کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۷۱۱
تاریخ خبر:

توصیه ترامپ به بایدن در آستانه دیدار با پوتین

روزنامه هفت صبح |یک: جو بایدن آخر هفته گذشته اولین سفر اروپایی خود را از بریتانیا آغاز کرد. او قرار است در این سفر هشت روزه در اجلاس گروه ۷ در کورن‌وال شرکت کند،به دیدار ملکه الیزابت برود،در اجلاس ناتو شرکت کند و در نهایت در ژنو دیداری با ولادیمیر پوتین داشته باشد.او با هواپیمای ایرفورس وان که در حقیقت یک بوئینگ۷۴۷ مجهز به تجهیزات پیشرفته است به لندن رفت تا با مقامات این کشور دیدار کند.

* دو: این سفر در حالی صورت می‌گیرد که ایالات‌متحده بعد از چهارسال کشمکش با اروپا حالا می‌خواهد دست به ترمیم روابط با متحدان پیشینش بزند.ترامپ هر چند از بوریس جانسون خوشش می‌آمد اما سیاست کلی او نگاه از بالا به پایین به این کشورها بود. هنوز تصویری از او که جلوتر از ملکه الیزابت قدم می‌زد و او را که بیش از ۹۰سال داشت،پشت سر جا گذاشته بود در اذهان عمومی باقی مانده است.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس بر تقویت مناسبات میان واشنگتن و لندن تاکید کرد.

بر این اساس، بایدن که به انگلیس سفر کرده است در سخنان کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت:«ما امروز اولین روز کامل و بسیار خوب را در انگلیس داشتیم.جانسون و من نشستی بسیار سازنده داشتیم. ما درباره طیف وسیعی از مسائل صحبت کردیم که آمریکا و انگلیس در قالب آن همکاری بسیار نزدیکی با هم دارند.ما بر روابط ویژه‌ای تاکید کردیم که تازگی ندارد و بین مردمان دو کشور وجود دارد. ما بر تعهد خود برای دفاع از ارزش‌های پایدار دموکراتیکی تاکید کردیم که دو ملت در آن اشتراک نظر دارند. پایه‌های قوی برای شراکت ما وجود دارد.»

* سه: «منشور اطلس» تازه که این دو در مورد آن به گفت‌وگو نشسته‌اند،نمونه معاصر پیمانی است که میان وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت در سال ۱۹۴۱ امضا شد و تمرکز آن بر چالش‌هایی شامل تغییر اقلیم و امنیت خواهد بود.رئیس‌جمهور آمریکا افزود:«۸۰سال پیش، وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت، نخست‌وزیر وقت انگلیس رئیس‌جمهور وقت آمریکا،توافقنامه‌ای را امضا کردند که با عنوان منشور آتلانتیک معروف است و درواقع بیان‌کننده اصول اولیه و قولی است مبنی بر اینکه آمریکا و انگلیس با هم به مواجهه با چالش‌های عصر خواهند پرداخت.

امروز ما تعهد مذکور را با احیای منشور آتلانتیک تقویت می‌کنیم و آن را به گونه‌ای به روز می‌کنیم که بتوانیم بار دیگر بر این تعهد تاکید کنیم که به صورت مستقیم با چالش‌های عصر کنونی از جمله امنیت سایبری، فناوری‌های در حال ظهور، سلامت جهانی و تغییرات اقلیمی مواجه خواهیم شد.» سفر بایدن به انگلیس در چارچوب شرکت در چهل‌وهفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان در دهکده ساحلی «کورن‌وال» انگلیس صورت می‌گیرد. رسانه‌ها می‌گویند موضوعاتی همچون نجات زمین در برابر تغییرات آب‌وهوایی و مقابله با همه‌گیری «ویروس کرونا» بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌کنندگان در این نشست خواهد بود.

* چهار: اتفاق دیگری که در انتظار بایدن است، دیدار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه است. این دو قرار است در ژنو با هم دیدار کنند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در آغاز اولین سفر رسمی خود به خارج به روسیه هشدار داده است که در صورت مشارکت این کشور در «فعالیت‌های زیانبار» شاهد واکنش «جدی و موثر» آمریکا خواهد بود. او در ابتدای روی کار آمدنش در سخنانی پوتین را تلویحا قاتل خوانده بود اما بعد خودش خواهان ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه شد.

* پنج: کاخ سفید می‌گوید او درباره «طیف وسیعی از مسائل عاجل» با همتای روس خود گفت‌وگو خواهد کرد که شامل کنترل تسلیحاتی،تغییر اقلیم،مداخله نظامی روسیه در اوکراین،فعالیت‌های هک سایبری روسیه و زندانی شدن الکسی ناوالنی منتقد سرشناس آقای پوتین است.

* شش: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در آستانه دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین رئیسان‌جمهوری آمریکا و روسیه به طعنه خطاب به بایدن گفت: مراقب باش در این دیدار خوابت نبرد و سلام گرم من را هم به پوتین برسان. ترامپ از همان ابتدای پیروزی بایدن در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از صفت «خواب آلود» برای بایدن استفاده کرد.او روابط خوبی با پوتین داشت.هر چند که سطح روابط بین روسیه و ایالات متحده در زمان ترامپ حال و روز خوبی نداشت اما روابط این دو نفر فرای روابط بین‌الملل ارزیابی می‌شد.

کدخبر: ۳۹۵۷۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر