کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۲۰۴
تاریخ خبر:

تهران تا استانبول؛ داستان غم‌انگیز اجاره‌نشین‌ها

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| اجاره خانه در استانبول با کاهش ارزش لیر در مقابل دلار در بیشتر مناطق دو یا سه برابر شده است و شهری که به اجاره‌های به صرفه‌اش مشهور بود حالا ساکنانش را به دردسر انداخته است. در این شهر اگر بخواهید استودیوهای ۳۰ تا ۴۰ متری را در محله‎‌های محبوب اجاره کنید، حداقل سه میلیون و ۷۰۰ هزارتومان در ماه نیاز دارید. خانه‌های گرانقیمت هم کم نیستند. برخی از این واحد‌ها با حدود ۱۵۰ متر وسعت تا ماهی ۳۳میلیون تومان هم اجاره می‌خواهند. در منطقه آسیایی‌نشین اغلب خانه‌ها اندکی ارزان‌تر هستند.

در تابستان امسال اگر می‌خواستید یک سوییت ۴۰ متری در یک منطقه متوسط استانبول اجاره کنید، می‌توانستید کار را با سه میلیون تومان تمام کنید اما حالا این قیمت نزدیک به شش میلیون تومان در ماه است. تهران هم البته از جهش قیمت‌ها عقب نمانده است. در پایتخت ما بخشی از پول را به عنوان ودیعه به صاحبخانه‌ها می‌دهیم. در این شهر برای اینکه واحدی ۵۰ متری را در منطقه محبوبی مثل صادقیه اجاره کنید، به ماهی ۹ میلیون تومان نیاز دارید. در این مناطق متوسط که ما برای شما از آنها مثال آورده‌ایم، گران‌ترین اجاره‌ها تا۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

‌استانبول: از سه میلیون و ۷۰۰ تا ۳۷ میلیون تومان
استانبول از دو قسمت آسیایی و اروپایی تشکیل شده و چهار محله محبوب آن برای اجاره خانه شیشلی، کادیکوی، فاتیح و بی‌اوغلو هستند. برای اجاره خانه در هر یک از شهرهای ترکیه باید مبلغ دو ماه اجاره را به عنوان دیپوزیت، در ابتدای معامله پرداخت کرد. مثلا اگر اجاره ماهانه خانه‌ای ۹ هزار لیر باشد که به پول ما می‌شود ۱۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، باید در ابتدای کار مبلغ ۳۷ میلیون و ۴۴ هزار تومان را به صاحب‌خانه بپردازد. به طور متوسط در این شهر اجاره خانه‌های ۴۰ متر به بالا از دو هزارلیر یا همان چهار میلیون و ۱۶۰ هزارتومان شروع می‌شود و باتوجه به متراژ و محله ممکن است به ۳۰۰ میلیون تومان در هر ماه هم برسد.

در بین آگهی آپارتمان‌ها در محله شیشلی در منطقه اروپایی‌نشین استانبول که به دریا هم نزدیک است، ارزان‌ترین مورد واحدی ۸۰ متری و دو خوابه است که مبله نیست و شش میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد. یک آپارتمان ۷۵ متری، که در طبقه دوم واقع شده و دو اتاق خواب دارد و مبله اجاره داده می‌شود، ماهانه ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان است و مبلغ دیپوزیت ۱۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان گفته شده. یک واحد دیگر ۱۰۰ متری و دو خوابه است و در آپارتمانی ۱۱ساله واقع شده و در طبقه پنجم قرار دارد. این واحد مبله هم ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در ماه اجاره می‌خواهد.

در شیشلی یک واحد ۱۰۲ متری با وسایل نسبتا لوکس که دو اتاق خواب دارد و در طبقه اول واقع شده، ۴۶ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان اجاره ماهانه‌اش است. در آتاشهیر که در منطقه آسیایی استانبول است، یک واحد ۱۱۰ متری در طبقه دوم یک ساختمان بدون اثاثیه پنج میلیون و ۹۲۸ هزارتومان اجاره می‌خواهد. این یکی از ارزان‌ترین واحدهای موجود است. اما برای اجاره واحد ۱۰۲ متری در یکی از برج‌های لوکس این منطقه که دو خوابه است و در طبقه اول واحد شده، باید ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت کرد. گزینه دیگر ۱۱۵ متری بوده و سه اتاق خواب داشته و در طبقه پنجم واقع شده و قیمت آن برای هر ماه ۱۹ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان گفته می‌شود.

کادیکوی محله دیگری در منطقه آسیایی بوده که به دریا هم نزدیک است. یک واحد ۱۱۵ متری سه خوابه در این منطقه ماهانه ۱۰ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان گفته می‌شود. این واحد در طبقه چهار واقع شده و مبله و سه خوابه است و ویوی زیبایی به سمت قدیمی شهر دارد. یک مورد دیگر ۸۰ متری و در یک مجتمع در کادیکوی واقع است. دو خوابه بوده و نوساز به حساب می‌آید و برای اجاره آن باید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت.

یک مورد دیگر در آگهی‌ها ۱۴۶ متر وسعت داشته و مبله نیست و قیمت آن ماهانه ۲۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان است. این واحد سه خوابه بوده و در طبقه ۲۳ یک برج قرار دارد. مورد دیگر واحدی ۴۰ متری است که اتاق ندارد و در طبقه سوم یک آپارتمان واقع شده و اجاره ماهانه آن پنج میلیون و ۹۲۸ هزار تومان گفته شده است. البته این استودیو مبله هم هست. در بخش اروپایی یکی از محلات مشهور بی‌اوغلو است. یک واحد ۸۰ متری دوخوابه که بالای ۳۰ سال قدمت دارد و در طبقه اول یک ساختمان شش طبقه واقع شده، ماهانه هشت میلیون و ۷۳۶ هزار تومان اجاره می‌گیرد.

البته این واحد وسایل ندارد. مورد بعدی یک استودیو ۳۰ متری بوده که در طبقه دوم واقع شده و مبله است و یک بالکن به سمت محله دارد. اجاره این واحد سه میلیون و ۷۴۴ هزار تومان در هر ماه است. یک مورد دیگر در بی‌اوغلو ۱۰۰ متری و بدون وسایل است. دو اتاق خواب دارد و در طبقه سوم واقع شده و قیمت آن ماهی شش میلیون و ۵۵۲ هزار تومان است. یک واحد ۸۳ متری که در استقلال بی‌اوغلو قرار گرفته، در طبقه دوم یک ساختمان یک‌سال ساخت است که مبله هم نیست و دو اتاق خواب دارد. این مورد که در یک مجتمع کوچک قرار گرفته، اجاره ماهانه‌اش را ۳۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان اعلام کرده است.

تهران: از ۹ میلیون تا ۳۳ میلیون تومان
اجاره خانه در تهران مستلزم پرداخت پول پیش است که این روزها به طور متوسط از ۵۰ میلیون تومان به بالا گفته می‌شود. البته شما زمانی که قراردادتان تمام شد، این پول را از صاحب‌خانه پس خواهید گرفت. به طور متوسط اجاره هر ماه آپارتمان در پایتخت از سه میلیون تومان شروع می‌شود که اگر بخواهیم هزینه‌ای را که ماهانه این واحدها برای شما دارند محاسبه کنیم، می‎‌توانیم بگوییم که برای اجاره یک واحد در تهران حداقل باید ماهانه ۹ میلیون تومان کنار گذاشت.

محله‌هایی مثل تهرانپارس، یوسف‌آباد، صادقیه و امیرآباد در پایتخت محبوبیت خوبی دارند و واحدهای مسکونی با متراژهای متفاوتی در این مناطق در دسترس است. برای اجاره خانه در ایران معمولا مستاجر پولی که پرداخت می‌کند مجموع پول پیش و اجاره است و ما این رقم را برای شما محاسبه کرده‎ایم. مثلا واحدی ۱۰۲ متری در یوسف‌آباد که دو خوابه است؛ ۴۵۰میلیون تومان رهن و ماهی پنج میلیون و ۵۰۰ اجاره می‌خواهد که اگر تبدیلش کنیم در حقیقت شما باید ماهی ۱۹میلیون تومان بابت آن به صاحبخانه خود بپردازید.در میان فایل‌های اجاره در تهرانپارس، به موردی برمی‌خوریم که ۸۰ متری بوده و ۱۷ سال ساخت است و در طبقه دوم واقع شده و پارکینگ و آسانسور و انباری دارد و اجاره ماهانه آن ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان گفته شده. مورد دیگر واحدی ۷۵ متری است.

۱۹ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد و در طبقه سوم واقع شده و آسانسور و پارکینگ هم ندارد و برای اجاره آن باید ماهی ۱۲میلیون تومان بدهید. یک مورد دیگر واحدی ۱۰۰ متری است که پارکینگ ندارد و ۱۳ سال از ساخت آن می‌گذرد و برای اینکه بتوانید آن را اجاره کنید، باید ماهی ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بدهید. یک واحد ۱۰۲متری هم در این منطقه با دو اتاق خواب و فول امکانات ۱۸ میلیون تومان در ماه اجاره داده می‌شود که از سال ساخت آن چهار سال گذشته است.در یوسف‌آباد به یک واحد ۱۱۰ متری برخوردیم که فول امکانات است و در طبقه اول واقع شده و ۱۰سال از ساخت آن می‌گذرد و ماهانه ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌خواهد.

مورد دیگر واحدی ۱۰۲ متری است که برای اجاره آن باید ماهانه ۱۹ میلیون تومان بپردازید. دو اتاق خواب دارد و ۱۱ سال ساخت بوده و در طبقه اول واقع شده است. با ماهی ۲۳ میلیون در این منطقه می‌شود واحدی ۱۱۵ متری اجاره کرد که فول‌امکانات بوده و ۱۴ سال ساخت است و در طبقه اول واقع شده. محله بعدی صادقیه در غرب تهران است که برای اجاره یک واحد ۱۱۵ متری در آن که یک سال ساخت است و آسانسور و پارکینگ دارد، باید ماهانه ۱۶ میلیون کنار گذاشت. این واحد در طبقه پنجم واقع شده است. گزینه بعدی یک ۸۰ متری به قدمت ۹ سال است.

دو اتاق خواب دارد و در طبقه چهارم واقع شده و امکانات خوبی دارد. قیمت این واحد برای هر ماه ۱۴ میلیون تومان گفته می‌شود. مورد دیگر ۱۵۰ متری بوده که همین امسال ساخته شده است. سه اتاق خواب دارد و در طبقه سوم قرار گرفته و دارای پارکینگ و انباری و آسانسور است و بالکن هم دارد. برای این مورد باید ماهی ۳۳میلیون تومان به صاحبخانه بدهید. اگر مشتری خانه‌های کوچک‌تر هستید، اجاره یک واحد ۵۰متری در صادقیه ماهانه ۹ میلیون تومان گفته می‌شود. این واحد ۱۵ سال ساخت است و در طبقه سوم قرار گرفته و البته آسانسور، پارکینگ و انباری دارد. آپشن دیگری که برای این واحد ذکر شده بالکن نسبتا بزرگ است.

محله دیگری که در آن به بررسی فایل‌های اجاره پرداخته‌ایم امیرآباد است. یک واحد ۸۰ متری چهار سال ساخت در طبقه همکف، ماهانه ۱۴ میلیون و ۶۰۰هزار تومان گفته می‌شود. این گزینه انباری دارد اما فاقد پارکینگ است و یک خوابه به‌حساب می‌آید. برای آن‌که بتوانید یک ۱۰۰ متری دو خوابه را در امیرآباد اجاره کنید، باید ماهانه ۱۸میلیون تومان بپردازید. این واحد شش سال ساخت است.در طبقه سوم واقع شده و آسانسور، پارکینگ و انباری هم دارد. مورد بعدی ۸۲ متری است. ۱۰ سال از سال ساخت آن گذشته و دو اتاق خواب دارد. در یک ساختمان دو طبقه واقع شده که طبقه همکفش قرار گرفته و دارای پارکینگ و انباری گفته شده است. اجاره ماهانه چنین واحدی در امیرآباد ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر ماه در می‌آید.

کدخبر: ۴۳۵۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر