کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۴۴
تاریخ خبر:

تکاپو ‌در ‌کانال‌های ‌دیپلماسی؛ ‌از مسکو تا مسقط و ‌کویت

روزنامه هفت صبح | یک: ‌محمدجواد ظریف یک دور سفر برداشته در قفقاز و از باکو شروع کرده است و ظاهرا بعدش قرار است به ایروان (ارمنستان) و تفلیس (گرجستان) هم برود ولی دو مقصد نهایی این سفرش بیش از بقیه اهمیت دارد. ظریف قرار است به مسکو برود. دو ماه پیش قرار بود برود و همان موقع بود که حرف آن بود که روسیه بیاید و بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند.

بعد از آن واعظی مصاحبه‌‎ای کرد و میانجی‌گری را رد کرد و بعد هم خبر آمد که ظریف قهر کرده و بعد از آن هم خبر لغو سفر آمد به دلیل تقریبا خنده‌دار: وزیر خارجه باید در جلسات بودجه شرکت کند! حالا اما آن حرف‌ها گذشته و ظاهرا کانال مسکو فعال شده است.

* دو: همتی دیروز به عمان رفته است. میانجی‌گر همیشه ما که البته همه کارها را انجام می‌داد ولی سرش بی‌کلاه می‌ماند. عمانی‌ها حالا مشکلات اقتصادی دارند و ظاهرا دستشان به سوی ایران دراز است تا در ازای کارهایی که می‌کنند به نوعی بتوانند قطبی در بخش تجارت بین‌المللی ایران شوند. پیش از آن هم گفته می‌شد که هیات‌های دیگری هم در آنجا رفت و آمد دارند.

* سه: عراقچی هم راه کویت را پیش گرفته است. کشوری که یک پروژه موفق در کارنامه دارد: ماجرای قطر و عربستان و البته همیشه ارتباط خوبی با آمریکا هم داشته است. البته هر دو کشور کویت و عمان به تازگی امیر و سلطان بانفوذ خود را از دست داده‌اند و شاید همین موضوع کمی دست آن‌ها را خالی‌تر از قبل کرده باشد ولی به هر حال هر دو میانجی‌گرهای سنتی خلیج فارس هستند.

کدخبر: ۳۷۰۶۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر