کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۵۷۳
تاریخ خبر:

توطئه جدید در اقلیم کردستان عراق

روزنامه هفت صبح | رئیس حزب نهج وطنی در بیانیه‌ای تلاش‌ها برای ایجاد فضای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عراق را محکوم کرد و خواستار پیگرد قانونی افرادی شد که این سخنان را به زبان آورده‌اند.بیش از ۳۰۰ عراقی از جمله برخی از روسای قبایل (عشایر) در کنفرانسی که در اقلیم کردستان عراق با حمایت یک سازمان آمریکایی برگزار شد خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل شدند.

این نشست از سوی اندیشکده مرکز ارتباطات صلح که مقر آن در نیویورک است و درباره عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی فعالیت می‌کند، برگزار شده است. شمی پرز از راه دور در این کنفراس سخنرانی کرد. او فرزند شیمون پرز رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی است.

در بیانیه پایانی این همایش آمده است:«ما خواستار هماهنگی و ادغام در توافقنامه‌های ابراهیم هستیم. همانطور که این توافقنامه‌ها روابط دیپلماتیک با اسرائیل را فراهم می‌کند ما نیز خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم. هیچ نیرویی از داخلی یا خارجی حق ندارد مانع از این درخواست ما شود.» توافقنامه ابراهیم تحت حمایت واشنگتن در سپتامبر ۲۰۲۰ برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل، امارات و بحرین امضا شد. مراکش و سودان نیز بعدا به این توافق پیوستند.

‌واکنش‌های تند در عراق
برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای برگزاری نشست فراخوان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تلاش برای تشویش اذهان و آسیب زدن به مسالمت اجتماعی در عراق دانست. در بیانیه رسمی دفتر ریاست جمهوری عراق ضمن تأکید بر موضع ثابت عراق در حمایت از مسئله فلسطین و تحقق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین، آمده که عراق با قاطعیت مخالف موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. در این بیانیه خواسته شده که به اراده و خواست ملی و مستقل ملت عراق در این‌باره احترام گذاشته شود.

دفتر رسانه‌ای مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم با انتشار بیانیه‌ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود با نشست‌های غیرقانونی که توسط برخی عشایر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می‌کند.

بیانیه دفتر رسانه‌ای الکاظمی اشاره می‌کند که از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی‌سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است و دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین و در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک‌سازی و تعرض و اشغالگری را که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می‌دهد اعلام می‌کند.

‌اقلیم: به ما ربطی ندارد
وزارت داخله اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای درباره نشست روز گذشته در اربیل تحت عنوان کنفرانس صلح و استرداد توضیح داد. در بیانیه وزارت داخله دولت اقلیم کردستان عراق آمده است: این نشست بدون اطلاع و موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وضع بیان‌کننده موضع دولت اقلیم کردستان نیست. (در این گزارش از خبرهای یورونیوز و میدل ایست نیوز استفاده شده است)

کدخبر: ۴۱۶۵۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر