کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۸۷۳
تاریخ خبر:

تمام دلخوشی‌های مستاجران در سال ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح | تسهیلات ودیعه مسکن یا وام مستاجران که پارسال متولد شد و قدم به ادبیات اقتصادی و اجتماعی ایران گذاشت امسال تنوع بیشتری پیدا کرده است. این مورد در قانون بودجه ۱۴۰۰ به‌طور دقیق شرح داده شده و رقم آن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون تومان است. البته قبل از اینکه برای گرفتن وام دست به‌کار شوید باید این نکته را بدانید که شیوه‌نامه پرداخت هنوز مشخص نیست و اگر برای دریافت این وام‌ها به بانک‌ بروید دست‌خالی برمی‌گردید. پس فعلا فقط برای کمی دلگرمی ماجرا را پیگیری می‌کنیم.

*** انواع وام‌ ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰
نمایندگان مجلس قانون پرداخت تسهیلات مستاجران که از سال گذشته و پس از شیوع کرونا پرداخت آن شروع شده را روی میز تشریح باز کرده‌اند. به‌این ترتیب برای خانوارها با تعداد فرزندان مختلف، رقم وام متفاوت است. گروه‌های خاص مثل اعضای هیات علمی، بازنشستگان نیروهای نظامی و بخشی از خانوارهای درگیر کرونا مشمول دریافت این وام می‌شوند. اولین وام بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به اعضای فاقد مسکن هیات علمی دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

این گروه تا سقف ۲۰۰میلیون تومان وام ودیعه مسکن می‌گیرند که بازپرداختش پنج ساله با نرخ سود ۱۸درصد خواهد بود.خانوارهای فاقد مسکن در صورت تولد فرزند سوم به بعد هم می‌توانند امسال به بانک مراجعه کنند و درخواست بدهند تا وامی با سقف ۱۵۰میلیون تومان برای اجاره‌ خانه دریافت کنند. بازپرداخت این وام براساس قانون بودجه امسال ۲۰ساله است. در قانون بودجه امسال وام ودیعه مسکن دیگر با عنوان وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای خانوارهای دارای دو فرزند و فاقد مسکن تا سقف ۲۰۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است. هر یک از زوج‌ها ۱۰۰میلیون وام می‌گیرند و بازپرداخت آن ۱۰ساله انجام خواهد شد.

چهارمین وام ودیعه مسکن به خانوارهای دارای یک فرزند و فاقد مسکن تعلق دارد؛ این گروه می‌توانند تا سقف ۱۶۰میلیون تومان که برای هریک از زوج‌ها معادل ۸۰میلیون تومان است وام بگیرند و آن را پس از ۱۰سال تسویه کنند. یک وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن ۱۰۰میلیون تومانی هم برای خانواده‌های بدون فرزند در نظر گرفته شده که بازپرداخت آن هم مثل بقیه ۱۰ساله خواهد بود.

یک وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن ۱۰۰میلیون تومانی هم برای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح شامل ناجا، ارتش، سپاه و ودجا با بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است. در آخر خانوارهای فاقد مسکن که در اثر شرایط کرونایی، امکان جابه‌جایی ندارند هم بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانند درخواست وام تسهیلات مسکن بدهند.

*** پیش‌بینی زمان پرداخت تسهیلات مستاجران
تسهیلات مستاجران سال گذشته متولد شد. خرداد سال پیش اعلام شد مستاجران می‌توانند در تهران تا سقف ۵۰میلیون، در کلانشهرها تا ۳۰میلیون و در شهرهای کوچک تا ۱۵میلیون تومان وام بگیرند تا پول پیش خانه‌شان را جور کنند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد از آن زمان تعداد ۹۲۰هزار تقاضا به‌صورت پیامک ثبت شد، ۸۰۵هزار نفر مشمول دریافت وام شناخته شدند اما فقط ۳۳۷هزار نفر حاضر شدند ماجرا را پیگیری کنند.

۲۳۱هزار نفر تشکیل پرونده دادند و در نهایت ۲۱۴هزار نفر موفق شدند وام مستاجران را دریافت کنند. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی اعلام کرده مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا امسال هم اعتبار دارد و به‌احتمال زیاد در خرداد یا تیرماه امسال روند ثبت‌نام و درخواست‌ها آغاز می‌شود.

مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید امسال قرار است به خانواده‌هایی که فرزند سوم به بعد را در سال گذشته به دنیا آورده یا امسال به دنیا می‌آورند وام تعلق بگیرد. اعتبار درنظر گرفته شده برای این بخش ۹۰۰میلیارد تومان خواهد بود که به‌طور متوسط به‌ هر خانواده ۱۵۰میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن تعلق خواهد گرفت. با جمع و تقسیم می‌توان گفت شش هزار خانوار شامل دریافت وام می‌شوند. نگاهی به‌ آمارها نشان می‌دهد ۸۰هزار خانوار دارای سه فرزند و بالاتر فاقد مسکن در کشور وجود دارند اما ۷٫۵درصد آنها مشمول مصوبه‌ها و قانون بودجه به‌حساب می‌آیند.

قانون بودجه ۱۴۰۰ پرداخت وام مستاجران را تنها به خانوارهایی با تعداد سه فرزند و بیشتر محدود نمی‌کند و می‌گوید به‌خانوارهای دارای دو فرزند، یک فرزند و حتی بدون فرزند هم امسال وام ودیعه مسکن تعلق خواهد گرفت. با توجه به وعده وزیر راه و مسکن باید تا خرداد یا تیرماه صبر کنیم و بعد از آن دقیق‌تر درباره نحوه پرداخت تسهیلات مستاجران حرف بزنیم.

کدخبر: ۳۸۴۸۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر