کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۷۳۱
تاریخ خبر:

تنها راه نجات ‌سرمایه‌ در روزهای پرنوسان بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌خودرویی‌ها لیدرهای خوبی نیستند. فعالان بورس زمانی که یک یا چند گروه روند صعودی چشمگیر در پیش می‌گیرند، آنها را رهبر یا لیدر بازار صدا می‌کنند. منظورشان از لیدر، گروه یا نمادی است که با حجم معاملات بالا بیشترین بازدهی را نسبت به کل بازار دارد و در اغلب موارد شاخص کل را با خود همراه می‌کند.

حالا اینکه چرا خودرویی‌ها لیدر خوبی نیستند، دلایل خاص خودش را دارد که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم. لیدرها در کانون توجه سهامداران قرار دارند و برای همین عموما با صف خرید همراه می‌شوند، اما زمانی که به قله قیمت می‌رسند، در عرض چندساعت یا نهایتا یکی، دو روز به صف فروش می‌روند. برای همین موقع خرید سهام لیدرهای بازار، باید شش‌دانگ حواستان را با ورود یا خروج پول هوشمند جمع کنید.

*** لیدرهای بازار کدام گروه‌ها هستند؟
آن روز‌ها که همه نماد‌ها با هم صعودی می‌شدند و افزایش قیمت داشتند به سر رسیده است. در شرایط فعلی حتی در صورتی که شاخص بورس روند صعودی در پیش بگیرد، صرفا چند گروه حکم لیدر یا رهبر بازار را برعهده می‌گیرند. نیمه دوم شهریورماه، دوران لیدری گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بود.

گروه‌هایی که بعضا آنها را به نام سهام دلاری می‌شناسند، چراکه عملکرد این شرکت‌ها رابطه نزدیک و مستقیمی با قیمت دلار دارد. در بازه کوتاه‌مدت ۱۸ تا ۲۹شهریورماه، گروه‌های محصولات شیمیایی مثل پترول و شگویا با رشد ۲۳درصدی، فلزات اساسی مثل فولاد و فملی با رشد ۲۰درصدی و کانه‌های فلزی مثل کاما و کدما با رشد ۱۳درصدی لیدر‌های بازار بودند، اما دوران پادشاهی آنها چندان طولانی نبود.

آنها بعد از مدتی به خواب عمیقی فرورفتند و در روزهایی که بازار روند صعودی داشت، بازدهی چندانی از خود نشان ندادند. در طرف مقابل از هشتم تا ۲۳مهرماه نماد‌های خودرویی مثل خودرو و خساپا با رشد ۲۵درصدی، پالایشگاه‌ها مثل شپنا و شبندر با رشد ۲۵درصدی و بانکی‌ها مثل وبملت و وبصادر با رشد ۲۳درصدی لیدری بازار را به دست گرفتند. حالا روزهای لیدری این گروه‌ها هم به پایان رسیده. بعضی پیش‌بینی می‌کنند برای روزهای آینده فلزات اساسی و محصولات شیمیایی دوباره لیدری بازار را در دست بگیرند. بعضی دیگر هم به بانکی‌ها و پالایشگاه‌ها امید بسته‌اند.

*** چطور لیدرهای آینده را شناسایی کنیم؟
در بازاری که دیگر خبری از رشد یکپارچه همه شرکت‌ها نیست، تنها راه سود کردن در بورس جابه‌جا شدن پیاپی در بین لیدرهاست، چراکه گروه‌های مختلف برای مدت کوتاهی لیدر بازار می‌شوند و بعد از پایان دوره آنها، باید به سراغ لیدرهای جدید برویم.

آنها اغلب زمانی خودشان را نشان می‌دهند که صف‌های خرید در نمادهای پربازده از بین برود و شاهد خروج پول هوشمند و میانگین قدرت بالای فروشندگان در این نمادها باشیم. در چنین شرایطی می‌توان گفت لیدری بازار در حال جابه‌جایی به گروه دیگر است. پول هوشمند خارج‌شده از گروه قبلی، مستقیما راه خود را به گروه جدید پیدا می‌کند، طوری که با بررسی روند ورود یا خروج پول هوشمند از نمادها و گروه‌های مختلف می‌توان لیدرهای آینده را شناسایی کرد.

با تقسیم ارزش سفارش‌های فروش بر تعداد آنها می‌توان قدرت فروشنده‌ها را اندازه گرفت. اگر قدرت آنها از حدی بیشتر باشد، خروج پول هوشمند صورت گرفته است. توجه داشته باشید سوددهی لیدرها زمانی تایید خواهد شد که شاهد حجم معاملات بالا در نمادهای بزرگ این گروه‌ها باشیم.

*** چرا خودرویی‌ها لیدرهای خوبی نیستند؟
بازدهی بالا تنها ملاک برای تعیین لیدر بازار نیست. نماد گروهی که عنوان لیدری را به دوش می‌کشد عموما یکدست سبزرنگ هستند. ولی این اتفاق در گروه خودرویی‌ها کمتر می‌افتد. برای مثال در روزهای پربازده این گروه، نماد خودرو در اغلب مواقع یکه و تنها پیشروی می‌کرد و دیگر نمادهای گروه از جمله خگستر در این بازدهی همراه نبودند.

چنین اتفاقی باعث می‌شود سهامداران دیگر شرکت‌ها امیدی به ادامه‌دار بودن روند صعودی نداشته باشند. به‌خصوص که تجربه نشان داده صف‌های خرید در نمادهای خودرویی و پالایشگاهی با یک تلنگر فرومی‌ریزند. با در نظر گرفتن این مورد، خودرویی‌ها و پالایشگا‌ها اگرچه برای دو هفته لیدری بازار را برعهده داشتند، اما نتوانستند به خوبی بازار را به روند صعودی هدایت کنند و نتیجه آن را در ریزش هفته گذشته دیدیم.

کدخبر: ۳۵۵۷۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر