کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۶۲۱
تاریخ خبر:

تمام حواشی ۱۰‌چهره اینستاگرامی سال‌ ۱۳۹۹

روزنامه هفت صبح | اینستاگرام امسال مهم‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی برای ایرانی‌ها بود. از همان روزهای ابتدای سال که در دوران قرنطینه، لایوها پربیننده و جنجالی می‌شد تا تمام حواشی ریز و درشتی که واینرها و هنرمندها و سلبریتی‌ها در این فضا برای جذب فالوئر و درآمدزایی ساختند.

*** مهراد جم / تعداد فالوئر: ۲٫۴ میلیون نفر
ابتدای دهه ‌۹۰ کسی فکر نمی‌کرد کمتر از ۱۰ سال بعد یک پسربچه لاغر اندام با لهجه شیرین آبادانی قرار است تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های موسیقی پاپ ایران ‌شود. محسن سعیدی‌کیا آن زمان ۱۴ساله بود و در یک سریال به نام چای شیرین بازی می‌کرد. چند سال بعد او باز هم به آنتن تلویزیون برگشت اما این بار با اسم مهراد جم و به عنوان پدیده موسیقی پاپ. در روزهایی که او با همکاری مسعود جهانی پشت سرهم ترانه‌های مگا‌هیت به مارکت موسیقی ایران اضافه می‌کرد، برنامه‌های مختلف تلویزیونی برای دعوت او نوبت می‌گرفتند. ترانه‌های «شیک و پیک» و «غمت نباشه» و «شمال» در همین روزها غوغا کرده بود.

مخاطبان جدی‌تر موسیقی البته می‌دانستند که نقش تنظیم‌کننده در آثار مهراد جم خیلی پررنگ است و خود او خیلی مهارت خاصی در آوازخوانی ندارد. بعدتر همین مسئله در اولین کنسرت مهراد جم ثابت شد. فریادهای گوش‌خراش و یک اجرای ضعیف که تا مدت‌ها به سوژه کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود. اوایل پاییز امسال و تقریبا همزمان با ریحانه پارسا یک اتفاق غیرمنتظره رخ داد و مهراد جم هم صید سایت‌های بت شد.

ناگهان او سر از ترکیه درآورد و اعلام کرد با یکی از اعضای تیم تبلیغ و ترویج سایت‌های شرط‌بندی به نام دنیا جهانبخت روابط عاشقانه دارد. بدیهی بود که این ماجرا هم ترفند تازه‌ای برای جذب فالوئر است و به همین سادگی تعداد فالوئرهای دنیا جهانبخت که قبلا مدتی با ساسی مانکن و بعد فرشید امیرشقاقی و پویان مختاری و امیرتتلو و … ارتباط داشت به۱۱٫۳ میلیون نفر رسید. مهراد جم هم مدعی شد که برای ادامه فعالیت هنری به خارج از کشور مهاجرت کرده چون اینجا تهیه‌کننده‌هایش قرارداد منصفانه‌ای با او نبسته بودند.

با وجود این ادعا اما هنوز بعد از حدود شش ماه به جز یک تک آهنگ به نام کاپوچینو که آن هم کپی ناشیانه‌ یکی از آهنگ‌های امیرتتلو بود کار خاصی از او دیده و شنیده نشده است. مسعود جهانی هم بعد از رفتن مهراد جم با الفاظی مثل بی‌لیاقت و نمک‌نشناس از خجالت او درآمد که واکنش تند طرف مقابل را هم به همراه داشت. نکته جالب اینکه بعد از ماجرای استرداد میلاد حاتمی و دستگیری تنظیم‌کننده‌های ساسی در شیراز، مهراد جم و دنیا جهانبخت هم احساس خطر کردند و موقتا به لندن رفتند.

*** پویان مختاری / تعداد فالوئر: ۵٫۲ میلیون نفر
پویان مختاری متولد ۱۳۶۹ در ایذه است و حالا چند سالی می‌شود که به یکی از چهره‌های جنجالی اینستاگرام تبدیل شده. این افراد برای جذب فالوئر و یوزر در سایت‌های قمار مجبورند هر روز با یک حاشیه و سناریوی جدید به صدر اخبار برگردند. مهم‌ترین حاشیه پویان مختاری هم امسال این بود که در جذب ریحانه پارسا به سایت‌های قمار نقش اصلی را داشت. یکی دیگر از حواشی او این بود که خوش و بش او با رضا صادقی برای این خواننده پاپ دردسرساز شد.

ماجرا این بود که صفحه اینستاگرام پویان مختاری برای چند ساعت هک شد. بعد تصاویری از پیام‌های خصوصی او منتشر شد و که بین آنها چند نفر از هنرمندان داخلی هم حضور داشتند ازجمله رضا صادقی. موضوع عجیبی بود چون این پویان مختاری از سرشاخه‌های سایت‌های شرط‌بندی است و اعمال هنجارشکنانه و غیرقانونی زیادی در خارج از کشور انجام می‌دهد. به اضافه اتهاماتی مثل کلاهبرداری و پولشویی و … که در مقطعی حتی منجر به بازداشت او در کشور اسپانیا هم شده بود. از طرفی کامنت‌ها و خوش و بش رضا صادقی با این شخص در بعضی گروه‌ها دست به دست می‌شد تا اینکه رضا صادقی یک استوری گذاشت و عکسش را در کنار پویان مختاری و خودش منتشر کرد.

این خواننده از خاطرات دلنشین این عکس نوشته بود که پویان مختاری در کنسرت بیرجند با لباس اقوام شریف لر بختیاری پیش او رفته و با هم عکس یادگاری گرفتند. این موضوع با اعتراض هواداران رضا صادقی همراه شد و صادقی توضیح داد که اشتراک گذاشتن این عکس قدیمی با پویان مختاری به معنی تایید اعمال فعلی او نیست. یکی دیگر از اقدامات جنجالی پویان مختاری هم امسال این بود که وانمود کرد از نیلی افشار جدا شدند. می‌گوییم وانمود کرد چون اصل قضیه ازدواج آنها هم مطمئن نیستیم درست باشد.

در اواخر پاییز امسال فاش شد که پویان مختاری تحت اعلان قرمز پلیس اینترپل قرار گرفته و به همین دلیل هم از سفر به کشورهای اروپایی بازمانده و مجبور به اقامت در ترکیه شده. نیلی افشار هم اتفاقا تحت پیگرد پلیس اینترپل قرار دارد و به همین دلیل در فرودگاه مالدیو چند ساعت بازداشت شد. محسن افشانی در یکی از مصاحبه‌هایش با خبرگزاری فارس مدعی شد که نیلی افشار با نام اصلی نیلوفر صفری‌زاده در ایران همسر و فرزند داشته و در زندان شهرری در حبس بوده که بعد همسرش جرمش را گردن می‌گیرد و نیلی افشار همراه پویان مختاری به ترکیه فرار می‌کند.

*** آرات حسینی / تعداد فالوئر: ۵٫۵میلیون نفر
آرات حسینی پسربچه بااستعدادی که چند وقت یک بار کلیپ هنرنمایی‌ و مهارت‌های او با توپ فوتبال در یکی صفحات مشهور فوتبالی اینستاگرام منتشر می‌شود هم یکی دیگر از چهره‌های مطرح امسال در شبکه‌های اجتماعی بود. یکی از اتفاقات جذاب زندگی او این بود که فروردین امسال لیونل مسی ستاره بارسلونا در صفحه او کامنت گذاشت و البته خیلی از فوتبالیست‌ها و چهره‌های مشهور دیگر هم قبلا به این فوتبالیست خردسال ایرانی توجه نشان داده بودند. آرات حسینی متولد ۱۳۹۲ در بابل است. چند سال قبل از او به عنوان اعجوبه ژیمناستیک نام می‌بردند و ویدئوهایی از حرکات ورزشی و نمایشی او در شبکه‌های اجتمالی وایرال شده بود.

به تدریج اما پدرش ترجیح داد که آرات را به سمت رشته پولسازتر فوتبال هدایت کند. تابستان پارسال او همراه با پدرش از ایران مهاجرت کردند و الان در انگلستان مستقر هستند. پدر آرات مدعی است که فرزندش بازیکن آکادمی لیورپول است و ویدئوهایی از او منتشر می‌کند که یعنی در حال تمرین در این باشگاه مشهور انگلیسی است. در صورتی که خب در قوانین دنیای فوتبال اصلا قرارداد بستن با کودکی در این سن و سال قانونی نیست و بعضی مطلعین توضیح دادند فضایی که آرات در آن تمرین می‌کند جزو امکانات و دارایی‌های عمومی است که همه خردسالان و نوجوانان امکان ورود به آن را دارند.

اوایل امسال هم بحث‌هایی در زمینه حقوق کودک مطرح شد و مجادله‌ای شکل گرفت بر سر اینکه پدر آرات با تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا صرفا دنبال درآمدزایی از فرزندش است و دنیای کودکانه او را نابود کرده. دیدگاهی که با واکنش تند پدر آرات مواجه شد. محمد حسینی مویه‌کنان در این ویدئو از فقر و دوران سخت زندگی خود می‌گفت و سعی داشت حمایت افکار عمومی را به سمت خود جلب کند که نتیجه عکس داد. او حتی توهین‌های تندی هم به علی کریمی کرد که چرا آنطور که توقع داشته از آرات حمایت نکرده است. به هرحال آرات حسینی فارغ از رفتارهای سوال برانگیز پدرش، کودک با استعدادی است و با ۵٫۵ میلیون فالوئر یکی از پرفالوئرترین پیج‌های اینستاگرامی بین ایرانیان را در اختیار دارد.

*** حسن آقامیری / تعداد فالوئر: ۳٫۴ میلیون نفر
ماجرای خلع لباس حسن آقامیری به دو سال قبل و زمستان ۹۷ برمی‌گردد؛ امسال اما او بیشتر از دو سال قبل مورد توجه بود. اوایل امسال که بحث لایوهای اینستاگرامی در دوران قرنطینه داغ بود او در یک اقدام غیرمنتظره با احلام خواننده زن خارج از کشور لایو گذاشت. احلام متولد ۱۳۷۰ و ساکن دوبی است و در موزیک ویدئوهایش معمولا حد متعارف خیلی از موزیک ویدئوهای حتی لس‌آنجلسی را هم در مضمون و پوشش رعایت نمی‌کند. بنابراین قرار گرفتن با حجاب او کنار حسن آقامیری در لایو اتفاق عجیبی بود.

حسن آقامیری از جمله افرادی است که به مدارا و مسامحه در عرصه فرهنگی اعتقاد دارد. او بارها از امیر تتلو هم حمایت کرده و معتقد است برخوردهای غلط نهادهای فرهنگی و سیاسی داخل ایران او را به ابتذال فعلی کشانده. به هرحال حسن آقامیری حتی از یک خواننده دیگری به نام متین دوحنجره هم حمایت کرد و او هم بی‌سر و صدا به ایران بازگشت. یکی دیگر از اقدامات او این بود که یک استوری اینستاگرامی گذاشت در حال گوش دادن به آلبوم جدید سروش هیچکس از خواننده‌های رپ اعتراضی.

خلاصه او از ارتباط گرفتن با چهره‌های فرهنگی و گوش دادن به موسیقی‌ای که به زعم بعضی روحانیون و مذهبیون اشکال شرعی دارد، ابایی ندارد. در عین حال دیدگاه‌های مذهبی خود را هم قالب ویدئوهایی که به طور حرفه‌ای تدوین شده در اینستاگرام منتشر می‌کند. او امسال یک مناظره اینستاگرامی هم با حجت‌الاسلام رفیعی از کارشناسان برنامه‌های مذهبی تلویزیون داشت که گفت‌وگوی جذابی از آب درآمد. حسن آقامیری متولد ۱۳۵۸ است. کسب و کار او در کارهای تبلیغاتی است و برای زندگی و کار بین قم و تهران مدام تردد می‌کند.

امیرتتلو / تعداد فالوئر: صفحه مسدود شده
امیر تتلو امسال یکی از چهره‌های پردردسر ایرانی برای شبکه اینستاگرام بود چون بارها صفحه او از سوی این شبکه اجتماعی مسدود شد و او مجددا اقدام به بازگشایی صفحه می‌کرد. اصل ماجرای بستن صفحه تتلو توسط اینستاگرام این بود که او یک فراخوان غیرقانونی و غیراخلاقی برای جذب دختران زیر سن قانونی و نوجوان منتشر کرده بود. اینستاگرام هم با شکایت‌هایی که صورت گرفت صفحه او را بست. اکانت او در زمان مسدود شدن ۴٫۴ میلیون فالوئر داشت.

پیش از این چند ماه قبل از این ماجرا هم اینستاگرام صفحه او را به دلیل انتشار محتوای مستهجن بسته ‌ بود و مدتی بعد از آن بود که بازداشت کوتاه مدت این خواننده پیش آمد. در جریان بسته شدن صفحه اینستاگرام امیرتتلو علاوه بر روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی، یکی از افرادی که خیلی پیگیر بود، سروش هیچکس و همسرش بودند. سروش لشگری از اولین خواننده‌های رپ فارسی بود که الان مقیم انگلیس است. او در سال‌های میانی دهه ‌۸۰ با امیر تتلو رفاقت داشتند اما الان کاملا مشی جداگانه‌ای در سبک هنری و زندگی اجتماعی برای خود انتخاب کردند.

امیرتتلو خواننده هنجارشکن امسال در اقدامی تازه به تبلیغ و راه‌اندازی سایت‌های قمار هم روی آورد. شیوه کار این سایت‌های شرط‌بندی البته به این صورت است که هر شخصی مثل امیر تتلو یا پویان مختاری یا میلاد حاتمی و … صرفا یک درگاه اختصاصی به نام خود خریداری می‌کند اما کل تراکنش‌های مالی و کدنویسی‌های آن درگاه وابسته به یک سایت مادر است که تعداد انگشت‌شماری سرشاخه اصلی دارد؛ از جمله همین پدر و پسر امیرشقاقی یا مونتیگو.

امیرتتلو البته از یک شیوه دیگر هم تامین مالی انجام می‌دهد به این صورت که برای انتشار هر تک آهنگ از هوادارانش پول جمع می‌کند و در یک جدول اسامی وآدرس اینستاگرام حامیان اصلی‌اش را منتشر می‌کند. به طور مثال او برای انتشار یکی از آهنگ‌هایش حدود یک میلیارد تومان پول جمع کرد که مهم‌ترین حامیان او یکی نیلی افشار بود با ۱۳۸ میلیون تومان و دیگری علیشمس با ۱۰۰ میلیون تومان که هر دو از همین گعده سایت‌های قمار هستند و همین ماجرا خط و ربط سایت قمار امیر تتلو را هم روشن می‌کند.

*** سهیل سنگرزاده / تعداد فالوئر: ۲٫۵ میلیون نفر
بی‌ برو ‌‌برگرد عجیب‌ترین پدیده اینستاگرامی امسال سهیل سنگرزاده است. یک قهرمان پرورش اندام که از بندرعباس و استان هرمزگان الان رفته ساکن کالیفرنیا شده و از آنجا هوادارانش را موعظه می‌کند. با تکیه‌کلام‌های عجیب و منحصر به‌فرد «صبحت بخیر جون دل»، «بر‌قراری عزیز؟»، «سرکیفی؟»، «ادای حال بدارو در نیار». در نگاه اول شاید شکل و شمایل او خیلی برای‌تان عجیب و متناقض به نظر برسد. اندام پهن و عضلانی با یک بینی عمل شده عروسکی.

ریش‌های بلند و انبوه در کنار پیراهن‌های شاد و رنگارنگ. او به سبک رپرهای آمریکایی زیورآلات درشت از خودش آویزان می‌کند، با خالکوبی گردن و دور موهای سفید شده پشت خودروهای کروکی می‌نشیند و در حالی که روی گردنبندش نوشته «اوس کریم» به مخاطبانش جمله‌های انگیزشی می‌گوید. خلاصه او ملغمه‌ای است از مرام و مسلک ورزش پهلوانی با تیپ هاوایی و سبک زندگی آمریکایی به اضافه گرته‌برداری از عرفان‌های شرقی و بعضی اصطلاحات سنتی و مذهبی. حالا قصه زندگی او چیست و از کجا پیدایش شده؟ سهیل سنگرزاده متولد ۱۳۶۴ در بندرعباس است.

سال‌ها پیش ورزش بدنسازی را شروع کرده و حتی دو دوره در مسابقه تلویزیونی مردان آهنین هم شرکت کرده. در آن مسابقات البته خیلی توفیق خاصی کسب نکرده و به رتبه‌ای بهتر از سیزدهم و نوزدهم نرسیده. در دوره‌ای ساکن تهران بود و مدتی بعد به استان هرمزگان برگشت و در باشگاه‌های بدنسازی مربیگری می‌کرد. خودش وقتی ایران بود در مصاحبه‌ای گفت به این دلیل دنبال رشته بدنسازی رفته که در دوره نوجوانی خیلی لاغر‌اندام بوده و مورد تمسخر دوستانش قرار می‌گرفته. در دوره اوج فعالیت‌های ورزشی وزنش تا ۱۴۳ کیلوگرم هم بالا رفت. آن زمان البته با این شکل و قیافه فعلی نبود و ریش نداشت.

ظاهر فعلی او بعضی کاربران را به اشتباه انداخته که در سریال مختارنامه نقش حرمله را بازی می‌کرده در صورتی که خب اینطور نیست و فقط تصادفا گریم بازیگر این نقش یعنی انوش معظمی شبیه این دوست عزیز بوده. او مدت‌ها بود که در ایسنتاگرام به همین سبک و سیاق فعالیت می‌کرد اما به شکل غیرمنتظره‌ای ویدئوهای یکنواخت و یک شکل او مورد توجه قرار گرفت و تعداد فالوئرهایش فقط در یک هفته ۸۰۰ هزار نفر رشد کرد. قبل از این موج اخیر تعداد فالوئرهای او کمتر از ۳۰۰ هزار نفر بود و الان به مرز ۲٫۵ میلیون نفر رسیده است.

*** ساسی مانکن / تعداد فالوئر: ۴٫۸ میلیون نفر
ساسی مانکن هیچ‌وقت با هیچ متر و معیاری خواننده خوبی نبوده و نیست. می‌گویند هربار با یک آهنگ و موزیک ویدئوی جنجالی مدتی جلب توجه می‌کند و روی بورس است، بعد می‌رود تا برف سال بعد. امسال از برف درست و حسابی در تهران خبری نبود اما ساسی مانکن جنجالی‌تر از دفعات قبل برگشت. این بار ‌ با استفاده از یکی از چهره‌های فیلم‌های غیراخلاقی و ساخت یک موزیک ویدئوی سخیف. تیزر موزیک ویدئوی او مصداق کامل نقض کپی رایت و با سوءاستفاده از یکی از سکانس‌های معروف فیلم ابد و یک روز ساخته شده بود و بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار بار در اینستاگرام دیده شد.

در حالی که خیلی از خانواده‌ها نگران این اقدام غیرمسئولانه از سوی یک خواننده پاپ بودند، همسر سابق او فاش کرد که ساسان حیدری سال‌ها پیش فرزند واقعی خود را در کشور دیگری رها کرده. ازدواج و فرزندی که صرفا وسیله او برای ارائه درخواست پناهندگی و اقامت در خارج از کشور بودند. ساسی مانکن اوایل زمستان امسال هم با ساخت یک ویدئوی فیک و با وانمود کردن اینکه به تهران آمده و در فرودگاه امام است، توانسته بود فالوئر جذب کند.

حالا او اگرچه تعداد فالوئرهایش را با همین جنجال‌های ریز و درشت به ۴٫۸ میلیون نفر رسانده اما بعد از دستگیری و استرداد میلاد حاتمی و برادران منوچهری (تنظیم کننده آهنگ‌هایش در شیراز) مجبور شده با ترس و دلهره کل کنسرت‌هایش در کشورهای اطراف ایران از جمله ارمنستان را لغو کند. ساسان حیدری‌یافته متولد ۱۳۶۷ در اهواز است و در کرج بزرگ شده. او در اوایل دهه ۹۰ ‌ از ایران خارج شد و بعد از مدتی حضور در مالزی و ترکیه، رفت و در لس‌آنجلس مستقر شد. او از جمله‌ خواننده‌هایی بود که با اندکی فاصله از موج اول خواننده‌های رپ مثل هیچکس و زدبازی فعالیت خود را در ایران شروع کرد.

سبک او به پاپ بیشتر پهلو می‌زد و با شوخ‌طبعی‌ و استفاده از سناریو‌های شاد در موزیک‌ویدئوهایش مخاطب پیدا می‌کرد. این دوره‌ فعالیت او در لس‌آنجلس اما با چند آهنگ و موزیک ویدئو به مراتب بیشتر از قبل به ابتذال کشیده شد. در حالی که در سال اول مهاجرت اینطور ادعا می‌کرد که سبک سانتی‌مانتال و شسته و رفته‌ای از موسیقی پاپ را می‌خواهد ارائه کند. در واقع او در انتخاب سبک موسیقی‌اش هم همیشه بلاتکلیف بوده، درست مثل انتخاب اسم هنری‌اش که این کلمه مانکن مشخص نشد از کجا آمد و چه تناسبی با ظاهر او داشت و چرا در نهایت هم حذف شد.

*** ریحانه پارسا / تعداد فالوئر: ۱٫۷ میلیون نفر
اواخر مهرماه ۹۹ قبل از همه سام درخشانی بود که در یک مصاحبه رادیویی فاش کرد ریحانه پارسا از ایران مهاجرت کرده. بازیگر سریال پدر که مدت‌ها با مهدی کوشکی به عنوان یک زوج هنرمند سر زبان‌ها بودند. روزهای اول ریحانه پارسا وانمود می‌کرد که قصد بازگشت به ایران را دارد و صرفا برای ساخت یک فیلم سینمایی به ترکیه رفته. به تدریج اما رفتارهای هنجارشکنانه او آغاز شد و این ظن به وجود آمد که پارسا برای همکاری با سایت‌های قمار به استانبول سفر کرده. خود او اما قویا تکذیب می‌کرد و حتی با یکی از همین سرشاخه‌های سایت‌های بت به نام پویان مختاری یک دعوای ساختگی و فحاشی مفصل راه انداختند تا ثابت کنند ماجرا این نیست.

در واقع اما ماجرا همین بود و کل این سناریوهای ساختگی برای ترند شدن و جذب فالوئر طراحی شده بود. اینکه خود ریحانه پارسا چرا تعداد فالوئرهایش خیلی مطابق انتظار بالا نیست چون مرتب او صفحه‌اش را می‌بندد و مجددا باز می‌کند. به هرحال بعد از مدتی برای همه ثابت شد که او در خدمت سایت‌های شرط‌بندی است و با جنجال‌سازی برای آنها فالوئر جذب می‌کند. به تدریج رفتارهای نامتعارف این بازیگر سابق سریال‌های تلویزیونی بیشتر شد تا کسی عملا شانسی برای بازگشت او به ایران قائل نباشد.

بازی او در موزیک ویدئویی از شادمهر عقیلی و بعد بازی در یک موزیک ویدئوی دیگر با پویان مختاری تمام پل‌های پشت سر او را خراب کرد. تا اینکه نوبت رسید به لایوها جنجالی و پوشش‌های عجیب. در نهایت هم خودش اعلام کرد از سوی پدرش طرد شده و رفتارهای او مورد تایید خانواده‌اش نیست. ریحانه پارسا چندی پیش هم نقبی به گذشته زد و گفت در ۱۶ سالگی به او تجاوز شده. تمام این اتفاقات و فراز و نشیب‌ها در حالی رخ داده که ریحانه پارسال تازه ۲۲ ساله شده است. او در ایران علاوه بر حضور در چند سریال تلویزیونی در چند تئاتر هم ایفای نقش کرده بود.

حضور او در سینما با فیلم سینمایی خوب، بد، جلف ۲ شروع شد و سه فیلم سینمایی دیگر از جمله گشت ارشاد ۳ را هم در نوبت اکران دارد که بعد از این جنجال‌‌های او مشخص نیست سرنوشت آنها چه خواهد شد. ریحانه پارسا یک مرتبه در چند استوری اینستاگرامی سعید سهیلی کارگردان گشت ارشاد را عمو خطاب کرد و از او حلالیت طلبید. در کل ریحانه پارسا بازیگر با کیفیتی نبود اما در ایران هم بود کم جنجال درست نمی‌کرد؛ از جمله ماجرای رفتارهای عجیب و تصاویری که از او در جشنواره فیلم فجر ۹۸ منتشر شد.

*** شادمهر عقیلی / تعداد فالوئر: ۶٫۶ میلیون نفر
شادمهر عقیلی امسال به محفل گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی پیوست. اقدامی عجیب که خیلی از هواداران این خواننده پاپ را دلسرد و مایوس کرد. در روزهای اول واکنش‌ها به شدت تند و عصبی بود اما خب باعث رشد فالوئرهایش ‌ در اینستاگرام ‌ شد. هواداران این خواننده می‌پرسیدند که چرا خواننده‌ای با کارنامه‌ای نسبتا پرمایه و هواداران پرشمار باید به این سمت و سو کشیده شود و کل اعتبار هنری خود را زیر سوال ببرد؟

شادمهر عقیلی البته پیش از این زمستان پارسال هم با شرکت در فستیوال موسیقی عربستان سعودی به اعتبار هنری خود در افکار عمومی صدمه زده بود. قبل از اینکه کار به رونمایی از سایت شرط‌بندی برسد، شادمهر عقیلی در اقدامی بحث‌برانگیز از ریحانه پارسا در یکی از موزیک ویدئوهایش استفاده کرده بود. با توجه به حاشیه‌سازی‌های امسال ریحانه پارسا بعد از مهاجرت و اقدامات نامتعارف، کسی انتظار چنین تصمیمی را از سوی شادمهر عقیلی نداشت. به هرحال شایعه شد که بین یکی از ترانه سراهای شادمهر عقیلی و ریحانه پارسا در ترکیه روابطی برقرار شده و به این واسطه در موزیک ویدئو از این هنرپیشه سابق تلویزیونی استفاده شده.

بعد اما مسئله سایت شرط‌بندی پیش آمد و این فرضیه شکل گرفت که آیا همکاری قبلی هم بخشی از سناریو مافیای سایت‌های قمار بوده؟ این دلسردی و بُهتی که بین هواداران شادمهر عقیلی امسال پیش آمد ۲۰ سال پیش هم به شکل دیگری رخ داده بود. در سال ۱۳۸۰ و در جریان مهاجرت او به کانادا و بعد آمریکا. تا قبل از آن شادمهر عقیلی به عنوان یکی از هنرمندان مجوز‌دار داخل ایران فعالیت می‌کرد. به عنوان یکی از پیشگامان موسیقی پاپ بعد از انقلاب ارج و قُرب خاصی داشت و بین جوانان محبوب بود. با آلبوم‌های مسافر و دهاتی شهرتش سر به آسمان می‌سایید، با ترانه گل یاس بین اقشار دیگری مخاطب داشت.

دو فیلم سینمایی پر پرواز و شب برهنه، دروازه ورود او به سینما هم شده بود. در واقع شادمهر در کنار گروه آریان نماد شرایط فرهنگی و حتی اجتماعی جدید ایران بود. بعد از مهاجرت اما شادمهر مدتی در مهجوریت ماند. دورانی که بعضی ترانه‌های او در ایران با کیفیت پایین منتشر می‌شد و تا اواسط دهه ۸۰ او درگیر این کشمکش‌ها بود. بعدها آلبوم‌های تقدیر و طرفدار و تجربه کن توانست تا حدودی اعتبار از دست رفته شادمهر را به او برگرداند. هرچند ‌ مشخص شد خیلی از ملودی‌ها و آثار او از هنرمندان خارجی کپی شده است. شادمهر عقیلی حالا ۴۷ ساله است و با همسر فیلیپینی و فرزندش در آمریکا زندگی می‌کند.

*** میلاد حاتمی / تعداد فالوئر: صفحه مسدود شده
میلاد حاتم‌آبادی فراهانی یا میلاد حاتمی یک از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه بود که ابتدای دی ماه ۹۹ توسط پلیس ترکیه دستگیر شد و دو ماه بعد با پیگیری پلیس اینترپل عملیات استرداد او به ایران انجام شد. میلاد حاتمی یکی از چهره‌هایی بود که برای جذب فالوئر و جنجال‌سازی از طریق انجام اقدامات نامتعارف سنگ تمام گذاشته و خودش را صاحب استانبول لقب داده بود. او گروگانگیری راه انداخت. در خیابان‌های استانبول با لامبورگینی هندوانه فروشی کرد.

زنان ایرانی را به انجام اقدامات شنیع در لایو اینستاگرامی‌اش تشویق می‌کرد. با بقیه شاخ‌های مجازی درگیری‌ درست می‌کرد و برای چهره‌های مختلف خط و نشان می‌کشید و خروجی همه این ترفندها رونق سایت قمارش بود که به گفته محسن افشانی روزانه یک میلیارد تومان درآمد خالص داشته. حالا این میلاد حاتمی از کجا شروع ‌ و چطور چنین سرنوشتی پیدا کرد؟ این جوان متولد ۱۳۷۵ زمانی که در ایران بود در صفحه اینستاگرامی‌اش تصاویری از زنان ایرانی را منتشر می‌کرد و مدعی می‌شد مربی بدنسازی آنهاست. بعدتر به ترکیه مهاجرت کرد و فعالیت‌های هنجارشکنانه او وارد فاز جدیدی شد. اوج حاشیه‌های او درگیری با محسن افشانی بود.

حاتمی برای چند ساعت این بازیگر سریال‌های تلویزیونی را در ترکیه گروگان گرفته بود و او را مجبور کرد که جلوی دوربین ‌جملات خاصی را بگوید. علت بازداشت میلاد حاتمی در مرحله اول نه مربوط به پولشویی بود و نه گروگانگیری. او در روزهای قرنطینه خودروی پلیس ترکیه را احتمالا در ازای پول هنگفتی گرفته بود و در شهر تردد می‌کرد. این موضوع باعث خشم بعضی کاربران ترکیه‌ای و بعضی از مسئولان شهرداری استانبول شد. آنها می‌گفتند این فرد قوانین قرنطینه و دولت این کشور را به سُخره گرفته. قبل‌تر هم البته میلاد حاتمی با همکاری همین ماموران پلیس استانبول یک ویدئوی نمایشی از بازداشتش ساخته بود که بازتاب زیادی داشت.

به هرحال بعد از دستگیری پرونده او با پیگیری پلیس اینترپل و با توجه به شکایت پلیس ایران در دالان قوانین مبارزه با پولشویی و کلاهبرداری افتاد و چند هفته پیش استرداد او به ایران انجام شد. در روزهایی که او بازداشت شده بود، بعضی نزدیکانش سعی کردند با مطرح کردن مسائل حقوق بشری پرونده او را وارد مسائل سیاسی کنند اما خب او شاکیان و مالباخته‌های زیادی در ایران دارد که باید به اتهاماتی مثل فیشینگ و کلاهبرداری او رسیدگی شود. میلاد حاتمی یکی از مهره‌های اصلی حلقه تحت هدایت سعدالله و فرشید امیرشقاقی بود که به خط پایان رسید.

کدخبر: ۳۷۹۶۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر