کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۶۵۳
تاریخ خبر:

تکمله‌ای بر طبقه‌بندی بازیگران زن سینمای ایران

روزنامه هفت صبح | از طبقه‌بندی بازیگران زن سینما که در ۵ هفته پیاپی انجام شد قریب به دو ماه می‌گذرد اما حالا همکار راه دورمان خانم کلخورانی یک تکمله‌ای بر آن نوشته که در جای خود قابل توجه است.
‌بیشترین صعود
یک: الناز شاکردوست.مطمئنا مهم‌ترین صعود در فهرست بازیگران زن به الناز شاکردوست اختصاص دارد که طی ۵ سال گذشته از عضو ثابت طبقه دوم (در کنار چهره‌هایی مثل خانم‌ها قریشی و ضیغمی و بختیاری و اوتادی و…) خودش را به شاه‌نشین طبقه اول رسانده است و با بازی‌های درخشانش هنر و استعداد خود را به شکل کامل تثبیت کرده است.

دو: هدی زین‌العابدین. حضور او در جمع ستاره‌های سینمای ایران غافلگیر کننده بود که این مهم را مطمئنا باید ناشی از وسواس او در انتخاب نقش‌ها و دوری جستن همیشگی‌اش از جنجال‌های رسانه‌ای دانست.

سه: پریناز ایزدیار. قبول کردن نقش منفی در شهرزاد آن هم در پوزیشن یک هووی حسود و روانی با لباس و آرایش‌های غلیظ و گل درشت‌،‌ ریسک بزرگی بود که ایزدیار انجام داد و به دنبال آن در یک دوره ۵ساله خودش را در قواره یک ستاره سینمایی نشان داده است.

چهار: سحر دولتشاهی. به رغم حضور موفقش در سینمای ایران در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ بازهم کسی فکر نمی‌کرد که او به این سرعت به ستاره مهم سینما بدل شود. طوری که در سال‌های آینده تقریبا پیش‌بینی حضورش در شاه‌نشین سینمای ایران حتمی است و شاید همین الان هم باید با کمی اغماض او را در همان طبقه به حساب بیاوریم.

‌بدترین نزول
یک: هانیه توسلی. بازیگر پر استعدادی است و مشخص نیست چرا و چگونه طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ این تعداد نقش دوم‌های حاشیه‌ای را قبول کرد. آیا بازیگری دغدغه او نیست؟‌امتیازات او به عنوان بازیگر هنوز آن قدر هست که در طبقه اول باقی بماند اما جایگاهش سست است.

دو: ساره بیات. بازیگر درونگرا و مسلط فیلم‌هایی مثل جدایی نادر از سیمین و ناهید در جذبه رسانه‌های مجازی و شهرت‌،‌ ناگهان تصمیم گرفت به سمت دیگر سینما بلغزد و به بازیگر ثابت سریال‌های نه چندان پرمایه آقای منوچهر هادی بدل شود.

سه: مهتاب کرامتی. بازیگر پرسابقه و محبوب کل دهه نود را بی‌خود و بی‌جهت از دست داد و جا را برای تازه نفس‌ها باز کرد. سرگرم شدنش به بیزینس‌‌های دیگر چه در سینما و چه در خارج از سینما دلیل اصلی این افت نابهنگام بودند. مهتاب کرامتی از سرمایه اجتماعی قابل توجهی میان تماشاگران سینما برخوردار است اما مشخص است مشاورین توانایی ندارد.

‌درجازن‌ها:
یک: طناز طباطبایی. یکی از پراستعداد ترین بازیگران زن سینمای ایران سال‌هاست که در آستانه ورود به شاه‌نشین ایستاده است و جلو نمی‌رود. او برای تبدیل شدن به ستاره این سینما نیاز به یک نقش درجه یک دارد اما در کارنامه‌اش مجموعه‌ای از نقش‌های دوم وجود دارد که فرقشان با کارنامه هانیه توسلی در این است که نقش دوم‌هایی که طباطبایی ایفا کرده عموما نقش‌هایی تاثیرگذار و سخت بوده‌اند.

دو: هستی مهدوی. ستاره فیلم پرفروش پنجاه کیلو آلبالو می‌توانست بسیار موفق‌تر از شرایط کنونی‌اش باشد اما عجیب است که ناگهان از تیررس سینمای ایران دور شد و نقش‌های نه چندان مهم ایفا کرده است.

سه: مینا وحید. چرا خانم وحید این قدر با تردید و دودلی در انتخاب نقش‌ها عمل می‌کند. نوعی تردید که در شکل بازی‌شان هم مشخص است. وحید باید توانایی‌های خودرا به عنوان بازیگر هرچه سریعتر به اهالی سینما ثابت کند.

طبقه بندی کامل بازیگران زن سینمای ایران
تلویزیونی‌ها: با استعداد هستند اما راهی به طبقات ستارگان سینما نیافته‌اند و به عنوان چهره اینستاگرامی هم به شهرت نرسیده‌اند. شهرزاد کمال‌زاد‌ه، آرام جعفری‌، ‌الیکا عبدالرزاقی‌، ‌شقایق دهقان‌، ‌ سارا منجزی‌، آزیتا ترکاشوند‌، مریم معصومی‌، سمانه پاکدل …

ساکنین ثابت طبقه دوم: مورد توجه فضای مجازی‌، بازیگرانی که جاه‌طلبی هنری ندارند و دورنمایی برای ایفای یک نقش خارق‌العاده را در جلو روی خود نمی‌بینند‌. ثروت و فعالیت‌های دیگر را به موفقیت هنری ترجیح داده‌اند.سحر قریشی‌، لیلا اوتادی ‌، بهنوش بختیاری‌، الهام حمیدی‌، الناز حبیبی‌، فریبا نادری‌، لیلا بلوکات‌، نیوشا ضیغمی

ساکنین راهرو و پله‌های طبقه اول و دوم: بازیگرانی که در کارنامه‌شان حضور در فیلم‌هایی از فیلمسازان معتبر وجوددارد اما سیر ثابتی در کارنامه‌شان نیست‌. پر کار هستند و شاید روزی بتوانند وارد طبقه اول بشوند(به نظر بعید است‌!) هرچند جاذبه سینمای تجاری و فضای مجازی و فن پیج‌ها را نمی‌توانند نادیده بگیرند. بهاره کیان افشاری‌، لیندا کیانی‌، بهاره افشار‌، شیلا خداداد، ساره بیات‌، شبنم قلی‌خانی‌، آناهیتا درگاهی‌، لادن مستوفی و متین ستوده .

ساکنان بیرون عمارت: تمایزشان با دو گروه قبلی در دو گزینه کم کاری و استعداد است‌. بازیگرانی که در جریان اصلی سینمای ایران حضور ندارند.‌

همه فن حریف‌ها: ستاره پسیانی‌، الهام کردا‌، پانته آ بهرام‌، پانته آ پناهی‌ها‌، شبنم مقدمی‌، گلاره عباسی.

جوان و تازه نفس: مینا وحید‌، مینا ساداتی‌، ماهور الوند‌، اندیشه فولادوند‌، هستی مهدوی، ترلان پروانه.

روزی روزگاری…: بهاره رهنما،‌ میترا حجار‌، آناهیتا نعمتی‌، ماهایا پتروسیان‌، مرجان شیرمحمدی.

ساکنین طبقه اول/ورودی : آزاده صمدی‌، بهنوش طباطبایی‌، هنگامه قاضیانی‌، رعنا آزادی‌ور‌، پگاه آهنگرانی‌، سارا بهرامی‌، هدی زین‌العابدین

ساکنین طبقه اول /میانه خانه : طناز طباطبایی‌، مهتاب کرامتی‌، ویشکا آسایش‌، مریلا زارعی‌، نگار جواهریان‌، باران کوثری‌، هانیه توسلی

ساکنین طبقه اول /شاه‌نشین : لیلا حاتمی‌، ‌هدیه تهرانی‌، ‌ نیکی کریمی‌، الناز شاکردوست‌، ‌ پریناز ایزدیار‌، سحر دولتشاهی‌، ‌فاطمه معتمد آریا ( و البته احتمالا مهناز افشار‌!)

کدخبر: ۴۳۲۶۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر