کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۴۹۲۴
تاریخ خبر:

تویوتا کورولا ۲۰۲۰، دوازدهمین نسل پرفروش ترین سدان جهان

هفت صبح| به فاصله یک روز از رونمایی جنجالی نسل دوازدهم تویوتا کورولا سدان در آمریکا، همه از افول این سدان ژاپنی می‌گویند اما واقعا عاقبت نسل جدید کورولا خوش نیست؟ چند دلیل برای نقض این موضوع وجود دارد.

فراگیری، کیفیت، امکانات، ماندگاری و قیمت از جمله مهمترین مواردی هستند که همواره در ساخت خودروهای تویوتا بیشترین اهمیت را دارند. در عین حال محصولات تویوتا همواره از ناحیه طراحی مورد انتقاد بوده و اغلب کارشناسان خودروهای تویوتا را اتومبیل‌هایی کسالت‌بار با حداقل ظرافت دارند. کورولا مصداق بارز این حرف است که در نسل فعلی حجم بالایی از انتقادات را به طراحی آن دیدیم. موردی که به نظر می‌رسد تویوتا را مجاب کرده تا روز پنج شنبه پس از شش سال نسل دوازدهم کورولا را در میان استقبال علاقمندان به این برند و انبوهی از خبرنگاران در آمریکا رونمایی کند. چیزی که از ظاهر کورولا ۲۰۲۰ مشخص است سعی در ادامه مسیر با همان سبک و سیاق مخصوص به خود در نسل جدید است. اینجا در شش بخش علاوه بر بررسی آمارهای فروش این خودرو، درباره مهندسی، طراحی، ابعاد، امکانات و رقبای کورولا مواردی را می‌آوریم که کمتر به آنها پرداخته شده است.

موقعیت کورولا در بازارهای جهانی
کورولا پرفروش‌ترین خودرو تایخ است و طبق آمارها از سال ۱۹۶۶ و نسل اول تا پایان سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲۴ میلیون دستگاه فروش داشته است. این خودرو از سال ۲۰۰۰ که وارد بازار آمریکا شده تا پایان سال ۲۰۱۷ فروشی بالغ بر ۵٫۶ میلیون دستگاه را داشته و محبوب‌ترین سدان بازار آمریکا هم هست. کورولا در حالی سال ۲۰۱۷ موفق شده در سرتاسر جهان بیش از ۹۲۴ هزار دستگاه فروش داشته باشد که تا میانه ۲۰۱۸ و در پایان ماه ششم، کل فروشش از ۴۷۸ هزار دستگاه در سرتاسر جهان گذشته در حالی که جتا محصول فولکس و النترا ساخته هیوندای در شش ماهه اول ۲۰۱۸ به ترتیب ۲۳۰ و ۲۸۷ هزار دستگاه فروش داشته و فاصله زیادی با کورولا دارند. پس طبیعی است که با این وضعیت برجسته، تولید نسل جدید چقدر سخت و پیچیده است. تویوتا البته برای این کار برنامه خوبی تدارک دیده است.

TNGA؛ مفهوم تازه مهندسی
این کلمه ۴حرفی به شکل اختصاری بازگوکننده عبارت "معماری جدید و جهانی تویوتا" است. پلتفرم جدیدی که در نسل دوازدهم کرولا به کار رفته تا این اتومبیل سبک‌تر، ایمن‌تر، پویاتر و منعطف‌تر از همیشه باشد. پلتفرم TNGA که در نسل جدید کمری و آوالون و البته خودرو جدیدی همچون CH-R استفاده شده، باعث بهبود سطح عملکرد خودرو، تولید ساده‌تر خودرو و البته کاهش سروصدای درون اتاق شده است که همیشه برای شرکت تویوتا و فرزندش لکسوس از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

طراحی، همان همیشگی
سخت می‌شود طراحی نسل جدید کورولا را دوست نداشت با این حال نمای جانبی و عقب خودرو در کمال محافظه‌کاری طراحی شده است. هرچه این اتومبیل پوزه اسپورت و جوان‌پسندی دارد، طراحان در نمای کناری تاحدی میتسوبیشی لنسر را بازسازی کرده‌اند ضمن اینکه در طراحی فرم عقب کمترین خلاقیتی به خرج داده‌اند. فضای داخلی البته بهبود یافته و مینی‌مال، ساده، مدرن و مجلل طراحی شده است. ترکیب یک صفحه نمایش بزرگ با یک صفحه عریض چرم دوزی شده، دو ورودی هوا، یک ردیف دکمه پیانویی و دو کلید گردان مشکی کل چیزی است که داشبورد تویوتا به شما ارائه می‌دهد. راستی تویوتا بازهم دو نوع طراحی برای کورولا معرفی کرده که نمای سری کورولا هیبرید شباهت بسیاری به نسل قبل کورولا دارد.

همچنان بزرگ و جادار
فاصله بین دو محور کورولا ۲۰۲۰ همچنان ۲٫۷۰ متر است که این مورد ویژگی ابدی کورولا در این رده بوده و هست. علیرغم بازطراحی معماری خودرو و افزایش طول بدنه وزن خودرو افزایش نداشته و آئرودینامیک هم به واسطه کاهش ارتفاع و مرکز ثقل خودرو بهبود یافته است.

امکانات بیشتر و مدرن‌تر
ایمنی کورولا به مدد اصلاحاتی که تویوتا روی بدنه و سیستم‌های پیشگیری از تصادف خودرو انجام داده ارتقا چشمگیری یافته است. در عین حال به کارگیری فن آوری‌های ارتباطی روز در کورولا۲۰۲۰ موجب شده تا سطح تکنولوژیک این خودرو بالاتر از نسل قبل رفته و این خودرو را به مدلی مناسب با ذائقه خریداران جوان تبدیل کند. موتور مورد استفاده در نمونه پایه کورولا۲۰۲۰ از نوع ۱۸۰۰سی‌سی و ۱۴۰اسبی است گرچه تویوتا با استفاده از موتور ۲لیتری۱۶۹ اسبی در کنار جعبه دنده باعث شده تا علاقمندان به خودروهای اسپورت شهری هم بیشتر از قبل سراغ کورولا بروند.

رقبای کورولا چه موقعیتی دارند؟
خب مهمترین رقیب کورولا، هوندا سیویک است که تا نیمه اول ۲۰۱۸ تقریبا ۱۵درصد کمتر فروش کند. البته قیمت مدل پایه ۲۰هزار دلار است که اندکی نسبت به نسل قبل افزایش داشته ولی عرضه خودرو در سه گونه سدان، هاچ‌بک و استیشن با پنج تریم L، LE، XLE، XSE و SE آنهم در دو نوع بنزینی و هیبریدی قطعا کمک خواهد کرد تا کورولا دوباره حریفان آلمانی، ژاپنی و کره‌ای را مقهور سازد.

توضیحات

*

توضیحات

توضیحات

توضیحات

توضیحات

کدخبر: ۲۳۴۹۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • amirsadat161

    فوقالعادس این تویوتا

  • amirsadat161

    ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺳﺮﺩﺑﻴﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻨﺪﻩ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻣﻴﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﺯﺍﭘﻨﯽ ﻭ ﺍﺻﻞ ﻫﺴﺖ ﻭ ﺯ ﻳﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﻭﻥ ﻳﻌﻨﯽ ﻟﮑﺴﻮﺱ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺻﺪﺭﭘﺮ ﻓﺮﻭ ﺷﻬﺎﺳﺖ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﻩ ﺍﻳﺮﺑﮏ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻩ ﻫﺎ ﺍﭘﺸﻦ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﺳﺖ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﮐﻤﺮﻳﻬﺎ ﯼ ﻗﺪﻳﻤﯽ ﺳﺪﺍﻧﻬﺎﻳﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻪ ﻧﺴ ﺒﺖ ﺧﻴﻠﯽ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﭘﻴﺸﺘﺎﺯ ﻫﺴﺘﻨﺪ