کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۱۹۵
تاریخ خبر:

تقلب سریال ‌در کنار پروانه‌ها از روی دست روزی روزگاری

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | حدود سه دهه پیش سریال «روزی روزگاری» روی آنتن رفت و به‌سرعت جای خود را میان مردم باز کرد. گذر زمان روی این سریال رنگ کهنگی نینداخته است و به‌رغم بازپخش فراوان، همچنان اثری تماشایی است. از دو هفته پیش پخش سریال «در کنار پروانه‌ها» شروع شده که شباهتی کامل به «روزی روزگاری» دارد. از نظر کیفی اما این دو سریال قابل قیاس نیستند و دومی به گرد پای اولی هم نمی‌رسد. «در کنار پروانه‌ها» سریالی متوسط است که می‌خواهد تحول آدم‌ها را به تصویر بکشد ولی جذابیت لازم را ندارد. در گزارش امروز‌، درباره کپی‌های سریال داریوش یاری از روی دست سریال امرالله احمدجو نوشته‌‌ایم.

‌مورد اول| مراد بیک
شخصیت اصلی «روزی روزگاری» راهزنی است به نام مراد بیک با بازی زنده یا خسرو شکیبایی. او بعد از یک نزاع، مجروح و زخمی می‌شود و مجبور است مدتی در خانه یک زن ایلیاتی بماند. مراد بیک میانه‌ای با وجدان و دین ندارد و در مسیر امور دنیوی گام بر می‌دارد. این شخصیت در سریال «در کنار پروانه‌ها» در قالب جوانی شهری به نام رهی تجلی یافته.

او هم مثل مراد بیک بی‌ایمان است و منکر خدا و حالا گذرش به شمال کشور افتاده. بهانه این اتفاق «بیماری» است. ماجرا این است که زنی بعد از فوت فرزندش، قلب او را به رهی اهدا می‌کند. شرط زن این است تا رهی به شمال بیاید و کارهای نیمه تمام فرزند (که جوانی صالح بوده) است را تمام کند. نیاز هست بگوییم مرادبیک و شکیبایی کجا، رهی کجا؟

مورد دوم| خاله لیلا
مراودات مراد بیک بعد از مجروح شدن با زنی مقتدر به نام خاله لیلا با بازی ژاله علو است. خاله با رفتار و گفتار محکم خود‌، چشم مراد بیک را به دنیایی تازه باز می‌کند. مراد در روزهای بیماری فقط نظاره‌گر است و خاله لیلا با اصول خود به همراه مهر مادرانه‌، او را رام می‌کند. کار تا جایی پیش می‌رود که مراد بیک مطیع خاله لیلا می‌شود و برای انجام کارهای روزانه به صحرا می‌رود. در سریال «در کنار پروانه‌ها» این ماموریت به خاله آسیه (پروانه معصومی) محول شده است.

این بار به‌جای صحرا با جنگل سرسبز شمال مواجهیم که رهی هر روز دنبال اجرای خواسته‌های خاله آسیه است. رفتار و گفتار شخصیت آسیه وامدار لیلا است. او می‌خواهد تحکم خاله لیلا را هم داشته باشد؛ بنابراین شمرده صحبت می‌کند‌، عصا در دست دارد و با آن به رهی می‌زند تا از خواب بیدار شود. مثل کاری که خاله لیلا با مراد بیک انجام می‌داد. با این حال معصومی نتوانسته شمایلی که علو ترسیم کرد و مهر و اقتدار مادری را همزمان ترسیم کرد را به نمایش بگذارد.

مورد سوم| حسام بیک
محمود پاک نیت در سریال «روزی روزگاری» نقش راهزنی به نام حسام بیک را بازی می‌کرد که رقیب مراد بیک بود. این شخصیت با تغییراتی در قالب دختری به نام ستاره وارد داستان «در کنار پروانه‌ها» شده است. نقش او را بیتا سحرخیز بازی می‌کند که مدام با رهی کل کل دارد. ستاره مثل حسام بیک شخصیتی منفی است و در سرقت تابلو با رهی همدست شده.

مورد چهارم| نسیم بیک
یک شخصیت ساده دل اما با مرام در «روزی روزگاری» حضور داشت به نام نسیم بیک. نقش او را محمد فیلی بازی می‌کرد که رفتارهایش حکم نمک سریال را داشت. شخصیت وحید رحیمیان در سریال «در کنار پروانه‌ها» همین کارکرد را دارد. او دوست رهی است و از طریق بامزه بازی‌ها وظیفه تلطیف فضای سریال را دارد.

مورد پنجم| و باز هم مراد بیک
تاکنون سیزده قسمت از «در کنار پروانه‌ها» پخش شده اما پایان آن قابل حدس است. مرادبیک مدام در اندیشه بهبودی و بازگشت به صحرا برای راهزنی بود اما تحت تاثیر رفتار و اخلاق خاله لیلا متحول شد و توبه کرد. حالا رهی سودای پایان ماموریت در شمال کشور دارد تا به تهران بازگردد و تابلوی مسروقه را بفروشد. قابل پیش بینی است که رهی هم تحت تاثیر رفتار و اخلاق خاله آسیه توبه کند. در قسمت پایانی«روزی روزگاری» مرادبیک با حسام بیک مواجه می‌شود و حرف از توبه و نماز می‌زند. احتمالا رهی هم در مواجهه با ستاره حرفی مشابه بر زبان آورد و در نتیجه تابلوی دزدیده شده را نفروشند…

کدخبر: ۴۱۴۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر