته، قربانی تصمیم اشتباه داور شده بود، یک گل به خودی زد تا در نهایت سپاهان در بازی شش امتیازی مقابل استقلال مغلوب شود و شانسش برای کسب سهمیه آسیا را تا حدود زیادی از دست بدهد.

چند روز بعد در جام حذفی هم همین سناریو تکرار شد. یک پنالتی اشتباه دیگر از شایان مصلح این بار روی مهدی قایدی اعلام شد و استقلال با این پنالتی اشتباه از حریف خود پیش افتاد. این بازی هم در نهایت با این اشتباه تاثیرگذار داوری به سود استقلال به پایان رسید و سپاهان از جام حذفی هم کنار رفت و کار به جایی رسید که امیر قلعه‌نویی برای اولین بار در دوران مربیگری خود، استعفا داد!

اگرچه سپاهان در طول فصل گاهی هم از اشتباهات داوری سود برد اما نمی‌شود نقش اشتباهات داوری این دو بازی مهم در ناکامی سپاهان در این فصل را به راحتی نادیده گرفت. آنها بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین قربانیان داوری در اواخر فصل بودند.

*** شهرخودروی مشهد
تیم مشهدی نیم‌فصل اول با هدایت یحیی گل‌محمدی نتایج خوبی گرفته بود و پا به پای مدعیان دیگر در نبرد قهرمانی شرکت داشت. این تیم اگرچه در پایان نیم‌فصل اول در رده ششم قرار داشت اما فاصله چندانی با تیم‌های بالایی نداشت و به راحتی می‌توانست با یکی دو پیروزی دیگر خودش را به صدر جدول نزدیک کند اما اتفاقاتی که برای باشگاه پرسپولیس رخ داد، بیشترین آسیب را به شهرخودرو زد!

گابریل کالدرون که پرسپولیس را قهرمان نیم‌فصل کرده بود، به دلیل عدم دریافت مطالباتش از این تیم رفت و مدیران پرسپولیس برای جانشینی او، یحیی گل‌محمدی را در نظر گرفتند. پیش‌بینی می‌شد یحیی به پیشنهاد پرسپولیس پاسخ منفی بدهد و تیمش را در این مقطع حساس تنها نگذارد اما سکوت او در برابر شایعات نشان داد که یحیی بی‌میل نیست به پرسپولیس برگردد.

حمیداوی مالک شهرخودرو تلاش زیادی کرد تا پرسپولیسی‌ها را از جذب یحیی منصرف کند. او سنگ بزرگی هم پیش پای مدیران این باشگاه انداخت و مبلغی چند میلیاردی را برای دادن رضایتنامه یحیی درخواست کرد که در کمال شگفتی با موافقت پرسپولیسی‌ها روبه‌رو شد! حتی گفته شد پای وزارت ورزش و جوانان هم به این ماجرا باز شده بود و مدیران ارشد این وزارتخانه، تیم مشهدی را برای صدور رضایتنامه یحیی تحت فشار گذاشته‌اند.

حمیداوی در لفافه این شایعات را تایید کرد و در نهایت یحیی در نیم‌فصل از شهرخودرو جدا شد و به پرسپولیس رفت تا مجتبی سرآسیایی بدون هیچگونه تجربه سرمربیگری، هدایت این تیم را در نیم‌فصل دوم بر‌عهده بگیرد‌ اما جدایی یحیی تنها مشکل شهرخودرو نبود. با رفتن او به پرسپولیس، چند ستاره شهرخودرو هم تصمیم به جدایی از این تیم گرفتند. سروش رفیعی مهم‌ترین بازیکن شهرخودرو بود که بعد از رفتن یحیی به پرسپولیس ترجیح داد این تیم را ترک کند و به سپاهان اصفهان برود.

یونس شاکری مهاجم گلزن شهرخودرو هم در همین مقطع جدا شد و به گل‌گهرسیرجان پیوست و با گلزنی‌هایش نقش زیادی در بقای این تیم در لیگ برتر داشت. شاید اگر یحیی در شهرخودرو می‌ماند، ستاره‌های این تیم هم ماندنی می‌شدند و امروز این تیم هم سهمیه آسیا می‌گرفت اما این تیم، قربانی اتفاقاتی شد که در پرسپولیس رخ داد.

*** پارس‌جنوبی جم
در هفته بیست و سوم لیگ برتر، استقلال مهمان پارس جنوبی جم بود. این تیم در بازی قبلی خود با سایپا به تساوی رسیده بود و کادر فنی‌اش به شدت تحت فشار هواداران قرار داشت. ضمن اینکه چند بازیکن کلیدی این تیم هم مصدوم و محروم بودند و این بهترین فرصت برای پارس‌جنوبی جم بود تا در برابر استقلال نتیجه مناسبی بگیرد اما درست یک روز قبل از برگزاری بازی خبر رسید که تست کرونای تعداد قابل توجهی از استقلالی‌ها مثبت از آب درآمده است!

در نهایت، با اینکه بازیکنان این تیم در فرودگاه حاضر شدند تا به جم بروند اما با افزایش تعداد کرونایی‌های این تیم! سفر به جم کنسل و بازی لغو شد. البته سازمان لیگ اصرار داشت که استقلال باید روز بازی به جم برود اما استقلالی‌ها اصرار داشتند که تعداد کرونایی‌های این تیم به حدنصاب ۲۵ درصد از اعضای باشگاه رسیده و طبق قانون بازی این تیم مقابل پارس‌جنوبی باید لغو شود.

سرانجام این این بازی لغو و به زمان دیگری موکول شد هرچند ‌ واقعیت هرگز مشخص نشد و گفته می‌شد تعداد واقعی کرونایی‌های استقلال بسیار پایین‌تر از چیزی بود که اعلام شد و این تیم طبق قانون باید در همان روز مقرر به مصاف پارس‌جنوبی می‌رفت. با اختلافاتی که میان مسئولان سازمان لیگ و استقلال به وجود آمد، به نظر می‌رسید این بازی ۳برصفر به سود پارس جنوبی اعلام خواهد شد.

اما سازمان لیگ به انجام بازی در تاریخ دیگری حکم داد! این بازی چند هفته بعد و در شرایطی برگزار شد که مصدومان استقلال بهبود یافته بودند و دیگر خبری از بازیکنان مبتلا به کرونا نبود! استقلال این بار تقریبا با تمام قوا به مصاف پارس جنوبی رفت و موفق شد با درخشش بازیکنانی که به این بازی رسیده بودند حریفش را شکست دهد.

شاید اگر این بازی در همان موعد اولیه برگزار می‌شد پارس می‌توانست نتیجه بهتری بگیرد، شاید هم رای عادلانه، ۳‌برصفر شدن بازی به سود پارس جنوبی بود‌ اما این تیم قربانی مصلحت‌اندیشی مسئولان سازمان لیگ شد. با باخت به استقلال، روند نتایج این تیم به شدت نزولی شد و در نهایت پنجشنبه شب به همراه دیگر تیم بوشهری به لیگ یک سقوط کرد.

کدخبر: ۳۴۶۰۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر