کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۸۷۰
تاریخ خبر:

توصیه‌هایی برای زدن ضربه پنالتی و خرید سهام

روزنامه هفت صبح، آرش پورابراهیمی | بهترین توصیه‌ای که می‌توان به یک فوتبالیست هنگام زدن ضربه پنالتی کرد، این است که توپ را به خلاف جهت حرکت دروازه‌‌بان بفرستد. آمار و اطلاعات هم تایید می‌کنند که این توصیه «کارشناسی» است. برای مثال اگر آمار ضربات پنالتی فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ لیگ برتر انگلستان را در نظر بگیرید، در آن فصل از مجموع ۱۰۶ضربه پنالتی زده‌شده، بازیکنان ۶۴‌بار توپ را به خلاف جهت دروازه‌بان شلیک کرده‌اند و ۴۲بار هم توپ را به همان سمتی زده‌اند که دروازه‌بان انتظار داشته است.

از میان ۶۴ پنالتی زده‌شده در خلاف جهت حرکت دروازه‌بان، ۵۷ضربه تبدیل به گل شده‌‌اند. در‌حالی‌که از میان ۴۲ضربه زده شده در جهت موافق حرکت دروازه‌بان، تنها ۲۴بار ضربه پنالتی به‌ثمر نشسته است. به طور خلاصه، با در نظر گرفتن آمار و اطلاعات آن فصل، می‌توان گفت، اگر زننده ضربه پنالتی توپ را در خلاف جهت حرکت دروازه‌بان شوت کند، احتمال گل‌شدن توپ تقریبا ۹۰درصد است در‌حالی‌که اگر توپ را به همان سمتی بزنید که دروازه‌بان حدس زده است، احتمال گل‌شدن توپ کمتر از ۶۰درصد خواهد بود. پس همانطور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، بهترین استراتژی برای زننده ضربه پنالتی این است که توپ را خلاف جهت حرکت دروازه‌بان بزند.

البته اگر کمی ‌با فوتبال آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که این توصیه به هیچ‌وجه مفید نیست. درست است که زدن ضربه پنالتی در خلاف جهت حرکت دروازه‌بان شانس گل‌شدن ضربه را به‌شدت افزایش می‌دهد اما مشکل اینجاست که به‌سختی می‌توان گفت که دروازه‌بان به کمک سمت می‌پرد. همانقدر که زننده ضربه تمایل دارد که توپ را به سمت مخالف بزند، دروازه‌بان هم می‌کوشد که جهت ضربه را حدس بزند و به همان سمت برود. درواقع این توصیه با اینکه شاید منطقی و بدیهی به نظر برسد، اما عملا کاربرد خاصی ندارد.

توصیه‌های مشابهی را می‌توان درباره شیوه خرید سهام پیدا کرد. برای مثال شاید شنیده باشید که یکی از استراتژی‌های «مفید» در بازار سهام(یا حتی بازارهایی مانند ارز) این است که در قیمت‌های پایین خریدار باشید و در قیمت‌های بالا فروشنده؛ یا به عبارت دیگر در کف قیمت بخرید و در سقف قیمت بفروشید.

در واقع واضح است که اگر سهامی‌ را در قیمت‌های پایین خریداری کنید و زمانی که قیمت آن بالا رفت بفروشید، می‌توانید سود خوبی به‌دست بیاورید اما چنین توصیه‌ای همچون توصیه مربوط به ضربه پنالتی، کاربرد خاصی ندارد. به این خاطر که به‌سختی می‌توان گفت آیا قیمت امروز یک سهم کف قیمت به حساب می‌آید یا سقف قیمت.

درست است که پس از گذشت زمان به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد که قیمت یک سهم در چه جهتی حرکت کرده اما این درست شبیه زمانی است که بعد از نواخته‌شدن ضربه پنالتی، می‌توان گفت که دروازه‌بان به کدام سمت پریده است. مورد دیگر این است که به طور کلی، زمانی که شما سهامی ‌را می‌خرید درواقع فردی پیدا شده که حاضر است سهام را در آن قیمت به شما بفروشد.

این فرد فروشنده هم احتمالا ترجیح می‌دهد که سهم را در کف بخرد و در سقف بفروشد. در این صورت زمانی که شما تصور می‌کنید که سهمی ‌را می‌خرید که قرار است ارزش آن بالا برود، فردی در بازار پیدا شده که معتقد است ارزش آن سهم بالا نخواهد رفت و چه بسا کاهش خواهد یافت. فردی که استراتژی او هم شاید خرید در کف و فروش در سقف قیمت باشد.

در نتیجه اگر این روزها به‌خاطر رشد خیره‌کننده بازار سهام، به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه‌مند شده‌اید، بهتر است به‌خاطر داشته باشید که برخی از توصیه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در این بازار هرچند بسیار منطقی و بدیهی به‌نظر می‌رسند اما همان‌قدر کاربرد دارند که توصیه زدن ضربه پنالتی در خلاف جهت حرکت دروازه‌بان، به کار فوتبالیست‌ها می‌آید.

کدخبر: ۳۲۶۸۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر