کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۹۴۴
تاریخ خبر:

توصیه‌های مهم یک پزشک درباره مسمومیت با الکل

حامد مقدم به‌عنوان یک پزشک یادداشتی در خبرآنلاین منتشر کرده که عنوان آن کاملا محتوا را نشان می‌دهد.

اخیرا در بندرعباس شاهد از دست دادن ۱۴ هموطن‌مان بودیم. بخواهیم قبول کنیم یا نه مصرف نوشیدنی‌های الکلی در کشور وجود دارد و با توجه به قوانین اجتماعی و ممنوعیت‌های اعتقادی ما، اکثر این نوشیدنی‌ها به صورت دست‌ساز و بالطبع غیراستاندارد به دست مصرف کنندگان می‌رسد . ازآنجایی که امکان آزمایش دقیق وجود الکل به اصطلاح سمی (یا همان الکل متانول) در این موارد وجود ندارد و تقریبا همیشه در تولید الکل‌های دست ساز به خصوص انواع غیر تقطیری آن در کنار اتانول مقداری متانول(الکل سمی) نیز تولید می‌شود بهترین راه درمان پیشگیری و ننوشیدن آنهاست.

منظور از آگاهی که در ابتدا ذکر شد این است که هم وطنان بدانند حتی نوشیدنی‌هایی که با مارک‌های مختلف و بعضا پلمپ هم به دستشان می‌رسد نیز می‌تواند ایجاد مسمومیت کند . مراجعه زود هنگام به اورژانس بیمارستان مهمترین فاکتوری است که به ما پزشکان کمک می‌کند از عوارض حتمی و مرگ بیمار پیشگیری کنیم. اشتباه رایجی که موجب می‌شود افراد به بیمارستانها مراجعه نداشته باشند تصور این است که ممکن است برای آنها پرونده قضایی ایجاد شود که به جز موارد بسیار نادری که همراه با جرمی باشد چنین اتفاقی نمی‌افتد و اسرار پزشکی بیمار مثل سایر بیماران محفوظ می‌ماند.

معمولا علایم مسمومیت متانول بعد از ۱۲ ساعت شروع می‌شود و تظاهراتی مثل تهوع ، سرگیجه ،کاهش بینایی ،تاری دید، دوبینی ،سردرد و تشنج و … می‌دهد. به طور کلی باید هر فردی که هنوز با گذشت ۱۲ ساعت از مصرف الکل علائم دارد حتما به اورژانس مراجعه کند . در پایان دوست دارم یادآور شوم که مراجعه زودهنگام مهمترین کمک بیمار به خود و ما است تا بتوانیم با استفاده از روش‌هایی چون دیالیز و درمان‌های طبی دیگر از عوارضی چون از دست دادن کامل بینایی و اختلالات مغزی و کلیوی و حتی مرگ پیشگیری کنیم .

درست است که تقریبا دوران اوج مسمومیت الکل که بر می‌گردد به اوایل شیوع پاندمی کرونا را پشت سر گذاشتیم اما متاسفانه هنوز هم روزانه مراجعات متعددی به این علت به اورژانس‌های کشور داریم.
بنده و همکاران نزدیکم در این چند ماه با کیس‌های مختلفی مانند مادر باردار یا کودکی ۱۳ ساله که از روی کنجکاوی و ناآگاهی الکل صنعتی را خورده بود یا مادر سه فرزند که متاسفانه در نهایت با عارضه چشمی دائمی مرخص شد و مواردی از این دست مواجه بوده‌ایم و امیدواریم با آگاهی بیشتر و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مراجعه به موقع ،روز به روز شاهد کاهش آمار این مسمومیت و نیز از دست دادن هم وطنان که اکثر آن را جوان‌ها تشکیل می‌دهد باشیم.

کدخبر: ۴۵۵۹۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1561007615

    بهترین توصیه: الکل نخورید?