کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۶۷۲
تاریخ خبر:

توفیق اجباری ‌برای ترکیش و ‌قطر ایر ویز

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | با توقف پرواز ایرلاین‌های لوفت‌هانزا، اتریشی و اوکراین به ایران، روزگار خوش دیگر ایرلاین‌های خارجی آغاز شده است. با اعلام ایرلاین‌های «لوفت‌هانزا» و «اتریشی» مبنی بر توقف پروازهایشان به ایران تا اوایل فروردین‌ماه، استانبول و دوحه به راه جدید مسافران ایرانی برای سفر به کشورهای خارجی تبدیل شده است.

مسافرانی که قبلا با توقف پروازهای برخی ایرلاین‌ها مانند «ایر فرانس»، «بریتیش ایرویز» و «کی‌ال‌ام» تعداد انتخاب‌هایشان برای پروازهای خارجی ارزانقیمت برخی ایرلاین‌ها کمتر شده بود حالا با یک دایره کوچک‌تری از انتخاب روبه‌رو هستند؛ انتخاب‌هایی که یا به ترکیش و قطر ختم می‌شود یا امارات و ایر فلوت.

البته در این میان ایرلاین‌های داخلی نیز می‌توانند امیدوار باشند که با افزایش پروازهایشان به استانبول و دوحه، از این ماجرا نهایت بهره را ببرند و شاید کمی اوضاع بهتر شود. بررسی‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد ایرلاین‌های ترکیش و قطر ایرویز در همین روزهای ابتدایی توقف پروازهای لوفت‌هانزا و اتریشی، سریعا دست به کار شدند و پروازهای خود را از روزی سه پرواز به روزی شش پرواز رسانده‌اند!

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمالا در هفته‌های آینده این دو ایرلاین تعداد پروازهای خود را در طول روز حتی به ۱۰ پرواز برسانند و کل این بازار پر سود را از آن خود کنند. از سوی دیگر قشر دانشجو و متوسط جامعه که قبلا برای سفر به آمریکا و کانادا از پروازهای اوکراین و اتریشی استفاده می‌کردند تا هزینه کمتری دهند، احتمالا حالا باید قید پروازهای گرانقیمت ترکیش، قطر ایرویز و امارات را بزنند و خود را به صورت زمینی به شهر وان ترکیه یا کشور آذربایجان برسانند و از آنجا به مقصد نهایی خود پرواز کنند. در این گزارش همه اتفاقات جدیدی را که در حوزه ایرلاین‌های خارجی رخ داده بررسی می‌کنیم.

*** تکلیف مسافران اخیر چه شد؟
همانطور که می‌دانید پس از سقوط هواپیمای اوکراین، پروازهای لوفت‌هانزا و اتریشی به ایران به صورت موقت متوقف شد و پرواز اوکراین هم به طور کامل. جمعه شب اما لوفت‌هانزا و اتریشی اعلام کردند که توقف پروازهایشان تا ۹ فروردین ماه ادامه خواهد شد. حالا سوال اینجاست که تکلیف آن افرادی که از قبل پرواز داشته‌اند چه می‌شود؟ این ماجرا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم در غیاب دیگر ایرلاین‌های مهم اروپایی مانند «ایر فرانس»، «بریتیش ایرویز» و «کی‌ال‌ام»، این لوفت‌هانزا بود که ترافیک اصلی پرواز به کشورهای اروپایی و آمریکایی را به عهده داشت.

تقریبا روزی یک پرواز از تهران به مقصد فرانکفورت (و بالعکس) از طریق لوفت‌هانزا، روزی یک پرواز از تهران به وین (و بالعکس) از طریق ایرلاین اتریشی و روزی یک پرواز از تهران به کی‌یف (و بالعکس) انجام می‌شد. تقریبا روزی ۶۰۰ نفر… حالا که این پروازها متوقف شده، این ایرلاین‌ها برای پروازهایی که از قبل خریداری شده بودند، ایرلاین جایگزین معرفی کرده‌اند. نحوه کار هم به این صورت است که از طریق ایمیل به مسافران، چند پرواز با تاریخی نزدیک به تاریخ قبلی پرواز و با ایرلاین جدید معرفی شده تا یکی را به دلخواه و بدون پرداخت هزینه‌ای اضافه‌ای انتخاب کنند.

نکته جالب اینجاست که در طول هفته گذشته لوفت‌هانزا، هم یک پرواز از قطر ایرویز و هم یک پرواز از ترکیش را به عنوان جایگزین معرفی می‌کرد. از ابتدای این هفته اما پروازهای جایگزین بیشتر به قطر ایرویز محدود شده و این ایرلاین فعلا توانسته در این مرحله از رقیب خود پیش بیفتد! نحوه جایگزینی هم به این صورت است که مسافران ابتدا به دوحه می‌روند اما از آنجا به بعد دوباره پروازهایشان با ایرلاین اصلی است. یعنی مثلا اگر بلیت فردی با ایرلاین لوفت‌هانزا از تهران به مقصد تورنتو‌ بوده، حالا ابتدا با پرواز قطر ایرویز به دوحه می‌رود، سپس با پرواز لوفت‌هانزا به فرانکفورت می‌روند و سپس از فرانکفورت به تورنتو!

*** تکلیف مسافران جدید چه می‌شود؟
حالا فرض کنیم شما می‌خواهید یک پرواز به کشورهای اروپایی یا قاره آمریکا داشته باشید و همین حالا می‌خواهید بلیت بخرید. تکلیف چیست؟ یک انتخاب مانند همیشه، پروازهای ایرلاین‌های داخلی مانند ایران‌ایر و ماهان است که تعداد پروازها و ظرفیت‌هایشان محدود است و بعید است با قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا مبنی بر نوع هواپیما و سال سخت آن بتوانند پرواز جدیدی اضافه کنند. پس تنها گزینه این است که مسافران ابتدا به کشورهای اطراف سفر کنند و از آنجا به مقصد نهایی بروند. این انتخاب‌ها پیش روی مسافران است:

* یک: ترکیه: احتمالا راحت‌ترین و در دسترس‌ترین پرواز برای ایرانی‌ها. به طور میانگین روزانه حدود ۲۵ پرواز از تهران به استانبول (مجموع ایرلاین‌های ایرانی و ترکیه‌ای) انجام می‌شود. این در حالی است که تعداد پروازها به مقصد ترکیه تا قبل از حوادث اخیر در حدود ۱۷ تا ۲۰ پرواز در روز بود.

* دوحه: دوحه: مقصد بعدی دوحه است که البته کمی‌گران‌تر است ولی همچنان به صرفه‌تر. به طور میانگین روزی هفت پرواز به دوحه انجام می‌شود که تا قبل از این، میانگین آن در حدود سه پرواز بود.

* سه: امارات: یکی از گزینه‌های سابقا محبوب ایرانی‌ها سفر به امارات است. مدتی است اما هم تعداد پروازها به این کشور کم شده و هم قیمت‌های پرواز آن زیاد. بنابراین از نظر اقتصادی صرفه چندانی برای انتخاب آن به عنوان کشور ترانزیت وجود ندارد.

* چهار: آذربایجان: به طور میانگین روزانه حدود دو پرواز به این کشور انجام می‌شود اما تعداد پروازهای جهانی از فرودگاه آذربایجان به نقاط دیگر جهان کم است.

*** پروازهای دانشجویی!
حالا با این حساب که پروازهای به صرفه‌تر متوقف شده است، چند گزینه سخت اما ارزان‌تر در حال باب شدن برای دانشجویانی است که نمی‌خواهند زیاد برای پول بلیت هواپیما خرج کنند. سفر زمینی به آذربایجان و ترکیه از جمله این راه‌هاست. تقریبا با هشت سفر زمینی می‌توان به آذربایجان رفت و در حدود ۵۰۰ هزار تومان نیز خرج آن می‌شود (بلیت اتوبوس+ویزا ۷۲ ساعته) و سپس با پروازهای ارزان‌تر هواپیمایی آذربایجان به کشورهای دیگر رفت. شهر وان ترکیه نیز از انتخاب‌های دیگر است که می‌توان در حدود ۱۲ ساعته رفت (تقریبا با همان قیمت) و سپس بین ایرلاین‌های مختلف تصمیم گرفت که با کدام‌ یک می‌توان پرید. به نظر می‌رسد در صورت توقف کامل پروازهای خارجی این گزینه به تنها گزینه موجود تبدیل شود.

***لغو تمامی تورهای مسافرتی خارجی نوروز ۹۹ در فارس
به گزارش ایلنا، در پی وقوع حوادث اخیر در کشور آمار گردشگران خارجی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد و تقریبا تمامی تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفر خود را لغو یا به تعویق انداختند.به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پس از سانحه سقوط هواپیمای اوکراین، تورهای ورودی از آمریکا و کانادا ۱۰۰درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ۸۰درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰درصد و تورهای ورودی آسیا ۶۰درصد سفرهای خود به ایران را لغو کرده‌اند.

حرمت الله رفیعی پیش‌تر در این‌باره گفته بود : بیش از ۷۰درصد تورهای ورودی به ایران درخواست کنسلی داده‌اند و احتمالا در روزهای آینده شاهد کاهش تعداد گردشگران ورودی نیز خواهیم بود.از سوی دیگر فخری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس نیز لغو تورهای گردشگری استان را تایید کرده و اتفاقات اخیر را دلیل این تاثیرات منفی بر صنعت گردشگری دانسته ‌است.

*** تاثیر اتفاقات سیاسی و نظامی برصنعت گردشگری
معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه حدود ۹۰درصد تورها گردشگری از تهران وارد کشور می‌شوند، گفت: تنها تعداد اندکی از گردشگران از ورودی‌های استان وارد فارس و شیراز می‌شوند.سید موید محسنی نژاد در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اشاره به اینکه اتفاقات روزهای اخیر سبب شده میزان ورود گردشگران کاهش یابد، افزود: اتفاقات در حوزه سیاسی، نظامی تاثیرات زیادی را بر حوزه گردشگری می‌گذارد به همین دلیل رونق و توسعه گردشگری نیازمند یک محیط آرام است.

او ادامه داد: محیط آرام باعث می‌شود تا گردشگران بتوانند از فضای گردشگری ایران و آثار‌ تاریخی لذت ببرند.‌محسنی‌نژاد با اشاره به اینکه اتفاقات نظامی بی‌شک تاثیر منفی روی گردشگری دارد،اضافه کرد: احساس امنیت و ثبات در کشورهای مورد هدف گردشگران سبب افزایش و رونق صنعت توریسم می‌شود.رئیس جامعه هتلداران استان نیز با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و تاثیر آن بر صنعت گردشگری گفت:همه گردشگران خارجی که برای عید امسال (نوروز ۹۹ ) در استان هتل رزرو کرده بودند با توجه به شرایط کنونی آن را لغو کردند.

سید حسن سیادتان در گفت‌وگو با ایلنا و با اشاره به اینکه تمام هتل‌های استان در حال ورشکستگی‌اند، افزود: عواملی مانند اتفاقات اخیر و گرانی بنزین سبب شد افراد از سفرهای هوایی و زمینی منصرف شوند.او با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت باید برای رونق هتل‌ها تمام قد از آنها حمایت کند، بیان کرد: متاسفانه نه تنها تاکنون حمایتی ندیدیم که با توجه به وضعیتی که گریبان هتل‌های استان را گرفته، ادارات و سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی و دارایی مشکلاتی را هم برای ما ایجاد کرده‌اند.

*** هتل‌های فارس فعلا نیروهای خود را تعدیل نکرده‌اند
سیادتان با اشاره به اینکه هتل‌های فارس تاکنون نیروهای خود را تعدیل نکرده‌اند، افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند هیچ بعید نیست بسیاری از هتلداران مجبور به این کار شوند و بخشی از نیروهای خود را تعدیل کنند هر چند تمام تلاش هتل‌ها برای حفظ نیروهای خود است اما رونق این بخش نیازمند حمایت سازمان‌ها و ادارتی مانند تامین اجتماعی، دارایی، اداره کل کار و رفاه اجتماعی ،آب، برق و گاز است.رئیس جامعه هتلداران استان فارس ادامه داد: گردشگران خارجی برای سفر به ایران هتل‌های استان را از ۱۰ فروردین تا اواسط اردیبهشت رزرو کرده بودند که متاسفانه اتفاقات اخیر سبب شد گردشگران بدون استثنا رزروها را کنسل کنند.

کدخبر: ۳۰۴۶۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر