کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۶۴۳
تاریخ خبر:

توصیه ‌جسورانه دکتر عبده ‌درباره قیمت دلار و تولید

روزنامه هفت صبح | حسین عبده تبریزی اقتصاددان و استاد مشهور علم مالی توصیه کرده فعالان بازارهای مختلف تصمیم‌های خود را بر مبنای دلار ۲۲ هزار تومانی بگیرند. یک پاسخ شفاف و روشن به یک ابهام جدی در اقتصاد کشور. در روزهای اخیر همزمان با مذاکرات وین و تعطیلی کسب‌وکارهای کرونایی، اقتصاد کشور در یک تعلیق فرو رفته و عملا در سال ۱۴۰۰ حتی بعد از تعطیلات سال نو هنوز موتور اقتصاد کشور روشن نشده.

ریزش قیمت دلار هم برای تولیدکننده‌ها و فعالان بازارهای مختلف این پرسش را به وجود آورده که قیمت واقعی دلار در نهایت چند است؟ بنابراین دکتر عبده تبریزی تحلیل خود را درباره یک مسئله کلیدی مطرح کرده که نه تنها مسئولان بلکه خیلی از همکاران او هم فعلا از اعلام نظر واضح درباره آن پرهیز دارند. این دیدگاه از این جهت که عبده تبریزی در دوره‌ای دبیرکل بورس تهران و بنیانگذار اولین بانک خصوصی کشور و در دو مقطع مشاور وزرای اقتصاد و مسکن هم بوده قابل اعتناست. در ادامه بخش‌هایی از اظهارات این استاد دانشگاه را که در کلاب‌هاوس روزنامه دنیای اقتصاد مطرح شده می‌خوانید:

* به سرمایه‌گذاران و فعالان بازارها توصیه می‌کنم با دلار ۲۲هزار تومان تصمیمات خود را بگیرند. بعید است در شش ماه آتی شاهد آزادسازی منابع ارزی باشیم و حتی در صورت آزادسازی به دلیل نیازهای بالای کشور به ارز، بعید است دلار تغییرات جدی داشته باشد.

* رکورد سنگینی در انتظار بازار مسکن است.

* حذف دامنه نوسان در بورس باید در اولویت سیاستگذار قرار گیرد. اولویت اول بسط سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. در چنین شرایطی، مدیر بازار باید به طور گسترده‌ای مدیریت غیرمستقیم را برای سازماندهی انبوه سرمایه‌گذاران عام و ناآگاه در بازار توصیه کند و الزامات آن را فراهم سازد.

* اولویت بعدی، حذف دامنه نوسان است. فارغ از نقش دامنه نوسان در گذشته، در شرایط بازار سرمایه گسترش یافته امروز، اعمال دامنه نوسان کمتر لازم است؛ این محدودیت باعث مشکلات زیادی شده است و باید به‌تدریج حذف شود. کار را با شرکت‌هایی که درصد سهام شناور بیشتر دارند، باید شروع و به تدریج کل محدودیت‌ها را حذف کرد.

* طرح پرداخت زیان به سهامداران خرد باید تنها برای سهامداران خرد دارای سهم‌های کمتر از ۱۰۰میلیون تومان پرداخت شود و به فرض فردی که ۳میلیارد تومان در بازار آورده و ضرر کرده به علت مشورت نکردن با کارشناسان بازار سرمایه باید خود ضرر خود را بپردازد، اما بخش دیگری از مردم که هیچ سابقه‌ای نداشته‌اند و به دعوت دولت و با سرمایه کم آمده‌اند می‌توان زیان از طرف دولت پرداخت شود.

* باید محدودیت سرمایه‌گذاری مستقیم برای افرادی که تسلط بر بازار سرمایه ندارند ایجاد شود تا سرمایه‌ها از بازار سرمایه با ضرر کردن فرار نکنند.

کدخبر: ۳۸۵۶۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    مثل اینکه آقای دکتر، پالت دلار دارند و ن قشه ها کشیدند برای مردم!