کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۴۸۸
تاریخ خبر:

تکل ایدیت سیلمان زیر پای نفتالی بنت

روزنامه هفت صبح | خروج ناگهانی یک عضو ارشد حزب نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، دولت ائتلافی او را از اکثریت انداخت.
ایدیت سیلمان، عضو حزب راستگرای یمینا به رهبری بنت و از اعضای ارشد ائتلاف حاکم در مجلس اسرائیل اعلام کرد که بیش از این نمی‌تواند در آسیب زدن به هویت یهودی اسرائیل شریک شود.

خانم سیلمان گفته است که مسیر اتحاد را آزموده و تا اینجا هر کاری که می‌توانسته برای ائتلاف کرده است. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای تشکیل دولتی راستگرا تلاش خواهد کرد و افزود که در میان اعضای ائتلاف حاکم، تنها او نیست که اینطور فکر می‌کند. سیلمان در نامه استعفایش خطاب به بنت نوشت: باید بپذیریم که تلاشمان را کردیم. اکنون زمان بازنگری و تلاش برای تشکیل دولتی ملی، یهودی و صهیونیست است.

در همین حال به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، برخی منابع اسرائیلی گفته‌اند که ایدیت سیلمان رئیس ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی به سبب اختلاف با چپ‌گراها بر سر تامین نان بیمارستان‌ها در جریان عید یهودی پسح از سمت خود استعفا داده و ائتلاف دولتی نفتالی بنت و یائیر لاپید را در آستانه فروپاشی قرار داده است!

ائتلاف حاکم در اسرائیل مجموعه‌ای از احزاب -از یهودیان راستگرا تا عرب‌های اسرائیل- را در برمی‌گیرد و اکثریت آن تا حدی شکننده است که خروج یک نماینده آن را با بحران روبه‌رو می‌کند. دولت بنت هنوز می‌تواند با ۶۰ کرسی در کنست (برابر با تعداد مخالفان) بر سر کار باشد اما برای تصویب قوانین جدید با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.

اگر یک نماینده دیگر از ائتلاف خارج شود، مخالفان می‌توانند برای عدم اعتماد به دولت رای‌گیری کنند. در صورت پیروزی آنها و رای عدم اعتماد به نفتالی بنت، پنجمین انتخابات اسرائیل در چهار سال گذشته برگزار خواهد شد.بعد از کناره‌گیری ایدیت سیلمان، سیاستمداران راستگرایی که بعد از پیوستن او به ائتلاف به شدت به او حمله می‌کردند، از او استقبال کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل و رهبر مخالفان در مجلس، در پیامی ویدئویی گفت: ایدیت، تو ثابت کردی که راهنمای تو، نگرانی برای هویت یهودی اسرائیل و سرزمین اسرائیل است. نتانیاهو از بقیه اعضای ائتلاف هم دعوت کرد که به خانم سیلمان بپیوندند و گفت امروز دولتی ضعیف و سست در اسرائیل بر سر کار است که روزهایش به شماره افتاده است.خبر خروج ایدیت سیلمان از حزب و ائتلاف نفتالی بنت در دوره تعطیلی کنست اعلام شد که تا حدود یک ماه دیگر (۸ مه) ادامه خواهد داشت.

‌سناریوهای ممکن پس از استعفای سیلمان
یک: در چنین حالتی، ائتلاف حاکم می‌تواند کار خود را ادامه دهد و به رغم استعفای سیلمان، برای جلب حمایت اکثریت اعضای کنست جهت تصویب قوانین عادی تلاش کند، اما مشکل زمانی خواهد بود که بحث قوانینی مطرح باشد که برای تصویب به رای ۶۱ عضو کنست نیاز باشد.

دو: اینکه اپوزیسیون به دنبال سلب اعتماد از ائتلاف دولتی باشد. در چنین شرایطی، اپوزیسیون برای انحلال دولت کنونی و انتخاب فرد جایگزین جهت تشکیل دولت جدید به ۶۱ رای نیاز خواهد داشت که در این رابطه هم مشکلاتی وجود دارد:

نخست: جریان اپوزیسیون همچنان باید تلاش کند تا یک عضو دیگر از ائتلاف دولتی را جذب کند.
همانگونه که گفتیم، توافقی کلی بر سر نامزد جایگزین شکل گرفته و در چنین شرایطی، لیست مشترک عربی می‌تواند برای جریان اپوزیسیون مشکل‌ساز شود.

سه: پیشنهاد قانونی برای انحلال کنست بیست و چهارم، این گزینه، با توجه به اینکه کسب آرای لازم توسط اپوزیسیون برای سلب اعتماد از دولت کنونی سخت به نظر می‌رسد، واقعی‌تر از دیگر گزینه‌ها خواهد بود و در صورت انحلال کنست، یائیر لاپید مستقیما نخست وزیر دولت انتقالی خواهد شد.

کدخبر: ۴۴۹۴۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر