کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۷۹۱
تاریخ خبر:

توفان فیلم جوکر در ونیز

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | استقبال دیوانه‌وار‌ تماشاگران از نسخه سینمایی این شرور مشهور‌ کمیک استریپ‌ها. جوکر فیلم جنجالی جشنواره امسال بوده است‌. می‌دانم ممکن است اصلا دی سی و یا مارول را کلا تخطئه کنید. آن را کودکانه بینگارید و یا عضوی از هجوم فرهنگ آمریکا در سراسر جهان قلمداد کنید.

البته شاید حق داشته باشید. دی سی و مارول برای آمریکا اسطوره‌های مجازی خلق می‌کنند و آن‌قدر بر آنها پافشاری می‌شود که کم کم ابعاد حقیقی به خود می‌گیرند. همین دیروز آذری جهرمی، ترامپ را در یک توئیت به تانوس شخصیت مخوف کمیک‌های دی سی خطاب قرار داد. شخصیتی که در همین سری فیلم‌های اونجرز بارها و بارها سوپرقهرمان‌های آمریکایی را به چالش کشیده است‌. می‌خواهم بگویم برای نفوذ در فرهنگ پاپیولار غرب باید این کاراکترها را شناخت. همانطور که آذری جهرمی‌ هوشمندانه ازآنها استفاده کرده است.

در تهران هم عشاق سینما در انتظار تماشای این فیلم هستند. این کامیک استریپ مشهور که از قرار خشونت فراوانی دارد و مطمئنا بعد از چند هفته نسخه دوبله اش در سایت های پخش فیلم مجاز ایرانی برای سینمادوستان پخش خواهد شد. دنیای کوچکی شده است !
به هرحال جوکر این شخصیت مشهور کتاب‌های دی سی بارها توسط بازیگران مختلف به تصویر کشیده شده است‌.

توسط دیوانه‌ترین و نابغه‌ترین بازیگرها. مهم‌ترین آنها جک نیکلسون در فیلم بتمن ساخته تیم برتون به سال ۱۹۸۹ بوده است‌. اما این کاراکتر با بازی هیث لجر و در فیلم دارک نایت ابعادی جهانی به خود گرفت به خصوص که لجر قبل از نمایش عمومی‌ فیلم بر اثر زیاده روی در مصرف مشروب و مواد مخدر درگذشت.

نقش‌آفرینی او آنچنان جنون‌آمیز است که بلافاصله جوکر را به مهم‌ترین شخصیت شرور تمام تاریخ سینما بدل کرد. حتی جلوتر از‌ هانیبال لکتر فیلم سکوت بره‌ها‌. خیلی‌ها علاقه داشتند که فیلمی‌ بر مبنای محبوبیت شریرانه این شخصیت ساخته شود اما سایه بلند بازی عجیب هیث لجر و جوانمرگی‌اش براین کاراکتر، سینماگران و بازیگران را از ریسک در این مورد بازداشته بود‌.

اما بالاخره تاد فیلیپس با انتخاب خیره‌سرترین و عجیب‌ترین بازیگر معاصر (حداقل پس از درگذشت فیلیپ سیمور‌هافمن و هیث لجر ) این پروژه را به سامان رساند. خواکین فینیکس برای این نقش انتخاب شد. بازیگر ۴۴ ساله که در فیلم‌هایی مثل مرشد ساخته پل تامس اندرسن و گلادیاتور ساخته ریدلی اسکات و البته فیلم هر (her) ساخته اسپایک جونز قابلیت‌های سینمایی خودرا به همگان نشان داده بود و از قرار حاصل کارش در فیلم جوکر هم عالی بوده است‌.

اما تاد فیلیپس کارگردان این فیلم را با سه‌گانه پرفروش اما نه چندان پراهمیت هنگ اوور می‌شناسیم‌. کارگردان ۴۸ ساله نیویورکی که فیلمساز مهمی‌تابه امروز قلمداد نمی‌شد. اما هرچه بود جوکر دستپخت ۱۲۲ دقیقه‌‌ای تادفیلیپس و خواکین فینیکس امتیاز خارق‌العاده ۶/۹ را از تماشاگران دریافت کرده که نشان از شیفتگی آنها به این فیلم و کاراکترش دارد و فروش جهانی فیلم هم از همین حالا تضمین شده است و شاید در اسکار هم بدرخشد.

این امتیاز فعلا جوکر را به عنوان محبوب‌ترین فیلم تاریخ سینما در سایت آی ام دی بی قرار داده است. بالاتر از پدرخوانده‌،‌ رهایی شاوشنگ و دارک نایت. اما باید صبر کرد و دید که در اکران عمومی‌هم می‌تواند این امتیاز بسیاربالارا حفظ کند یا نه؟ منتقدان اما به اندازه تماشاگران مجذوب فیلم نشده‌اند و ترجیح داده‌اند با امتیاز ۷۵ از این فیلم استقبال کنند. که آن را در رده سوم فیلم‌های جشنواره ونیز به لحاظ نقدهای مثبت قرار می‌دهد.

*** چند اظهار نظر منتقدان را به نقل از سایت کافه سینما ‌
ژان بروکس در گاردین پنج ستاره کامل به جوکر داده و نوشته است: بازسازی شجاعانه تاد فیلیپس از ضدقهرمان دی سی کامیکس، به شکل درخشانی توسط ستاره‌اش( خواکین فینیکس) زندگی بخشیده شده است- و با کمک کوچکی از مارتین اسکورسیزی.
اوون گلیبرمن در ورایتی نوشته است: خواکین فینیکس به عنوان یک گیک روانی که به قاتل سریالی تبدیل می‌شود، حیرت انگیز است. گلیبرمن در یادداشت خود از فیلم جوکر به عنوان یک« نئو- راننده تاکسی» یاد می‌کند و آن را یک فیلم کمیک بوکی نادر می‌داند که مسائل دنیای واقعی را بیان می‌کند.

دیوید رونی در‌هالیوود ریپورتر نوشته است: ققنوس برمی‌خیزد. ( اشاره به‌نام فامیلی خواکین فینیکس است که به معنای ققنوس است‌) و در یادداشتی مثبت خواکین فینیکس را دلیل اصلی موفقیت این فیلم می‌داند.

دیوید سکستون در ایونینگ استاندارد پنج ستاره کامل به فیلم جوکر داده و آن را خشن‌ترین و تلخ‌ترین فیلم کامیک بوکی می‌داند که تاکنون ساخته شده است. او در یادداشت‌اش به شباهت این فیلم با راننده تاکسی اشاره کرده و این فیلم را به ژانر وحشت نزدیک‌تر از بقیه ژانرها می‌داند و نوشته شاید این قوی‌ترین بازی کارنامه فینیکس باشد.

کدخبر: ۲۷۸۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر