کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۹۴۰
تاریخ خبر:

توئیت بازی| ‌یادمان جمشید مشایخی به بهانه سالروز تولدش

روزنامه هفت صبح| اگر جمشید مشایخی در میان ما بود، روز گذشته شمع ۸۷ سالگی خود را فوت می‌کرد. او ۱۳ فروردین ۹۸ درگذشت اما کیست که این بازیگر را فراموش کند. زنده‌یاد مشایخی پیش از ورود به سینما‌، مشغول بازی در تئاتر بود. او سال ۱۳۴۴ نقشی کوتاه اما تاثیرگذار در خشت و آیینه ابراهیم گلستان بازی کرد.

با این حال چهار سال طول کشید تا فیلم بعدی‌اش را بازی کند. مشایخی سال ۴۸ در گاو و قیصر حضور یافت که دومی و نقش خان دایی باعث شهرت عمومی‌اش شد. مشایخی پیش از انقلاب ۳۰ فیلم و بعد از انقلاب ۷۰ فیلم بازی کرد. مشایخی نزدیک به ۶۰ سریال‌، تله تئاتر و تله فیلم هم در کارنامه دارد.

وقتی صحبت از کارنامه تلویزیونی او می‌شود، ذهن‌ها به سمت رضا خوشنویس هزاردستان می‌رود. همزمان خاطره خوش سلطان صاحبقران زنده می‌شود که هر دو را زنده یاد علی حاتمی ساخته است. انتخاب آثار شاخص سینمایی او هم کار آسانی نیست: نفرین، سوته دلان،گل‌های داوودی، کمال‌الملک، کاغذ بی‌خط‌، خانه‌ای روی آب، یک بوس کوچولو و …

کامنت‌ها
وحید سعیدی : جمشید مشایخی بر‌خلاف هم‌دوره‌اش عزت‌الله انتظامی‌، برای قبول نقش‌ها سختگیری آنچنانی نداشت؛ برای همین هم در کارنامه‌اش کلی فیلم و سریال متوسط و ضعیف دیده می‌شود‌ اما او در طول دوران حرفه‌ای‌اش شاه نقش‌هایی چون «رضا تفنگچی» هزاردستان، «ناصرالدین شاه» سلطان صاحبقران، «حبیب آقا ظروفچی» سوته‌دلان و « کمال‌الملک» را دارد. شاه نقش‌هایی که یکی از آنها برای اعتبار دادن به کارنامه یک بازیگر کافی است. نقش‌هایی که بی‌حضور مشایخی غیر‌قابل باور و تصور هستند.

احمد رنجبر: افتخار همکلامی با زنده یاد مشایخی چند بار دست داد. یادآوری تواضع، خوشرویی و مهربانی‌اش همیشه کامم را شیرین می‌کند. او متعلق به نسلی است که دست نیافتنی به‌نظر می‌رسند؛ چه در هنر و چه در «انسانیت».

مرجان فاطمی: درست است که جمشید مشایخی را در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی دیده بودیم؛ آثاری که خیلی‌های‌شان نه درجه یک بودند و نه قابل قبول اما آنچه اهمیت دارد، این است که با وجود بازی در آثار نه‌چندان خوشایند، همیشه به استانداردهای خودش در بازی قائل بود و هیچ وقت پیش نمی‌آمد بازی ضعیفی از او ببینیم.

کدخبر: ۴۲۷۹۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر