کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۳۰۳
تاریخ خبر:

همه تکنولوژی‌هایی که علیه‌ کرونا مبارزه می‌کنند

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی| در این مطلب قصد دارم برای شما تعدادی از اقداماتی که به کمک تکنولوژی علیه بیماری کرونا انجام گرفته است را عنوان کنم که بدانید تکنولوژی تا چه حد توانسته به کمک بشر بیاید.کره‌جنوبی قصد دارد برای کنترل مردم در قرنطینه، از مچ‌بند الکترونیکی استفاده کند تا ببیند بعد از آن چه کسی جرات دارد از منطقه قرنطینه‌اش خارج شود! ظاهرا در کره هم مردم باید زور بالا سرشان باشد! یوتیوب هم گفته است برای جلوگیری از انتشار اخبار فیک درباره کرونا، ویدئوهای جعلی مربوط به این بیماری را حذف می‌کند!

آقای بیل گیتس، یکی از آدم حسابی‌های دنیا، این روز‌ها همه دغدغه‌ا‌ش شده مبارزه با کرونا! حتی برای این منظور یعنی کارهای خیرخواهانه‌اش، از هیات مدیره مایکروسافت استعفا داد! فکر کنید! بعد ما یک میز مدیریت در بخشداری یک شهرستان کوچک در دستمان است و تا آخر عمر رها نمی‌کنیم! خلاصه آقای گیتس دارد تلاش می‌کند که کیت تشخیص کرونا را تولید انبوه کند، ضمن اینکه ایشان گفته اوضاع آنقدر هم که ترامپ می‌گوید وخیم نیست و با رعایت فاصله‌گیری در خیابان و تداوم قرنطینه، می‌شود این بیماری را کنترل کرد!

البته ایشان نظر دیگری هم دادند که احتمالا تا پاییز امسال خبری از ساخت واکسن کرونا نباشد و حالا حالاها این ویروس مهمان ما است!
تپسی سرویسی راه انداخته است به اسم همیار که مشتری می‌تواند در اپ درخواست خرید بدهد و راننده هم تا سقف ۱۰۰ هزار تومان خریدهایش را انجام می‌دهد و درب منزل تحویل مشتری می‌دهد! اپل هم به صف تولید‌کنندگان ماسک پیوسته؛ این خبر را آقای تیم کوک اعلام کرد. ایشان گفته اپل قصد دارد بیست میلیون ماسک به مراکز درمانی اهدا کند! احتمالا هم اسمش را بگذارند آی ماسک‌!

یک استارتاپ آمریکایی آمده و یک‌سری اتاقک بیمارستانی قابل حمل طراحی کرده که خوراک مواقع بحرانی است. اینگونه که چندبار مصرف هستند و خیلی سریع می‌شود آنها را برپا کرد. مثلا یک نسخه‌اش مناسب برای استراحت پزشکان و پرستاران است که میشود داخل پارکینگ بیمارستان‌ها گذاشت و البته همه امکانات را هم دارد، مثل تختخواب و سرویس بهداشتی و وای فای و برق و …، یک مدل دیگر برای بیماران طراحی شده که نیاز به مراقبت در بخش ICU ندارند، که آنهم مثل یک سوئیت است و همه امکانات زندگی را دارد، و البته امکان دستگاه تنفس مصنوعی هم دارد.

نسخه سوم هم ظاهرا یک چیزی شبیه ICU است که هنوز تکمیل نشده. در نظر داشته باشید که این اتاق‌ها، فقط برای بیماران کرونا نیست و می‌شود در مواقعی مثل سیل و زلزله هم کلی از آنها کمک گرفت! مدیر‌عامل توئیتر، یک میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا کمک کرد! یک میلیارد دلار! دمش گرم واقعا! فکر نکنید این عدد برایش چیزی نیست‌، شاید حدود یک چهارم یا یک پنجم کل دارایی‌اش باشد! این یعنی بخشندگی! آمازون هم دارد حسابی تلاش می‌کند سوءاستفاده از سایتش را در این زمان به حداقل برساند، آنها یک قسمت جدید به سایت اضافه کردند که فقط بیمارستان‌ها و ارگان‌های دولتی می‌توانند در آن کالای پزشکی سفارش بدهند.

گوگل هم اعلام کرده برای مبارزه با کرونا ۸۰۰ میلیون دلار کمک می‌کند! دقت کردید، گوگل با این عظمتش ۸۰۰ میلیون داده، مدیر عامل توئیتر یک‌میلیارد! حالا به عظمت عدد پی بردید؟ فیسبوک هم برای حمایت از روزنامه نگاران، ۱۰۰ میلیون دلار در اختیارخبرگزاری‌های محلی قرار می‌دهد که از انتشار اخبار کذب جلوگیری کند! شرکت AIRBnb هم برای عبور از این بحران، قرار است همه فعالیت‌های بازاریابی‌اش را متوقف کند، و البته موسسان شرکت هم قرار است تا ۶ ماه آینده حقوق نگیرند!

و البته حقوق مدیران ارشدشان هم تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند! در ایران هم علی بابا فورا ۱۸۰ نفر از کارمندان خود را اخراج کرد و البته بازاریابی و حقوق مدیرانش سر‌جایش است! مرسدس بنز هم یک دستگاه در چند روز تولید کرد که به بیماران کرونا برای تنفس کمک می‌کند و فشار هوای مثبت را به صورت مستمر به بیمار می‌رساند. ظاهرا دستگاه برای بیشتر از ۵۰ درصد افراد دارای عفونت ریه هم مفید بوده و به آنها کمک کرده!

حالا که تعداد زیادی از مردم در دنیا خانه‌نشین شدند، یک‌سری از موزه‌ها و باغ وحش‌ها امکان بازدید آنلاین رایگان را برای مردم ایجاد کردند، یعنی می‌روید داخل سایتی که طراحی کردند و با انتخاب خود می‌توانید یک تور مجازی مثلا در موزه لوور داشته باشید! یا مثلا از آکواریوم جیورجیا آمریکا، یا واتیکان و البته کلی جای دیدنی دیگر دیدن کنید. راستی، در یکی از انبارهای آمازون در نیویورک، تست کرونا یکی از کارمندان مثبت شده و باعث شده بقیه هم اعتصاب کنند و بخواهند که انبار تعطیل یا کاملا ضد عفونی شود، احتمالا فروشگاه‌های اینترنتی در روزهای آینده برای نیروی کار مشکلات زیادی خواهند داشت.

مایکروسافت گفته به‌خاطر شیوع کرونا، همه رویدادهایش در سال ۲۰۲۰ را آنلاین برگزار می‌کند! یعنی قشنگ فرصت طلبی کردند که مراسم برگزار نکنند و صرفه جویی کنند! آدم‌های زرنگ! راستی، با این اوضاع احتمالا فروش موبایل و البته کلا دستگاه‌های الکترونیکی در سال ۲۰۲۰، یک رکورد بی‌سابقه از نظر کاهش را تجربه کند! چه سال عجیبی شده این ۲۰۲۰!

اوراکل دارد با طراحی یک سیستم یادگیری درمانی، کمک می‌کند که زودتر راه درمان کرونا کشف شود. اینگونه که همه پزشکان می‌توانند اثر داروهای مختلف را روی کرونا در این سیستم ثبت کنند که بقیه دکترها هم بتوانند نتایج را بررسی کنند. دولت تایوان گفته برای حمایت از استارتاپ‌هایی که به‌خاطر شیوع کرونا آسیب دیدند، به آنها کمک مالی می‌کند! فقط یک شرط ریز برایشان گذاشته! در ازایش از آنها سهام می‌گیرد! من نمی‌فهمم این دیگر چه مدل کمکی است!بی‌انصاف‌ها کمک مالی می‌کنند سهام می‌گیرند!

نمایشگاه E3 هم که قرار بود آنلاین برگزار شود، ظاهرا قرار است کلا کنسل شود و به سرنوشت خیلی دیگر از نمایشگاه‌های حوزه فناوری دچار شود!فیسبوک هم دارد امکانی را برای دانشمندان فراهم می‌کند که بتوانند به کمک این اپ، ببینند که نتیجه فاصله‌گذاری‌های احتماعی در مناطق مختلف چگونه بوده و چه تاثیری داشته است.واتساپ، همان پیام‌رسان منفور در ایران و محبوب در خارج ایران، اعلام کرده برای جلوگیری از انتشار اخبار فیک، امکان فوروارد پیام‌هایی که زیاد فوروارد شدند در این اپ را محدود کرده و می‌شود این پیام‌ها را فقط برای یک نفر فرستاد!

کدخبر: ۳۲۱۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر