کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۸۱۷
تاریخ خبر:

توضیح نماوا درباره درج اطلاعات نادرست فیلم‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | هفته پیش گزارشی منتشر کردیم که برخی اطلاعات نادرست در سایت نماوا را دربر می‌گرفت؛ از جمله سال تولید برخی فیلم‌ها و سریال‌های خارجی. گزارش به عدم همخوانی رتبه فیلم و سریال‌ها در سایت IMDb با آنچه در سایت نماوا منتشر شده هم اشاره داشت. روابط عمومی نماوا در پاسخ به آن گزارش، پاسخی برای روزنامه فرستاده و توضیحاتی داده است.

*** مورد اول
پیرو گزارش منتشر شده در روزنامه هفت صبح در تاریخ ۱۱تیرماه با تیتر«به مخاطب آدرس غلط ندهید» روابط عمومی نماوا جوابیه منتشر کرده که از روزنامه مذکور تقاضا داریم آن را در صفحه سینما و تلویزیون خود چاپ کند. ضمن تشکر از روزنامه هفت صبح و اعضای سرویس فرهنگی برای دقت بالا و نکته‌سنجی آن‌ها در انتشار گزارش، باید به اطلاع برسانیم که از موارد درج شده با موضوع مغایرت در انتشار سال فیلم‌ها، تنها یک مورد صحیح بود که از همین جا بابت این تذکر بجا تشکر کرده و لازم به ذکر است که تیم نماوا در اولین فرصت آن را در سایت ویرایش کرده است. اما در باقی موارد نویسنده گزارش روزنامه هفت صبح دچار اشتباه شده یا منبعی که از آن اطلاعات گرفته سهوا اطلاعات نادرستی را در اختیار تحریریه هفت صبح قرار داده است.

*** مورد دوم
سریال Working Man در سال ۲۰۲۰ ساخته شده و سایت IMDb هم در بخش اطلاعات فیلم همین سال را ذکر کرده پس در نتیجه نماوا خطایی انجام نداده است. فیلم سینمایی رابرت بروس(Robert the Bruce ) بنابر اطلاعات سایت IMDb سال ۲۰۱۹ ساخته شده و نماوا هم همین تاریخ را به عنوان سال ساخت فیلم به ثبت رسانده است. در نتیجه موضوع مطرح شده در مورد درج اشتباه سال فیلم‌ها و سریال‌ها در نماوا به جز فیلم «بدن مسیح»
( Corpus Christi) به کارگردانی یان کوماسا، اشتباه بوده و اساس درستی نداشته است.

*** مورد سوم
اما در مورد امتیاز فیلم‌ها باید گفت که سیلی (Thappad) و «پسران بد تا ابد» دو موردی است که به ظاهر با سایت IMDb مغایرت دارد. این تفاوت اما به دلایل خاصی صورت گرفته است. در این‌باره باید توضیح داد به خاطر آرای آنلاینی که روزانه کاربران سایت IMDb به هر فیلمی می‌دهند، امکان دارد روزانه امتیاز هر فیلم عوض شود. هر چند الگوریتم امتیازدهی IMDb تاکنون توسط این وب سایت به صورت رسمی شرح داده نشده اما آنچه تاکنون می‌دانیم این است که المان‌هایی از جمله تعداد رای‌دهندگان، رده‌بندی فیلم، نقدهای کاربران و منتقدین و مدت زمان انتشار از جمله متغیرهای این الگوریتم خواهند بود.

بدین ترتیب همانطور که در بخش سوالات متداول وب سایت IMDb یا همان FAQ هم آمده این امتیاز دهی روزانه بارها به‌روزرسانی می‌شود. طبیعی است هرچه فیلم جدیدتر باشد و مدت زمان کمتری از زمان انتشار فیلم گذشته باشد نوسانات امتیاز IMDb فیلم هم بیشتر خواهد بود. در زمان آماده سازی پست فیلم‌ها و سریال‌های روز در نماوا این اتفاق معمولا در چند روز اول انتشار صورت می‌گیرد در نتیجه امتیاز IMDb ثبت شده در همان زمان، در بخش اطلاعات فیلم نماوا ثبت می‌شود و طبیعتا به‌روزرسانی اطلاعات بیش از چندده هزار عنوان سینمایی و سریالی به صورت روزانه در حال حاضر امکان پذیر نیست. همین موضوع هم باعث شده تا روزنامه هفت صبح دچار اشتباه شود.

*** مورد چهارم
اما در مورد سریال Sweet Magnoliasدر هر دو سایت IMDb و نماوا با امتیاز ۴/۷ به مخاطبان اطلاع رسانی شده است و مغایرتی در حال حاضر وجود ندارد. در نتیجه بیشتر اطلاعات گفته شده در گزاش روزنامه هفت صبح نادرست بوده است. از سوی دیگر استفاده از واژه «دستکاری» برای این گزارش کمی عجیب است. می‌پذیریم که گاهی در پلتفرمی با این حجم از محتوا اشتباهاتی سهوی اتفاق بیفتد، اما استفاده از واژه دستکاری این ذهنیت را در بین خوانندگان ایجاد می‌کند که نماوا تعمدی این اشتباهات را انجام داده؛

موضوعی که حتی اعضای تحریریه هفت صبح هم آن را تایید می‌کنند و به شبهات در این مورد دامن می‌زنند. امیدوارم روزنامه هفت صبح قبل از هرگونه قضاوتی تحقیقات لازم را انجام دهد. بدیهی است کار اصلی رسانه، اطلاع رسانی درست و بدون غرض‌ورزی است که امیدواریم هفت صبح هم همین مسیر را در پیش گیرد. ما در تیم نماوا هم هر زمانی که ابهامی وجود داشت، با علاقه آماده پاسخگویی به سوالات اعضای محترم تحریریه روزنامه هفت صبح هستیم.

کدخبر: ۳۳۷۸۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر