کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۳۲۷
تاریخ خبر:

تلاش آمریکا برای توقیف چهار نفتکش ایرانی

‌قاضی فدرال آمریکا روز پنجشنبه دستور توقیف چهار نفتکش حامل سوخت ایران را صادر کرد. به گزارش الجزیره، آمریکا در آخرین اقدام خود برای ایجاد اختلال در روند تجارت کشورهای دیگر به دنبال توقیف چهار نفتکش ایرانی حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلاست. رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه خبر داده بود که دستور داده اگر قایق‌های سپاه پاسداران برای کشتی‌های ایالات متحده ایجاد مزاحمت کردند، آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند.

به گزارش واشنگتن پست، جیمز بویسبرگ، قاضی فدرال آمریکا دستور توقیف محموله چهار کشتی - بلا، برینگ، پاندی و لونا‌_ را صادر کرده است. گمان می‌رود که این چهار نفتکش در مجموع در حال انتقال ۱.۲میلیون بشکه سوخت به ونزوئلا بوده باشند. آسوشتیدپرس تلاش کرده تا در این خصوص پاسخی از نمایندگی ایران در سازمان ملل دریافت کند اما جمهوری اسلامی پاسخی فوری نداده است.

همچنین رویترز به نقل از برخی منابع حقوقی گزارشی داده که آمریکا تنها در صورت ورود این نفتکش‌ها به محدوده آبی این کشور توانایی توقیف این نفتکش‌ها را خواهند یافت اما این اقدام ممکن است برخی کشورهای دیگر را مجبور به همکاری کند.دادستان‌های آمریکایی در کیفرخواست از یک تاجر ایرانی به عنوان واسطه انتقال سوخت نام برده‌اند.

پرونده شکایت دادستان‌ها روز چهارشنبه ۱ ژوئیه (۱۱ تیر) به دادگاه حوزه کلمبیا ارائه شده است و قاضی جیمز بوزبرگ مجوز توقیف بیش از ۱.۱میلیون بشکه نفت در چهار نفتکش را صادر کرده است.در دادخواست تهیه شده که نسخه‌ای از آن به رویت روزنامه وال استریت ژورنال رسیده است، دادستان‌ها درخواست توقیف چهار نفتکش ایرانی به نام‌های بلا، برینگ، پاندی و لونا را داده‌اند که با پرچم لیبریا به ونزوئلا بنزین حمل می‌کنند.

به گزارش یورونیوز حقوقدانان می‌گویند هرچند این حکم مجوز اجرایی دارد، با این حال احتمالا تنها زمانی می‌تواند عملی شود که نفتکش‌ها وارد آب‌های آمریکا شوند. با این حال این حکم می‌تواند کشورها را نیز ترغیب کند تا در توقیف این نفتکش‌ها همکاری کنند.اگرچه ونزوئلا از تولیدکنندگان نفت به شمار می‌رود و دارای ارزان‌ترین بنزین جهان است اما توزیع نادرست این محصول در میان مصرف‌کنندگان و تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا، بازار سیاهی در سراسر کشور ایجاد کرده و باعث شده تا بهای بنزین به بیش از ۲ دلار برسد.

پیش از این بنزین در این کشور به شدت ارزان بود اما وخامت اوضاع اقتصادی به دلیل تحریم‌ها شرایط را در این کشور آمریکایی تغییر داد.آمریکا به همراه شماری از کشورهای غربی خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است. این در حالی است که گوایدو حالا مشخص نیست در کجا اقامت دارد و دولت رسما به دست مادورو اداره می‌شود. هفته گذشته زمزمه‌هایی در مورد گفت‌وگوی میان مادورو و ترامپ وجود داشت.

ترامپ اعلام کرد که مایل به گفت‌وگو با رئیس جمهور ونزوئلاست و مادورو هم این موضوع را پذیرفت اما هنوز مشخص نیست که چنین اتفاقی تا چه اندازه ممکن است. از سوی دیگر ونزوئلا و ایران که هر دو تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند به همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دست زده‌اند. این موضوع به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده و آنها درصدد انوع کارشکنی بر آمده‌اند.

کدخبر: ۳۳۷۳۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر