کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۸۵۶
تاریخ خبر:

توئیت بازی‌| آمار ضعیف برنامه‌های سیاسی سیما

روزنامه هفت صبح | چند روز پیش نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما منتشر شد که مثل همیشه حاوی نکات جالبی است. در این میان آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، آمار پایین برنامه‌های سیاسی است. در این نظرسنجی برنامه جهان‌آرا شبکه افق با ۴٫۶درصد در صدر است. تهران ۲۰ شبکه پنج با ۳٫۹ و بدون توقف شبکه سه با ۳/۳ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که گفته می‌شود ۷۹٫۷‌درصد مردم بیننده برنامه‌های سیما در آبان بوده‌اند.

برای پی بردن به وضعیت، آمار خندوانه را یادآور می‌شویم که ۳۵٫۶‌درصد مخاطب داشته. وضع برنامه‌های پزشکی هم به‌مراتب بهتر از برنامه‌های سیاسی است. نام چند برنامه سیاسی هم در نظرسنجی دیده نمی‌شود؛ از جمله نگاه یک که هر هفته روی آنتن است و تریبون آن در اختیار چهره‌های عمدتا سیاسی قرار دارد. حتی ثریا هم رویکردی سیاسی دارد که در این جمع خبری از آن نیست. برنامه‌های سیاسی ضعیف هستند یا مردم علاقه‌ای به این جنس برنامه‌ها ندارند؟ یا رویکرد چنین برنامه‌هایی همراهی‌برانگیز نیست؟

کامنت‌ها
‌وحید سعیدی: یکی از مهمترین دلایل کم‌اقبالی برنامه‌های سیاسی آن هم به گواه آمار رسمی تلویزیون، یکسویه نگری این برنامه‌هاست‌ اما بحث دیگر نداشتن ساختار جذاب و حرفه‌ای است. وقتی همه ارکان ساختار بصری برنامه‌ای به یک دیوار تصویری و چهار تا مبل و صندلی خلاصه می‌شود، چرا باید یک مخاطب وقت بگذارد آن را ببیند، برنامه‌ای که نه ساختار بصری جذابی دارد و نه به لحاظ محتوایی او را تامین می‌کند.

‌احمد رنجبر: کار سخت تلویزیون در وهله اول اعتماد‌سازی است. مسئولیت بعدی را برنامه‌سازان دارند که باید برنامه‌های سیاسی‌شان را متنوع بسازند. این برنامه‌ها ساختاری یکنواخت و خسته‌کننده دارند و خبری از نشاط و جذابیت در آنها نیست. برنامه‌های سیاسی هم از محتوا لطمه خورده‌اند و هم از ساختار.

‌مرجان فاطمی: مهمترین دلیل برای پایین بودن آمار تماشاچیان برنامه‌های سیاسی، بی‌اعتمادی است. شاید این اواخر تنها برنامه‌ای که می‌توان گفت به نسبت همسو با مردم حرکت کرده، تهران ۲۰ است که بیننده‌ها ترجیح می‌دهند همان را هم بیشتر در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

کدخبر: ۴۳۱۸۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر