کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۵۸۴
تاریخ خبر:

توئیت‌های خواندنی یک متخصص درباره ‌سکته مغزی

روزنامه هفت صبح | دکتر بابک زمانی که از متخصصین بنام مغز و اعصاب کشور است و دستی هم در مطبوعات دارد هفته پیش توئیتی درباره مسئله سکته مغزی منتشر کرد که بلافاصله مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت‌. ده‌ها توئیت شوخی و جدی ذیل آن منتشر شد و دکتر تلاش کرد به تک تکشان پاسخ دهد. آن بخش مزاح و شوخی را کنار گذاشتیم و اینجا آن بخش از توئیت دکتر را که حاوی اطلاعات و هشدارهای لازم است منتشر می‌کنیم‌‌:

* من متخصص مغز و اعصاب و سکته مغزی هستم و سال‌ها رئیس انجمن سکته مغزی بودم‌. اگر کسی در مطب ناگهان سکته مغزی کند به ١١۵ زنگ می‌زنم.

* دوستان عزیز درمان سکته مغزی در سه ساعت اول امکان پذیر است و ساعت اول بهتر از ساعت سوم است و حتما نیازمند سی تی اسکن است و دارویی لازم دارد که در بیمارستان است بنابراین تنها راه ممکن زنگ به ١١۵ است. امیدوارم دوستان هدف این اطلاع رسانی را بفهمند.

* تشخیص و درمان سکته مغزی در ایران در حد پایین‌ترین و بدترین در دنیاست در همه مراحل‌، به‌خصوص با اقدامات درمانی دیگر در همین کشور قابل قیاس نیست.

* سکته مغزی در ایران دومین علت مرگ است متاسفانه در بسیاری موارد کار زیادی نمی‌توان کرد اما بخش مهمی را می‌توان درمان کرد. سکته مغزی در دنیا تبدیل به پنجمین علت مرگ شده چون امکانات فراهم شده و اطلاع رسانی شده و جوان‌ها و افراد غیر پزشک موضوع را جدی گرفته‌اند و همه با هم هماهنگ شده‌اند.

* سکته مغزی فقط تا سه ساعت قابل درمان است ساعت اول خیلی بهتر از ساعت سوم است. قبلش سی تی اسکن حتما لازمه در نتیجه وقت طلاست و بیمار باید هر چه سریع تر به بیمارستان منتقل و تحت نظر تیم آماده سکته مغزی قرار بگیره و دارویی لازم دارد که در بیمارستان است بنابراین تنها راه ممکن زنگ به ١١۵ است.

* کج‌شدن صورت یکی از سه علامت مهمی است که سازمان جهانی سکته مغزی بر آن تأکید می‌کند. هر کس به‌طور ناگهانی دچار کج‌شدن صورت و/یا فلج دست و/ یا اختلال تکلم شد‌، هرچه سریع‌تر باید از طریق اورژانس‌های شهری به مراکزی که این آمبولانس‌ها می‌شناسند، برده شود.

* عموماً در بیمارستان‌های خصوصی درمان سکته مغزی حاد انجام نمی‌شود. بسیاری از مردم که توان مالی مناسبی دارند، از مراجعه به بیمارستان‌های دولتی اکراه دارند. حال آنکه دقایق در درمان سکته مغزی از گرانیت و لوستر و رایحه و لبخند ارزش بیشتری دارد.

کدخبر: ۴۶۲۵۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر