کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۶۹۴
تاریخ خبر:

تهران و سه برج جنجالی‌

روزنامه هفت صبح | این تصویر کمتر دیده شده از تهران را دیروز رضا دانشمیر، معمار و طراح ساختمان در صفحه خود گذاشت. عکسی که به نظر از برجی حوالی شمالی‌ترین نقطه بزرگراه مدرس یا منطقه الهیه گرفته شده است. تصویری که در افق آن، کوه‌های منطقه شرقی و جنوب شرقی تهران با پوشش گیاهی بکر خود دیده می‌شود که البته بکر بودن آن مدیون قرار گرفتن در منطقه‌ای نظامی است و البته در میانه آن سه برج حاشیه‌ساز پایتخت دیده می‌شود.

برجی که در سمت راست تصویر می‌بینید برج پارس یا جردن نام دارد و در بلوار جردن قبل از انقلاب یا آفریقای بعد از انقلاب و نلسون ماندلای کنونی قرار دارد. این برج در حال حاضر ساختمان بیمه مرکزی ایران است. خرید آن در سال ۱۳۸۸، داستان پرفراز و نشیبی دارد. برخی از سایت‌های نزدیک به دولت آن زمان، مدعی تخلف در خریدش شدند و حتی قرارداد و تنظیم سند آن تا حدی به مشکل خورد ولی حالا این برج با این نمای اروپایی، مخصوصا در هنگام شب، ویویی کاملا اروپایی به خیابان خاطره‌انگیز سال‌های دور تهران و البته شلوغ و پرترافیک این روزهایش می‌دهد.

رضا دانشمیر البته عکس را به خاطر ساختمان وسط آن، منتشر کرده است. تصویری از برج جام در ضلع جنوبی تقاطع خیابان شریعتی و اتوبان همت که او طراحش بوده است. اثری در سبک fluid motion یا به عبارت معماری فارسی، حرکت سیال که ظاهرا ایده آن از یک نقاشی مایکل دوشان، نقاش فرانسوی برداشته شده است.

برج جام یکی از اموال بانک ملت است و حضور این برج در لیست اموال و دارایی‌های بانک همواره برای این نهاد مالی دردسر داشته چرا که رویکرد نظام اقتصادی به سمت این است که بانک‌ها اموال خود را به سمت تولید ببرند و نه ملک و بنگاه‌داری. بانک ملت البته چند بار سعی کرده این برج را بفروشد و قیمتی معادل ۸۵۰ میلیارد نیز در حدود یکی دو سال پیش برای آن تعیین شده بود ولی ظاهرا خریداری برای این برج وجود ندارد مخصوصا با توجه به اینکه ظاهرا عدم رعایت ضوابط امنیتی در دادن مجوز به این برج بلندمرتبه در کنار مجموعه امنیتی یک نهاد قرار گرفته، مانع از بهره‌برداری آن شده است.

برج سمت چپ نیز دقیقا همین وضعیت را دارد. برجی در ضلع شمالی تقاطع خیابان شریعتی و اتوبان همت به نام برج باران. کارفرمایش بنیاد تعاون ناجا است و قرار بوده، یک دوقلوی تجاری برای تهران باشد و حتی برخی از واحدهای آن هم ساخته شده است ولی حالا ظاهرا میزان پیشرفت پروژه آن کمتر از ۴۰ درصد است. ظاهرا به همان دلیلی که برای برج جام وجود دارد و البته در کنار آن به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای نیروی انتظامی.

به این ترتیب عکس رضا دانشمیر، اگرچه تصویری است از تهران با سه برجش که هر کدام در معماری، صاحب ایده و سبک‌اند ولی در واقع، اثری هم هست از معادلات اقتصادی و سیاسی و حتی امنیتی پشت هر یک که از بنای این ساختمان‌ها و البته از زاویه این عکس، کمتر هویدا است.

کدخبر: ۳۴۰۶۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر