کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۶۹۸
تاریخ خبر:

تپسی؛ برنده ‌ماراتن استارتاپ‌ها‌ برای ‌ورود به بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | انتظار دو ساله به پایان رسید. آنطور که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده، قرار است در این هفته نماد شرکت تاکسی اینترنتی تپسی بر تابلوی فرابورس ایران نقش ببندد. این شرکت چند قدم از دیگر استارتاپ‌ها جلوتر حرکت می‌کند. دی ماه سال ۹۹ این شرکت به عنوان اولین استارتاپ پذیرش قطعی ورود به بازار سرمایه را دریافت کرد و از شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تبدیل شد.

تپسی حالا یک قدم بزرگ دیگر را برداشته و قرار است فرآیند درج نماد آن در هفته‌های پیش‌رو انجام شود. به گفته زارع‌پور با نقش بستن نام شرکت تپسی در تابلوی فرابورس، عملا سد ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه شکسته خواهد شد و انتظار می‌رود موج تازه‌ای از ورود شرکت‌های فناور پایه به این بازار برای تأمین مالی بیشتر و در نتیجه بزرگ‌تر شدن اندازه بازارهای مرتبط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال به راه بیفتد. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تپسی در حساب شخصی توئیتر خود با تایید این خبر گفته امیدوارم که این مورد سرآغاز اتفاقات خوبی برای کشور باشد.

راهی که تپسی پیش‌رو دارد
اولین قدم برای یک شرکت است ورود به بازار سرمایه، تبدیل شدن از سهامی خاص به سهامی عام است که این موضوع با تصویب در مجمع عمومی انجام می‌شود. به این معنا که از این پس هرکسی می‌تواند با خرید سهام، در جمع سهامداران قرار بگیرد و دیگر مجمع عمومی به چند نفر خاص محدود نیست. تپسی این قدم را دی‌ماه سال گذشته برداشته و حالا یک مرحله دیگر پیش رفته. درج نماد در بازار سرمایه حکم قطعی ورود به بازار محسوب می‌شود.

البته همچنان باید فرآیند اداری آن طی شود. مهم‌ترین مرحله‌ای که تپسی باید آن را پشت سر بگذارد، انجام ارزشگذاری شرکت با نظارت حسابرسان رسمی است. در حال حاضر سرمایه ثبت شده تپسی با نام شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس، حدود ۱۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان است که البته ارزش واقعی آن می‌تواند خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد. به همین خاطر باید سند رسمی ارزشگذاری آن منتشر شود.

مرحله بعد احتمالا افزایش سرمایه شرکت خواهد بود که عموما این مورد با افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم انجام می‌شود تا بتوان سهام جدید منتشر کرد. البته برخی شرکت‌ها این مرحله را به نحو دیگری پشت سر می‌گذارند. قابل توجه اینکه هنوز مشخص نیست که آیا تپسی عرضه اولیه خواهد شد یا نه؟ روش‌های مختلفی برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه داریم که عرضه اولیه یکی از آنهاست و از جمله موارد دیگر می‌توان به پذیره‌نویسی و آغاز مستقیم معاملات اشاره کرد.

چه خبر از دیجی‌کالا و اسنپ؟
حدود دو سال است همزمان با اوج گرفتن رونق بورس در سال‌های ۹۸ و نیمه اول ۹۹، استارتاپ‌ها رقابت جدیدی را در میدان بازار سرمایه آغاز کرده‌اند و شرکت‌های زیادی برای ورود به بازار اعلام آمادگی کردند. پیش از این فرهاد دژپسند، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی از عرضه اولیه سهام استارتاپ‌های دیجی‌‌کالا، کافه‌بازار، تپسی، شیپور و فیلیمو خبر داده بود.

اما اینطور که پیداست فعلا تپسی توانسته فرآیند پذیرش در بازار سرمایه را زودتر از بقیه پشت سر بگذارد. آن هم در شرایطی که انتظار می‌رفت استارتاپ‌های بزرگ‌تر مثل دیجی‌کالا و اسنپ که تبدیل به هلدینگ شده‌اند و کلی برند زیرمجموع راه‌اندازی کرده‌اند، در صف اول قرار بگیرند. حالا باید دید با صف‌شکنی تپسی، آیا شاهد پذیرش دیگر استارتاپ‌ها در بازار فرابورس خواهیم بود؟

بازار هدف یا تابلو دوم؟
تابلویی که قرار است نماد تپسی روی آن درج شود، فعلا مشخص نیست. در ابتدا قرار بود بازار جدیدی با عنوان بازار هدف برای پذیرش شرکت‌های استارتاپی در فرابورس تشکیل شود اما اینطور که پیداست فعلا خبری از تشکیل این بازار نخواهد بود چراکه این مورد انتقادات شرکت‌های استارتاپی را هم در پی داشت.

مدیرعامل تپسی بیان کرده بود که بازار هدف فضای مناسبی برای حضور شرکت‌های استارتاپی بزرگ نیست و فرابورس شرایط بهتری را برای تامین سرمایه تپسی و دیگر شرکت‌های همرده فراهم می‌کند. هنوز جزئیات سهام تپسی و مسائل پیرامون آن به اطلاع عموم نرسیده است.

تپسی از بهمن ۹۸ وارد فرایند پذیرش شده بود و استعلام رویه حسابرسی از کمیته فنی سازمان حسابرسی، تغییر حسابرس، انجام حسابرسی ویژه و برگزاری سه جلسه کامل پذیرش انجام شده است. انتهای مهر ۹۹ پذیرش مشروط انجام شد. با رفع شروط پذیرش مشروط در تاریخ ۲۹ دی ۹۹، پذیرش قطعی در بازار دوم فرابورس انجام شد.

کدخبر: ۴۲۷۶۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر