کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۹۷۶
تاریخ خبر:

توافق اول در گراند ‌هتل‌ وین

روزنامه هفت صبح | یک: ایران و طرف‌های اروپایی توافقنامه هسته‌ای وین به همراه نمایندگان روسیه و چین در حالی از روز سه‌شنبه در وین دور تازه گفت‌وگو‌ها در قالب کمیسیون مشترک برجام را آغاز کردند که برای نخستین بار تیمی از ایالات متحده آمریکا به ریاست رابرت مالی نیز به شکل غیرمستقیم در شهر محل برگزاری این نشست حضور داشت. فرانس‌پرس هم در گزارشی اعلام کرده که هیات آمریکایی در مکانی متفاوت از جایی که هیات ایرانی مستقر هستند با نمایندگان تروئیکای اروپایی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

* دو: خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی و دیپلمات‌های خارجی به روند و دستورکار مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای پرداخت.رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مطلع از روند مذاکرات وین نوشت: دستور کار ما در نشست، لغو کلیه تحریم‌های ایران خواهد بود. همانطور که رهبر انقلاب چندین بار گفته‌اند، هر چیزی کمتر از آن برای تهران قابل قبول نخواهد بود. یک مقام اتحادیه اروپا هم به رویترز گفت که کارگروه‌هایی با هدف یکی کردن لیست تحریم‌هایی که آمریکا می‌تواند لغو کند و تعهدات هسته‌ای ایران که باید انجام شوند، تشکیل خواهد شد.

* سه: حاضران در جلسه علاوه بر هیات ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، انریکه مورا، معاون دبیرکل‌‌سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان ایران، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان در آن بودند. پیش از آغاز این نشست، دیدار دوجانبه دیگری میان عراقچی با انریکه مورا برگزار شد.

* چهار: علی ربیعی، سخنگوی دولت ساعاتی پیش از این نشست در جریان کنفرانس خبری گفت که به نتایج نشست در وین خوشبین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قرار داریم. سخنگوی دولت در عین حال با تاکید بر اینکه «هیچ مذاکره‌ای میان نمایندگان ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت» تاکید کرد: «آماده رساندن این پیام هستیم که در صورت لغو تحریم‌ها، ایران هم به طور متقابل آماده است که بعد از راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرف‌های دیگر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد.»

*** واکنش‌ها
* اتحادیه اروپا با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرد: قصد داریم توافق هسته‌ای را به مسیر درست بازگردانیم و طرف‌ها را به اجرای تعهداتشان مجاب کنیم. شبکه الجزیره با انتشار چند توئیت در حساب کاربری رسمی خود گزارش داد: اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تاکید کرد که قصد بازگرداندن توافق هسته‌ای به مسیر درست و سوق دادن طرف‌های آن به پایبندی به تعهداتشان را دارد. بنابر گزارش الجزیره، اتحادیه اروپا همچنین آورده است: هدف از نشست وین بررسی ماهیت تحریم‌هایی است که علیه ایران وضع شده و امکان برداشته شدن آنها وجود دارد. اتحادیه اروپا افزود: هدف اصلی این نشست احیای توافق هسته‌ای است اما ما هنوز در ابتدای یک مسیر طولانی و پیچیده‌ هستیم.

* نماینده کشورمان در نیویورک در پیامی توئیتری با توجه به برگزاری مذاکرات وین، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های آمریکا به جهت متوقف شدن اقدامات جبرانی برجامی ایران تاکید کرد. روانچی در ادامه نوشت: اگر آمریکا تمام تحریم‌ها را لغو کند، سپس ایران تمام اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد. این می‌تواند یک موقعیت برد-برد برای همه باشد.

*** توافق اولیه در وین
دور‌ نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام که در گراند هتل شهر وین در حال برگزاری است بعد از حدود یک ساعت، با توافق برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت.براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد.

این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند. سید عباس عراقچی‌ معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام گفته: رفع تحریم‌های‌ آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

کدخبر: ۳۸۱۹۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر