کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۹۷۳
تاریخ خبر:

تیزهوشی در انصراف به سبک ‌ژیلا صادقی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| «آشپزی با مامان» نام مسابقه‌ای است که پخش آن به‌تازگی در شبکه پنج شروع شده. اجرای مسابقه را الهه پرسون برعهده دارد که چند سالی است نامش به عنوان یک مجری مطرح سر زبان‌ها افتاده. قبل از او قرار بود ژیلا صادقی «آشپزی با مامان» را اجرا کند اما در همان روزهای نخست انصراف خود را اعلام کرد. حالا که مسابقه روی آنتن رفته، می‌توان پی به دلیل «واقعی» تصمیم صادقی برد. در گزارش امروز هم به این مسئله می‌پردازیم و هم به کیفیت مسابقه جدید «آشپزی با مامان.»

‌مورد اول| مسابقه معمولی
ابتدا کم و کیف «آشپزی با مامان» را بررسی کنیم. این مسابقه مثل دیگر مسابقات آشپزی تلویزیون بر چالش «دستپخت» بنا شده و شرکت‌کنندگان در چند موقعیت حاضر می‌شوند و با هم به رقابت می‌پردازند. تفاوت به ترکیب شرکت کنندگان برمی‌گردد‌. در این مسابقه‌، فرزندان در حضور مادران خود‌، توانایی‌شان در طبخ غذا را به چالش می‌کشند.

مادرها حکم راهنما و مشاور دارند و فرزندان آشپز هستند. هدف دیگری که پشت مسابقه قرار دارد، تکریم مادران است. به همین خاطر شرکت‌کنندگان ابتدا از مادر خود می‌گویند. حتی در تیتراژ برنامه به جای استفاده از نام و نام خانوادگی، از عنوان «دختر یا پسر مامان فلانی» استفاده شده. مثلا جلوی عنوان مجری نوشته می‌شود: دختر مامان صدیقه. «آشپزی با مامان» ذاتا شبیه مسابقات مشابه است؛ مثل همین مسابقه «دستپخت» که فصل جدید آن در شبکه یک شروع شده.

مورد دوم |موقعیت مجری
سازندگان «آشپزی با مامان» دنبال یک فضای مفرح بوده‌اند. این که تا چه حد موفق هستند بحثی است مجزا. واقعیت این است که برنامه در مجموع متوسط است و برای مخاطب فاقد نوآوری. در این میان ماموریت تزریق هیجان و شادی به مجری واگذار شده. الهه پرسون به همراه کارشناس آشپزی همان ابتدا وارد یک بازی نمایشی می‌شود.

در طول مسابقه هم سر به سر شرکت‌کننده‌ها می‌گذارد تا از دل این موقعیت خنده و شوخی بیرون بیاید. تلاش پرسون مشهود است اما به بار نمی‌نشیند. او بارها استعداد خود در اجرای برنامه‌هایی «گرم» را ثابت کرده که «چهل تیکه» نمونه موفق آن است. اجرای پرسون به دل مخاطبان نشست و باعث شد مجری برتر سال به انتخاب مخاطبان لقب گیرد. در «آشپزی با مامان» اما از توان او استفاده‌ای بهینه نشده و در همین چند قسمت ابتدایی ناموفق بوده است.

مورد سوم| بازخوانی یک انصراف
کمی بعد از رسانه‌ای شدن خبر اجرای «آشپزی با مامان» توسط ژیلا صادقی خبر آمد او انصراف داده است. این خبر در قالب استوری صادقی در صفحه شخصی‌اش به رسانه‌ها راه یافت:«به امید روزی که چین سر آستین هیچ زنی در سرزمینم مشکلی برای بودن یا نبودش ایجاد نکند. مردم به اندازه کافی لباس‌های عجیب و غریب در شبکه خانگی می‌بینند.» با انتشار این خبر رسانه‌ها دست به تحلیل‌های مختلفی زدند. پرسش فنی اما این بود که چرا سازندگان برنامه شرایطی «عجیب» فراهم کرده‌اند و مجری خود را به سادگی از دست داده‌اند؟

مورد چهارم| درباره یک انصراف
حالا که «آشپزی با مامان» به پخش رسیده است می‌توان پی به دلیل «واقعی» انصراف صادقی برد. این مسابقه، برای یک مجری حرفه‌ای حکم بازگشت به عقب دارد. خاصه آن که مدل آن را صادقی در برنامه «نگی که نگفتی» تجربه کرده بود. در آن برنامه صادقی در کنار اجرا، استندآپ هم می‌کرد و تن به نمایش می‌داد. حالا می‌توان حدس زد همان مدل اجرا در «آشپزی با مامان» از او خواسته شده. صادقی هم با دیدن شرایط مسابقه و دورنمای آن، انصراف را بر ماندن ترجیح داده است.

روز گذشته تحیلی بر اجرای رضا رشیدپور در سری جدید «سیم آخر» منتشر کردیم. بخشی از گزارش به این نکته اشاره داشت که برای مجریانی مثل رشیدپور و مدیری چنین مسابقه‌هایی رهاورد چندانی ندارد. صادقی هم جزو مجریانی است که برای استفاده بهینه از ظرفیت آن‌ها مسابقاتی چون «آشپزی با مامان» فاقد کارایی لازم است. از قضا چنین برنامه‌هایی بازدارنده هم هست و خود ژیلا صادقی پیش از دیگران به آن پی برد و انصراف داد.

کدخبر: ۴۱۳۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر