کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۶۵۲
تاریخ خبر:

تویوتا کورولا؛ سدانی که دیر آمد و زود رفت

روزنامه هفت صبح | تویوتا زمانی که در سال ۱۹۶۶ تصمیم گرفت سدانی کامپکت را به بازار عرضه کند، هیچگاه فکرش را نمی‌کرد که تولید کورولا تا چنددهه بعد هم ادامه پیدا کند و به آمار ۴۵ میلیون دستگاه فروش در نیمه دهه دوم قرن ۲۱ برسد! وضعیت کورولا در ایران اما قدری متفاوت است. این خودرو تازه در نسل نهم (۲۰۰۶-۲۰۰۰) بود که توانست مهمان خیابان‌های ایران شود. در ادامه نیز مشکلات مختلفی همچون قیمت‌گذاری بالا، واردات محدود و در نهایت تحریم صنعت خودرو باعث شد که کورولا نتواند موفقیت جهانی‌اش را در ایران تجربه کند.

*** نسل نهم (قیمت: ۲۹۵ تا ۳۵۰ میلیون)
نسل نهم تویوتا کورولا یک سدان جمع وجور و اقتصادی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ به بازار جهانی عرضه شد. نسل نهم تویوتا کورولا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در دو تیپ XLI و GLI مهمان جاده‌های کشورمان شد. قلب تپنده این خودرو یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری چهار سیلندر است که توان تولید ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور را دارد.

کمپانی تویوتا برای هدایت نیروی تولیدی موتور این خودرو به چرخ‌های جلو، از یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی استفاده کرده است که درمجموع باعث می‌شود این سدان ۱۱۸۰ کیلوگرمی بتواند در حدود ۱۱ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

مطابق رسم همیشگی خانواده کورولا تیپ GLI نمونه فول این خودرو محسوب می‌شود که از امکاناتی همچون سانروف، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، سنسور پارک عقب، تنظیم برقی آینه‌ها، قفل مرکزی، ریموت و… برخوردار است. طراحی نه‌چندان جذاب و امکانات ضعیف نسل نهم کورولا، باعث شد تا این خودرو در بازار کشورمان چندان پرفروغ ظاهر نشود.

*** نسل دهم (قیمت: ۴۷۵ تا ۷۵۰ میلیون)
در سال ۲۰۰۶ میلادی پس از خروج نسل نهم کورولا از خط تولید کمپانی تویوتا، دهمین عضو این خانواده متولد شد. نمای ظاهری کورولا نسل دهم بر اساس تویوتا کمری ۲۰۰۶(XV40) شکل گرفته است که باعث شده بسیار زیباتر و اسپورت‌تر از نسل قبلی به‌نظر برسد. این خودرو در مدل ۲۰۰۷ به بازار ایران راه یافت و در سال ۲۰۱۱ نیز نسخه فیس‌لیفت آن در اختیار‌ خریدران ایرانی قرار گرفت.

زیر کاپوت تویوتا کورولا E140 از همان پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر نسل قبل استفاده شده که از استهلاک و مصرف سوخت کمی برخوردار است. این موتور ۱۶ سوپاپ، مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها(VVT-i) بوده و توان تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۲۰۰ دور در دقیقه را دارد.

*** نسل یازدهم (قیمت: ۹۱۰ میلیون تا یک میلیارد و ۹۰ میلیون)
نسل یازدهم کورولا موسوم به E170، از سال ۲۰۱۳ میلادی تا ۲۰۱۷ روی خط تولید شرکت تویوتا قرار داشت. به‌واسطه فعالیت‌های گسترده شرکت ایرتویا، یازدهمین نسل تویوتا کورولا از سال ۲۰۱۴ در دو تیپ XLI و GLI به بازار ایران آمد و تا سال ۲۰۱۶ نیز در دسترس خریداران ایرانی قرار داشت.

این خودرو در بخش فنی به یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر مجهز شده که توان خروجی آن برابر ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز حدود ۷٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که برای یک سدان جمع‌وجور مصرف مناسبی به‌نظر می‌رسد. کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، مانیتور هفت اینچی به همراه شش عدد بلندگو، سیستم ورود و استارت بدون کلید و آینه‌های جانبی برقی بخشی از آپشن‌های آن هستند.

کدخبر: ۳۶۲۶۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر