کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۳۵۱
تاریخ خبر:

تمدید چند باره ثبت کارتخوان‌های پزشکان ‌تا مهر

روزنامه هفت صبح| روز شنبه گزارشی منتشر کردیم از پایان مهلت قانونی ثبت کارتخوان‌های پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی. طبق قرار قبلی ۱۵ شهریور ماه پایان مهلت قانونی برای ثبت نام(بعد از دو بار تمدید) تعیین شده بود. ما این سوال را مطرح کردیم که تا الان چند درصد پزشکان کارتخوان‌هایشان را ثبت کردند؟

و اگر هنوز عده‌ای از این کار امتناع کنند واکنش سازمان امور مالیاتی چه خواهد بود؟ شنبه مسئولان سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگوهای جداگانه با برنامه‌های تلویزیونی به همین پرسش‌ها پاسخ دادند. نکته اول اینکه علی رستم پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان مالیاتی کشور در گفت‌و‌گو با بخش خبری ۲۰:۳۰ اعلام کرد که موعد مقرر برای اجرای این قانون اول مهر ماه است و پزشکان همچنان برای ثبت کارتخوان در این سامانه فرصت دارند.

با این اظهارنظر یک تلقی اشتباه به وجود آمد که یکبار دیگر فرصت قانونی تمدید شده است و رستم پور مجبور شد شنبه صبح در یک مصاحبه جداگانه با برنامه «سلام، صبح بخیر» از شبکه سه توضیح بدهد که منظور این نیست که فرصت تمدید شده بلکه از ابتدا هم قرار بوده زمان شروع اجرای این قانون ابتدای مهر ماه باشد چون اساسا سامانه سازمان امور مالیاتی قرار نیست هیچ وقت بسته شود.

این سامانه همیشه باز است و هر زمانی هر پزشکی که به طور مثال تازه یک مطب تاسیس کرده می‌تواند با مراجعه به این سایت کارتخوانش را ثبت کند. او توضیح داد که سازمان امور مالیاتی زمان بندی قبلی را تعیین کرده بود تا در فاصله مانده تا ابتدای مهرماه بتواند اقداماتی مثل تخصیص کد شناسایی حافظه مالیاتی به هر دستگاه کارتخوان را انجام بدهد.

سوال دیگری که مطرح شد آمار تعداد پزشکانی است که در این سامانه تا الان اطلاعاتشان را ثبت کردند چون می‌دانستیم که طبق آماری که ۱۰ روز پیش اعلام شد فقط یک تا دو درصد پزشکان ثبت نام کردند و این یعنی روند خیلی رضایتبخش نیست. علی رستم پور صبح شنبه روی آنتن زنده شبکه سه اعلام کرد که طبق آخرین آمار ۱۴۲۶۶ پزشک کارتخوانشان را ثبت کردند که این معادل ۲۱درصد تعداد پزشکان است و ۷۹درصد همچنان برای این اجرای این قانون معطل می‌کنند.

حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم در گفت‌وگو با شبکه خبر این آمار را تلویحا تایید کرد اما یک نکته هم به آن اضافه کرد. او توضیح داد که ۵۰درصد پزشکان به سایت مراجعه کرده‌اند اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها همه آن‌ها موفق به ثبت کارتخوان نشدند.

حالا منظور پزشکان از آماده نبودن زیر ساخت‌ها چیست؟ مدیرکل روابط عمومی نظام پزشکی می‌گوید بعضی بانک‌ها هنوز بین خودشان با سازمان امور مالیاتی به توافق نرسیده‌اند و به همین دلیل امکان ثبت کارتخوان بعضی بانک‌ها مثل بانک پاسارگاد روی سامانه مالیاتی وجود ندارد.

این ادعا البته با پاسخ تند مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان مالیاتی در گفت‌وگو با شبکه خبر مواجه شد. علی رستم پور تاکید کرد که هر ۱۲ شرکت ارائه‌کننده خدمات پرداخت بانکی قابلیت ثبت روی سامانه سازمان امور مالیاتی را دارند. از همین بانک پاسارگاد هم که حسین کرمانپور گفته بود قابلیت ثبت روی سایت را ندارد، دقیقا ۷۹۹ کارتخوان ثبت شده است.

حالا اگر تصور کنیم تا ابتدای مهرماه هم خیلی از پزشکان حاضر به ثبت کارتخوانشان روی سامانه سازمان امور مالیاتی نشوند تکلیف چیست؟ مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این مورد می‌گوید این سازمان تکلیفی برای برخورد در این زمینه ندارد. آن‌ها فقط می‌توانند به عنوان یک نهاد صنفی و حاکمیتی از اجرای قانون حمایت کنند و اگر درصد کمی از پزشکان هم با مقابل اجرای قانون بایستند خودشان باید پاسخگو باشند.

علی رستم پور اما تاکید کرد که سازمان امور مالیاتی کسانی را که از قانون تمکین نکنند جریمه می‌کند. میزان جریمه هم ۲ درصد درآمد (دریافتی) پزشکان خواهد بود و به هیچ وجه مشمول بخشودگی نمی‌شود.

کدخبر: ۲۷۹۳۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر