کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۸۰۶
تاریخ خبر:

توئیت‌بازی|‌ ۹۴‌سالگی ژاله علو

روزنامه هفت صبح | ۱۴ مرداد ژاله علو ۹۴ ساله شد. بازیگری که چند نسل با صدا و چهره او خاطره دارند. او در خانواده‌ای هنرمند متولد شد و دیری نگذشت که گذرش به صحنه تئاتر افتاد. خانم علو پیش استادان بنام، فن بیان و اصول بازیگری آموخت و وقتی روی صحنه رفت نظرها را به خود جلب کرد. پس از سال‌ها بازیگری در تئاتر به رادیو آمد.

اولین نمایش رادیویی‌اش را با پرویز خطیبی تجربه کرد. علو با «داستان شب» خاطره‌ها ساخت و جمعیت مشتاقی هر شب منتظر صدای گرمش بودند. ژاله علو به نسل طلایی دوبلورهای ایران تعلق دارد و فیلم و سریال‌های زیادی با صدای او شنیدنی شده‌اند. صدای او بیش از همه یادآور سوفیا لورن است.

سینما را در دهه۳۰ تجربه کرد و مقابل دوربین کارگردان بنام زیادی همچون علی حاتمی رفت. آخرین فیلم او «مجبوریم» است که هنوز اکران نشده. در کارنامه علو سریال‌های موفق زیادی دیده می‌شود؛ از «گرگ‌ها» تا «مختارنامه». سرآمد این سریال‌ها «روزی روزگاری» و نقش خاله لیلا است. سایه‌اش مستدام.

کامنت‌ها

‌وحید سعیدی: ‌ژاله علو جز آن دسته از خانم‌هایی است که صدا و تصویرش با هم به‌ اصطلاح سینک است. صدایی که کاملا برازنده سیمای پرصلابت اوست. تصویر مانای بانو علو در آثار نمایشی به همان صلابت صدای جاودانه اوست. صدایی که یا بر امواج رادیو سوار شدند و یا بر روی تصویر بزرگان سینمای جهان نشسته است.

احمد رنجبر:‌ هنر به تمام معنا در وجود ژاله علو تبلور یافته. از میان صدها نقش و صدای ماندگار، یک خاله لیلای «روزی روزگاری» برای جاودانه شدن کافی است. هنوز زنگ صدای خاله در گوش می‌پیچد که می‌گفت:«ادعایی ندارم خودش کم ادعایی نیست». علو در نقش رئیس عشیره، اقتدار و مهربانی را همزمان به رخ می‌کشد که بخشی از آن از وجود خودش به نقش تزریق شده.

‌مرجان فاطمی:‌ برای من یک‌جورهایی نماینده زنان قدرتمند و با صلابت است. شاید چون اولین بار او را با «روزی روزگاری» شناختم و بعد از آن صدایش همیشه با این تعریف در ذهنم مانده است. امیدوارم همیشه سلامت باشند.

کدخبر: ۴۰۶۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر