کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۹۱۰
تاریخ خبر:

توصیه‌های جدید آمریکایی‌ها برای تست کرونا

روزنامه هفت صبح | همانطور که احتمالا می‌دانید این روزها برای یک متر جابه‌جا شدن در مسیرهای بین‎المللی هم، مسافران به تست منفی پی‌سی‌آر نیاز دارند. ولی ۱۵ روز پیش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا یک اطلاعیه منتشر کرد که می‌تواند سرنوشت شرکت‌های هواپیمایی و مسافربری را تغییر دهد. تیتر اطلاعیه این سازمان این بود که دستور تغییراتی در تست تشخیصی کرونا صادر کرده است.

همه کاربران فضای مجازی انگلیسی‌زبان این کشور از محتوای این اطلاعیه اینطور برداشت کردند که آمریکا می‌گوید دیگر از آخر دسامبر سال ۲۰۲۱، PCR را منسوخ خواهد کرد. حتی این اشتباه را مجری فاکس‌نیوز و کاربران معروف دیگر در فیسبوک و اینستاگرام کردند و این پلتفرم‌ها روی پست‌های‌شان برچسبی با عنوان «اطلاعات اشتباه» گذاشتند. خوشبختانه این محتواهای اشتباه هنوز آنقدر به فضای مجازی فارسی نرسیده تا کاربران را گمراه کند ولی خود این ماجرا که مجوز اضطراری تست پی‌سی‌آر لغو و به جایش روش‌های دیگری توصیه شود، برای ما هم می‌تواند خبر مهمی‌ باشد.

روش‌های جایگزین چه هستند؟
در جریان هستید که پی‌سی‌آر چیست؟ به آن چیزهای شبیه گوش پاک‌کن که برای تشخیص ابتلا به کرونا به سمت انتهای دماغ‌تان فرو می‎کنند کیت تشخیص پی‌سی‌آر می‌گویند. در این اطلاعیه، اصلا چنین حرف‌هایی مطرح نبود که پی‌سی‌آر منسوخ شده ولی نوید این را می‌داد که اتفاق‌های جدیدی در حال افتادن است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در واقع نوشته بود که از آخر این سال میلادی مجوز استفاده اضطراری که برای تست‌های پی‌سی‌آر صادر کرده بود لغو می‌کند و به همه آزمایشگاه‌ها یک لیست فرستاده تا از این روش‌ها برای تشخیص کرونا استفاده کنند. این همان مجوزی است که سازمان غذا و داروی هر کشور، قبل از اینکه بررسی‌هایش کامل شود، مجوز استفاده از یک دارو یا یک روش را می‌دهد. حالا دوره این مجوز برای پی‌سی‌آر در آمریکا تمام شده و مرکز کنترل بیماری‌ها توصیه کرده که از روش‌های دیگر هم برای تشخیص کرونا استفاده شود. ولی این روش‌ها چه هستند؟

در لیستی که سازمان غذا و داروی آمریکا تعیین کرده، به غیر از کیت تشخیصی پی‌سی‌آر، یک تست آنتی‌ژن و یک تست سرولوژی یا همان تست آنتی‌بادی هم قرار دارد. یعنی دوباره به همان مرحله پاییز و زمستان سال گذشته وارد شدیم. همان مرحله‌ای که هنوز هیچ کس‌ نمی‌دانست کدام تست از بقیه قوه تشخیص بهتری دارد. سال پیش محققان گفتند اصلا همین پی‌سی‌آر از همه راه‌ها بهتر است ولی حالا چه؟ آمریکا می‌خواهد از سال ۲۰۲۲ مجوز اضطراری این روش تست را بردارد و از روش‌های دیگر در آزمایشگاه، به عنوان روش تشخیصی کرونا اسم ببرد.

حالا دلیل این تغییر رویه چه بوده؟
محققان آمریکایی متوجه شده‌اند که ممکن است در پی‌سی‌آر فرق آنفلوآنزا و کرونا را از هم تشخیص ندهند ولی با روش‌های دیگر مثل آنتی‌ژن‌ها می‌توانند ۱۰۰درصد مطمئن باشند که چه خبر است. نه اینکه پی‌سی‌آر قابلیت تمایز و تفکیک نداشته باشد؛ اتفاقا از پی‌سی‌آر برای این استفاده می‌شد که آزمایشگاه‌ها ببینند در بدن ما اسیدهای نوکلئیک که فقط در کرونا مشاهده می‌شود، وجود داشته یا نه.

ولی در فصل‌ گسترش آنفلوآنزا و همزمان شدنش با شیوع کرونا، با تست پی‌سی‌آر فقط می‌شود کووید را تشخیص داد و این تست‌ها دیگر قابلیت تشخیص این را ندارند که فرد همزمان آنفلوآنزا هم دارد یا نه. چون به لحاظ ژنتیک، کووید و آنفلوآنزا خیلی به هم شباهت دارد اما از تست‌های دیگری که سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه کرده شاید بتوان این تفاوت‌ها را بهتر تشخیص داد که ویروس داخل بدن ما از کدام مدل است.

بعد هم در حدودا یک سال گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که روش‌های دیگر سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر هستند‌ اما این به معنی کنار گذاشته شدن پی‌سی‌آرها نیست و این معنی را نمی‌دهد که پی‌سی‌آر معیوب بوده است. سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا هم مصاحبه کرده و گفته این تست‌ پی‌سی‌آر یک روش طلایی برای تشخیص کرونا بوده اما همین حرف‌ را درباره آنفلوآنزا و بقیه ویروس‌های این دسته نمی‌توانیم بزنیم.

برای اینکه این اطلاعیه مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا ممکن است سرنوشت همه مردم دنیا را تغییر دهد بیایید یک بار دیگر روش‌های موجود تست کرونا را بررسی کنیم:

تست آنتی‌ژن: به آن کیت تشخیص سریع هم می‌گویند که ظرف ۱۵ دقیقه ابتلا یا عدم ابتلای فرد را مشخص می‌کند. ستاد برکت گفته از این کیت توانسته بسازد ولی خبری مبنی بر اینکه خط تولید مجزا راه‌انداخته باشد وجود ندارد .

تست مولکولی(یا همان پی‌سی‌آر): کیت پی‌سی‌آر دیگر آزمایشی نیست که در خانه انجام دهیم. بلکه نتیجه آن در آزمایشگاه اعلام می‌شود. این کیت بین ۲۴ تا ۷۲ ساخت زمان می‌برد.

تست آنتی‌بادی یا سرولوژی: یک جور آزمایش خون است و در خون ما دنبال آنتی‌بادی‌هایی که با ویروس کووید-۱۹ بجنگند، می‌گردد. آنتی‌بادی‌ها به شما کمک می‌کنند تا در برابر عفونت‌ها مقابله کنید و می‌تواند شما را از ابتلای دوباره به آن بیماری محافظت کند.

کدخبر: ۴۰۵۹۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر