کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۶۹۶
تاریخ خبر:

تکلیف عزاداری محرم بالاخره روشن شد

روزنامه هفت صبح | رهبر انقلاب دیروز در سخنان صریحی، تکلیف مسئله عزاداری در ماه محرم را روشن کردند. نظر ایشان در مورد برگزاری عزاداری‌ها این بود که طبق نظر کارشناسان و ستاد ملی کرونا رفتار شود و در مورد مسئله نذورات و غذاها هم این بود که همان طرح کمک مومنانه که در واقع کمک‌های غیرنقدی به مردم بود ادامه پیدا کند. با توجه به جایگاه عالی حاکمیتی و مذهبی ایشان، به نظر می‌رسد من بعد، امور در همین کانال تعریف شده قرار گیرد.

این نظر البته از سوی مراجع دیگری نیز به نوعی تایید شده است. به طور مثال، به فتوای آیت‌الله سیستانی توجه کنید که در همین روزهای آخر هفته منتشر شده و در آن رسما «افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبدالله (ع) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی» به عنوان نخستین راهکار این مرجع تقلید در خصوص عزاداری امسال بیان شده است.

در روزهای اخیر دو تجربه موفق و ناموفق در زمینه عزاداری‌ها در کشور وجود داشته است. تجربه موفق دعای عرفه‌ای بود که پنجشنبه در سراسر کشور قرائت شد. دعای عرفه را مستحب است که در فضای باز و زیر آسمان قرائت کنند و از این رو برگزاری این دعا، می‌توانست پایلوتی باشد برای برگزاری مراسم محرم در فضاهای باز. تصاویری که از اقصی نقاط کشور در این زمینه منتشر شده، نشان از برگزاری بهداشتی این مراسم دارد.

این در حالی است که مورد عزاداری در ایام مسلمیه در شهرری تجربه‌ای منفی بود. مسلمیه عزاداری سنتی تهرانی‌ها در ایام شهادت حضرت مسلم است که معمولا در حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری برگزار می‌شود. اصرار برخی از مذهبیون به برگزاری این مراسم تحت هر شرایط و تغیر موضع ستاد کرونای استان تهران درباره برگزاری این مراسم باعث شد که در نهایت عزاداری به صورت خودجوش در اطراف حرم و عمدتا بدون رعایت پروتکل بهداشتی برگزار شود.

از این روست که احتمالا باید در روزهای آینده منتظر باشیم تا وزارت بهداشت، پروتکل‌های خود را اعلام کند و به طور مشخص از هیات‌های بزرگ بخواهد که این پروتکل‌ها را رعایت کنند. برای این منظور ظاهرا نهادهای نظامی و شهرداری پای کار آمدند تا محوطه‌های بازی مثل پادگان‌ها و اراضی بایر درون شهر را در اختیار هیات‌های بزرگ قرار دهند تا در آنجا مراسم در فضای باز گرفته شود. نمونه این کار هم در جریان دعای عرفه و برگزاری این دعا در اراضی پادگان صفر شش ارتش در خیابان پاسداران تهران اجرا شده است.

با این حال هنوز هم نگرانی‌هایی وجود دارد. از عدم رعایت پروتکل توسط هیات‌های کوچک محلی و خانگی گرفته تا عدم رعایت پروتکل حتی توسط هیات‌های بزرگ به خصوص در شهرستان‌ها. با این حال، تاکید رهبری شاید کار را برای مسئولان اجرایی دولتی ساده‌تر کند تا در این حوزه واقعا اعمال حاکمیت و حتی در موقع لزوم از قوه قهریه هم استفاده کنند.

کدخبر: ۳۴۲۶۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر