کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۰۱۶
تاریخ خبر:

تلاش همگانی برای مهار کرونا

روزنامه هفت صبح | موج ضدعفونی برای مقابله با کرونا در پایتخت … از دستگیری توریست آلمانی در مترو شوش تا قرنطینه توریست ایرانی در‌ کانادا. با سرعتی که شیوع کرونا در ایران درحال گسترش است، قطعا وقتی شما مشغول خواندن این مطلب هستید آمارها به کلی دگرگون شده‌اند اما تا این لحظه اینطور که سخنگوی وزارت بهداشت در توئیترش نوشته:

* در روزهای گذشته ٧٣۵بیمار با علائم شبه‌آنفلوآنزا در کشور بستری شدند.
* براساس آخرین نتایج آزمایش‌ها، ابتلای ١٣مورد دیگر به کووید١٩ قطعی به‌نظر می‌رسد.
* اغلب موارد جدید مبتلا به کووید١٩ یا ساکن قم هستند یا سابقه سفر به قم را دارند.
* حال عمومی ‌فرد مبتلاشده به کووید١٩ در اراک نسبت به روزهای گذشته بهتر است.

کیانوش جهانپور در توئیت دیگری از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما انتقاد کرده و نوشته: «دوستان شبکه خبر ساعت ۱۶:۲۰ امروز، هنوز خبر دیروز به نقل از وزیر محترم بهداشت مبنی بر ابتلای پنج‌نفر به کرونا را زیرنویس می‌کنید؟ اخبار و آمار روزانه هر روز ظهر اعلام می‌شود و افزون بر چهارساعت از اعلام آخرین خبر می‌گذرد، لطفا اصلاح بفرمایید.» شاید به دلیل همین شیوه اطلاع‌رسانی است که با وجود توئیت سخنگوی وزارت بهداشت، گمانه‌زنی‌ها در مورد تعداد دقیق افراد مبتلا و تعداد افراد فوت‌شده ادامه دارد و منابع خبری و غیر خبری مختلف هرکدام آمارهای خودشان را اعلام می‌کنند.

حتی حرف‌های مسئولان کشورهای دیگر هم برای مردم ایران نوعی منبع آماری محسوب می‌شود؛ مثلا دیروز وزیر بهداشت ترکیه گفت: «نمکی، وزیر بهداشت ایران اظهار کرده ۷۵۸نفر مشکوک به کرونا، ۱۸نفر اثبات کرونا و پنج‌نفر جان‌باخته در اثر کرونا در ایران وجود دارد، در کنار مردم ایران خواهیم بود و با تمام توان کمک خواهیم کرد.»

یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته درباره آن بحث‌های زیادی به‌راه افتاده، نحوه رفتار ویروس کرونا در ایران است، موضعی که خیلی‌ها را انگشت به دهان گذاشته است، چون اینطور که به‌نظر می‌رسد بعد از خود چین، ایران در حال به‌دست آوردن عنوان دارنده بیشترین تعداد مبتلاها به بیماری کرونا و بیشترین تعداد فوتی‌ها است.

*** کرونا و انتخابات مجلس
نزدیک بودن زمان تشخیص ویروس کرونا در بیماران ایرانی با انتخابات دیروز، باعث به‌وجود آمدن حاشیه‌های زیادی شد. عده‌ای شروع کردند به ارائه توصیه‌های بهداشتی به رای‌دهنده‌ها، عده‌ای در شبکه‌های مجازی حتی درخواست به تعویق افتادن انتخابات را مطرح کردند. در این میان بعضی از چهره‌ها هم حرف‌هایی زدند که اگرچه شنیدنشان از زبان آنها چندان عجیب نبود اما در کل رنگ و بوی متفاوتی به تحلیل‌های چندروز اخیر داد.

مثلا علی‌اکبر رائفی‌پور در توئیتی نوشت: «عجب ویروس هوشمندی است این کرونا! دقیقا روز قبل انتخابات سر‌و‌کله‌اش در ایران پیدا شده و لابد به‌زودی خواهند گفت یکی از راه‌های انتقال این ویروس شرکت در صف‌های انتخابات و انگشت در جوهر استامپ زدن است. به چه دریوزگی افتاده‌اند آمریکایی‌ها و چه تقلایی می‌کنند پاسورهای داخلی‌شان!» جالب اینکه بخشی از پیشگویی رائفی‌پور درست از آب درآمد و اوایل صبح دیروز هم اعلام شد که ستاد انتخابات کشور با موافقت شورای نگهبان گرفتن اثر انگشت از رای‌دهنده‌ها را اختیاری اعلام کرده است.

*** تعطیلی و دستگیری
شیوع کرونا و رسیدن خبرهای پی در پی در مورد افزایش تعداد موارد مشکوک و مبتلاها باعث شد که خیلی از شرکت‌های خصوصی کارمندانشان را مجاز به دورکاری کنند و حتی عصر دیروز اعلام شد که تمام مدارس استان تهران شنبه تعطیل است. از طرف دیگر در حالی که منابع رسمی ‌از قرنطینه شدن تعدادی از بیماران مشکوک به کرونا در بابل خبر می‌دادند، خبر دیگری منتشر شد که می‌گفت عاملان انتشار شایعه رسیدن ویروس کرونا به بابل دستگیر شده‌اند.

یک مورد دستگیری دیگر هم در ارتباط با کرونا اتفاق افتاد که از مورد بابل به مراتب عجیب تر بود. حوالی ظهر …. اعلام شد که در مترو شوش تهران یک مورد مشکوک به کرونا دیده شده، مردم و ماموران با اورژانس تماس گرفته‌اند، خط یک مترو برای دقایقی به‌هم ریخته و ایستگاه شوش هم نزدیک به ۲۰دقیقه قرنطینه بوده.

نیروهای پزشکی هم به سرعت خودشان را به محل رسانده‌اند و مورد مشکوک درادامه به‌نوعی دستگیر شده است. حالا چرا دستگیر؟ چون این فرد که گویا آلمانی هم بوده نه تنها در برابر انتقال به مرکز درمانی مقاومت می‌کرده و ابتدا سعی کرده فرار کند، بلکه اصلا نحوه شناسایی‌اش اینطوری بوده که با حال بد مشغول تف‌کردن بوده و به اعتراض‌ها هم توجه نکرده است.

*** کرونا با مسافر ایرانی به لبنان و کانادا رفت
یکی دیگر از خبرهای عجیبی که دیروز از کرونا رسید، به مسافران ایرانی مبتلا به بیماری مربوط می‌شد. اولین مورد یک زن جوان بود که گویا کرونا را با خودش به کانادا برده و دیگری هم زن لبنانی دیگری که از قم به لبنان رفته و کرونا را هم همراهش به این کشور برده است. درواقع اولین مورد تشخیص کرونا در لبنان هم به همین خانم تعلق گرفته است.

*** واکنش عراق، ترکیه و چین
با بالارفتن تعداد مبتلاها، موارد مشکوک و البته فوتی‌های ویروس کرونا در ایران، همسایه‌های غربی وارد عمل شدند و سیاست‌هایی برای جلوگیری از ورود این بیماری از ایران به کشورشان اعمال کردند. مثلا عراق که کلیه مرزها را به‌صورت یک‌طرفه تا اطلاع ثانوی بست و طبق تصویب وزارت بهداشت چین، ورود مسافران ایرانی و سفر عراقی‌ها به ایران ممنوع شد البته این ممنوعیت شامل دیپلمات‌ها نشده است.

ترکیه هم سیستم پایش مسافران ایرانی را در دستور کار قرار داده اما هنوز از ورود مسافران ایرانی جلوگیری نکرده است اگرچه هشتگی که خواهان جلوگیری از ورود ایرانی‌ها به ترکیه بوده، از دیروز در فضای ترک‌زبان توئیتر ترند شده است. چالش ارتباط با چین هم همچنان ادامه دارد.

در‌حالی‌که بعضی از شایعات از ادامه پروازهای مسافرتی به چین حکایت می‌کردند، سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که پروازها به چین صرفا برای تبادل کالا است و با حداکثر رعایت نکات ایمنی انجام می‌شود. شایعه دیگری هم دیروز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد درباره اینکه کشور چین پروازهایش به ایران را لغو کرده که البته به سرعت تکذیب شد.

*** تجهیزات هست؟
درست از اولین ساعت‌هایی که خبر رسمی ‌ورود کرونا به ایران منتشر شد، مسئولان از آمادگی تجهیزاتی کامل خبر دادند. آنها در‌حالی‌که تاکید می‌کردند استفاده از ماسک برای همه و در همه‌جا ضروری نیست خیال‌ها را راحت کردند که هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. با این وجود طی روزهای گذشته همانطور که انتظار می‌رفت یک‌جورهایی بازار ماسک و محلول ضد عفونی‌کننده سیاه شد.

اینطور که تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، دیروز ماسک ۲۵۰۰تومانی تا ۲۰هزار تومان هم به فروش رسید، حتی خبرهایی درباره بازار سیاه مجازی ماسک و مایع ضد‌عفونی‌کننده شنیده می‌شد تا جایی که سایت دیوار در حساب توئیتری‌اش نوشت: «سایت دیوار تمامی ‌آگهی‌های مربوط به ماسک‌های طبی را که فرصت‌طلبانه به‌دنبال گران‌فروشی یا هرگونه سوءاستفاده بودند، حذف کرده است. همچنین آگهی‌هایی که با هدف فریب مردم برای فروشِ محصولاتِ پیشگیری از ابتلا به کرونا ثبت می‌شوند، اجازه انتشار در دیوار را نخواهند داشت.»

در همین حال خبری هم درباره ورود چهارمین محموله کیت‌های ویژه آزمایشگاهی کرونا به ایران منتشر شد. وزارت بهداشت اعلام کرد که با پیگیری کریستوف‌ هاملمان، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، چهارمین محموله کیت‌های ویژه آزمایشگاهی تشخیص ویروس کرونا به ایران تحویل داده شده است. بنابراین مشکلی برای نمونه گیری و تشخیص بیماری وجود ندارد و احتمالا شاهد بالا رفتن سرعت تشخیص هم خواهیم بود.

*** حال و هوای کرونایی در قم
همانطور که انتظار می‌رفت، خبر ورود کرونا به ایران و البته بالا رفتن تعداد موارد مشکوک و فوتی‌ها کار خودش را کرد و خیلی از مردم در شهرهای مختلف از ترس ابتلا به بیماری به درستی از محل‌های شلوغ دوری می‌کنند. مخصوصا در شهر قم که مرکز شیوع کرونا در ایران محسوب می‌شود.

یکی از ساکنان این شهر در توصیف حال و هوای آن به هفت صبح می‌گوید: «همه جا از جمله حرم مطهر حضرت معصومه به طرز عجیبی خلوت شده است. رستوران‌های شلوغ و اسم و رسم دار قم آنقدر خلوت هستند که فکر می‌کنیم بعضی‌هایشان اصلا تعطیل‌اند. در خیابان‌ها هم اصلا خبری از ترافیک معمول نیست. هر جا هم که عده‌ای حضور داشته باشند بیشتر از هر چیزی صحبت از کرونا است. داروخانه‌ها فروش ماسک را جیره‌بندی کرده‌اند و به هر فرد تعداد کمی ماسک می‌دهند تا جایی که بعضی‌ها از دکتر نسخه برای خرید ماسک می‌آورند.»

تهران هم وضعیتی تقریبا شبیه قم دارد، رستوران‌ها، سینماها و بقیه محل‌های تجمع خلوت‌تر از همیشه هستند. تصاویری هم از حرم حضرت عبدالعظیم منتشر شده که نشان می‌دهد نه تنها تعداد زائران بسیار کمتر است بلکه متولیان حرم برای رعایت نکات بهداشتی جلوی ضریح حائل فلزی گذاشته‌اند تا جلوی لمس شدن ضریح و انتقال احتمالی بیماری را بگیرند.

کدخبر: ۳۱۱۰۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر