کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۶۸۶
تاریخ خبر:

تن ماهی؛ غذای لوکس امروز، محبوب سابق دانشجوها

روزنامه هفت صبح | وقتی ناپلئون تصمیم گرفته بود لشکر بزرگ سربازانش را برای کشور گشایی به اقصی نقاط اروپا بفرستد باید یک چیزی برای سیر کردن شکم آنها پیدا می‌کرد.برای همین به سرش زد که یک‌جور غذا اختراع شود که خراب نشود و برای نگهداری‌اش نیاز به شرایط ویژه نباشد،اگر هم پخته بود که دیگر چه بهتر!او جایزه‌ای به مبلغ ۱۲۰۰۰فرانک برای کسی که این مشکل را حل کند اختصاص داد.

نیکلا آپر که در اوایل کار خود در یک کارخانه آبجوسازی کار می‌کرد و بعدها به شغل قنادی مشغول شده بود در کارگاه محل کارش شروع به امتحان روش‌های مختلف نگهداری غذا کرد و بالاخره در سال ۱۷۹۸ به این نتیجه رسید که اگر مواد غذایی در ظرفی سربسته دما داده شوند و بعد هم جلوی ورود هوا به آن گرفته شود می‌توان آن را برای مدت زیادی نگه داشت .

او در سال ۱۸۰۴ اولین کنسروهای خود را در ظروف شیشه‌ای بسته‌بندی کرد و در آب جوش دما داد و روی ملوانان یک کشتی و طی یک مسافرت دریایی طولانی امتحان کرد.به این ترتیب اولین کنسروهای جهان اختراع شد البته بعدها چهره‌هایی مثل پاستور قدم‌های خیلی مهمی ‌برای سلامت غذاهای کنسروی برداشتند.ما در ایران اما کنسرو را با کنسرو تن ماهی می‌شناسیم چون برای ما اولین کنسروها،کنسرو تن ماهی بوده که در سال ۱۳۱۶ در بندرعباس تولید می‌شدند.

اما نه به شکل امروزی‌اش.این کنسروهای تن ماهی که الان می‌بینید در سال ۱۳۴۷ تولید شدند البته در آن سال‌ها فقط دو یا سه برند مشخص در این حوزه فعالیت می‌کردند که محصولاتشان هم به مصرف خاص می‌رسیدند،از جمله این برندها می‌توان به برند کارون شرق اشاره کرد که بهترین کنسروهای خاویار -بادمجان را تولید می‌کرد حالا اما چندده برند مختلف مشغول تولید کنسرو ماهی تن هستند و هر کدام سعی می‌کنند با روشی مشتری بیشتری جلب کنند.

*** شیلتون پرچرب
اگر مصرف‌کننده حرفه‌ای تن ماهی باشید وقتی به قفسه مربوط به این خوراکی نگاه می‌کنید برایتان مهم است که برند محبوب خودتان را انتخاب کنید چون حرفه‌ای‌ها تفاوت مزه و مشخصات برندهای مختلف را متوجه می‌شوند. مثلا شیلتون بین عشاق تن ماهی به چرب بودن معروف است.هر چند که استفاده از روغن گیاهی از نکات مثبت تن شیلتون محسوب می‌شود اما مقدار آن در هر قوطی از این کنسرو جلب توجه می‌کند و برای کسانی که از غذاهای چرب خوش‌شان نمی‌آید، استفاده از این کنسرو احتمالا خوشایند نخواهد بود.

اگر در بین نظرات کاربرانی که این محصول را از فروشگاه‌های معتبر خریده‌اند، کمی‌جست‌وجو کنید، زود متوجه می‌شوید که طعم خوب شیلتون از نقاط قوت آن است، بوی بد هم نمی‌دهد و خبری از نمک زیاد در آن نیست.در تن‌های شیلتون هم آسان‌بازشو هستند و برای مصرف‌شان بعد از ۲۰دقیقه‌جوشاندن نیازی به درگیری با قوطی نیست.

*** بسته‌بندی جدید
تاپسی از برندهای تازه‌وارد به دنیای تن ماهی‌هاست.حتی جعبه و بسته‌بندی آن هم با موارد همیشگی فرق دارد.یعنی بسته‌های کنسرو ماهی تاپسی به شکل رایجِ گِرد در بازار عرضه نمی‌شوند.تاپسی جعبه‌ای مستطیلی دارد و وزنش هم حدود ۱۲۰گرم است.محصولات تاپسی تا اندازه‌ای نسبت به بقیه برندها گران هستند،احتمالا به این دلیل که ظاهری خارجی دارد. اینطور که کاربران می‌گویند بافت گوشت تن تاپسی یکدست و خوشایند است و نمک آن هم به‌اندازه است اما چربی‌اش کم نیست و اگر دنبال تُنی هستید که بدون چربی یا رژیمی‌ باشد، باید دور آن را خط بکشید.

*** معروف و به‌صرفه
اویلا برند آشنایی در تولید مواد غذایی مختلف مخصوصا روغن است.حضور این برند در دنیای کنسرو تن ماهی‌ها هم تا اینجای کار با موفقیت پیش رفته است.البته روغن به‌کار رفته در این تن ماهی،روغن سویاست و اگرچه از نظر خیلی‌ها نقطه قوت تن ماهی اویلا محسوب می‌شود اما کسانی که به سویا و فرآورده‌های آن حساسیت دارند باید خیلی حواس‌شان را جمع کنند. نکته دیگر حجم زیادی تن ماهی اویلا است.این برند قوطی‌های ماهی تن را در وزن ۱۸۰گرم تولید می‌کند یعنی ۶۰ گرم (یک سوم) بیشتر از خیلی از برندهای دیگر اما تقریبا با همان قیمت.بنابراین از نظر قیمت با تن ماهی مقرون‌به‌صرفه‌ای روبه‌رو هستیم.

*** راست کار ذائقه ایرانی
کنسرو تن ماهی در روغن زیتون تحفه از پرفروش‌ها و محبوب‌های بازار ایران است.بافت این تن ماهی نسبتا یکدست است.در تن ماهی تحفه هم آسان‌بازشو است.یعنی گیره‌ای روی کنسرو تعبیه شده که با کشیدن آن بدون نیاز به در ‌بازکن می‌توانید کنسرو را باز کنید.نکته‌ای که در مورد کنسرو تن ماهی تحفه وجود دارد قیمت آن است و می‌توان آن را در بین گران‌ترین تن‌ماهی‌ها دسته‌بندی کرد،شاید به خاطر روغن زیتون که قیمت بالاتری از بقیه روغن‌هایی دارد که ماهی تن در آنها عرضه می‌شود.

تن ماهی تحفه چربی مناسبی دارد و شور نیست. این را فقط ما نمی‌گوییم،تعداد بی‌شماری از کاربران خریدار تن تحفه که نظرات‌شان را درباره آن در دیجی‌کالا نوشته‌اند هم همین نظر را دارند.روغن زیتون به‌کار رفته در آن باعث شده که طعم خوبی داشته باشد و چربی روغن آزاردهنده و سنگین نیست.البته به هر حال با محصولی غیرچرب و بدون نمک روبه‌رو نیستید.

*** قدیمی‌ و هنوز محبوب
شیلانه از قدیمی‌ترین تن‌های بازار ایران است.سال‌هاست که در سبد خرید ایرانی‌ها جای دارد و انصافا هم این جایگاه را به خاطر کیفیت خوبش پیدا کرده است.بافت تن شیلانه یکدست و صاف است.این را کسانی که در دوران دانشجویی‌شان (قدیم‌ها تن ماهی غذای دانشجویی بود) با تن ماهی شیلانه دمخور بوده‌اند می‌توانند شهادت بدهند.

کدخبر: ۳۸۹۶۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1571896256

    حالا غذای پولداراست نه دانشجوها!!!