کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۴۳۶
تاریخ خبر:

تقاضای مجازات برای دور زدن تحریم‌ها!

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | احتمالا خبرهای مربوط به ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی بوش که در گمرک شهید رجایی خاک می‌خورند و اجازه ورود به کشور را ندارند، شنیده‌اید. ماجرا از این قرار است که لوازم خانگی در اولویت چهارم ارزی قرار دارد و واردات آن از دو سال پیش تا حالا ممنوع شده. همین موضوع باعث شده شرکتی که توانسته حدود ۱۳میلیون دلار ارز تامین کند و لوازم خانگی به کشور بیاورد، برای ترخیص آن از گمرک با مشکل مواجه شود.

وزارت صنعت می‌گوید ثبت سفارش این محموله بزرگ که ارزش آن در برخی منابع حدود ۱۳میلیون دلار و به پول ما ۳۰۰میلیارد تومان ارزیابی شده، در سال ۹۶ و قبل از وضع قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی انجام شده است. بر همین اساس شرکت واردکننده به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و در این زمینه موفق بوده است چراکه دیوان عدالت اداری قرار قبول دستور موقت صادر کرده است.

این ترکیب عجیب و غریب یعنی فعلا باید فرآیند ضبط و متروکه کردن کالا متوقف شود تا موضوع ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی در کمیسیون حل اختلاف مطرح شود. موردی که به کام مخالفان ورود این محموله بزرگ به کشور نیست.جدی‌ترین مخالف واردات ۴۲۰کانتینر از محصولات برند بوش، تولیدکننده‌های ایرانی هستند. انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در اعتراض به این اتفاق نامه‌ای برای علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت ارسال کردند و با تاکید روی خارجی بودن برند بوش نوشتند:

«بیش از دو سال است که تولیدکنندگان این صنعت استراتژیک و پرمصرف خانوارهای ایرانی از یک سو با انواع تحریم‌های ظالمانه غرب و از سوی دیگر موانع متعدد تامین مواد‌اولیه تولید و همچنین قیمت‌گذاری‌های ناعادلانه توانسته‌اند چراغ این صنعت را روشن نگاه دارند تا مردم عزیز و رنج دیده کشورمان در بحبوحه این تحریم‌ها با امکان تهیه لوازم منزل و جهیزیه دچار ظلم مضاعف نگردند…»

وزارت صنعت اعتقاد دارد کانتینر‌های لوازم‌خانگی بوش پیش از اعلام ممنوعیت‌ها، ثبت سفارش شده بود. بانک مرکزی هم معتقد است مشکلی در تامین ارز این کالاها وجود ندارد. بنابراین صاحب کالا که رسانه‌ها از آن با عنوان شرکت کاسپین دریاکالا یاد کرده‌اند، می‌تواند برای ترخیص محموله به گمرک مراجعه کند.
حالا ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی گمرک شهید رجایی بر سر دو راهی ورود به کشور یا ضبط و متروکه شدن توسط دولت قرار دارند.

تصمیم نهایی را کمیسیون حل اختلاف دیوان عدالت اداری خواهد گرفت. اگر مخالفان در این جنجال پیروز شوند، محموله‌ای که با هزار دردسر از پیچ و خم تحریم‌ها عبور کرده و تا لب مرز کشور آمده، دوباره به مبدا خود بازخواهد گشت. هرچه باشد، با وجود تلاش برندهای ایرانی برای تامین نیاز کشور، بازار لوازم خانگی در دو سال اخیر با کمبود موجودی و افزایش مداوم قیمت‌ها روبه‌رو است.

در چنین شرایطی که بازار لوازم خانگی تشنه محصولات جدید است و هزینه یک سبد لوازم خانگی شامل یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون خارجی به بیش از ۱۵۰میلیون تومان می‌رسد، جلوگیری از ورود ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی از عجایب روزگار محسوب می‌شود.

کدخبر: ۳۶۶۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر