کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۱۸۶
تاریخ خبر:

تقابل کم‌ تجربه‌ها در دربی ۹۲

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | امروز یحیی برای دومین بار و فرهاد برای اولین بار دربی را به عنوان سرمربی تجربه می‌کنند
مهم‌ترین مسابقه باشگاهی در فوتبال ایران امروز یک بار دیگر برگزار می‌شود. بازی امروز همان حساسیت‌های همیشگی دربی را دارد اما چیزهای دیگری هم هست که باعث حساسیت بیشتر آن خواهد شد. این بازی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

*** یحیی و فرهاد
هر دو مربی با کمترین تجربه‌های ممکنِ مربیگری در دربی به این بازی رسیده‌اند. یحیی گل‌محمدی فقط در دربی دور برگشت لیگ دوازدهم روی نیمکت پرسپولیس حضور داشت. آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. یحیی البته سابقه تقابل با استقلال روی نیمکت تیم‌های دیگر مثل نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان، تراکتورسازی تبریز و پدیده مشهد را دارد. اتفاقا کارنامه او در برابر استقلال درخشان است و بردهای زیادی در این کارنامه دیده می‌شود، اما مجیدی کلا تا امروز ۸ بار روی نیمکت استقلال نشسته که هیچ کدام از آنها دربی نبوده!

برخلاف یحیی، مجیدی تجربه سرمربیگری دیگری هم ندارد و امروز برای اولین بار است که به عنوان سرمربی مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرد. با این حال هر دو در دوران بازی بارها در دربی حضور داشتند. یحیی حتی سابقه گلزنی به استقلال را هم دارد. او در دور برگشت لیگ دوم زننده گل اول پرسپولیس در پیروزی ۲-۱ این تیم بود. یحیی و فرهاد در دربی برگشت لیگ ششم هم به عنوان بازیکن مقابل هم قرار گرفتند که آن بازی با پیروزی ۳-صفر پرسپولیس به پایان رسید.

کارنامه بازی یحیی در دربی یک نقطه تاریک هم دارد و آن مربوط به اشتباه مرگبار او در ثانیه ۴۸ دربی رفت لیگ برتر دوم بود که به گل معروف علی سامره منجر شد. فرهاد مجیدی هم در سال‌های اول حضورش در دربی یک ناکام بزرگ بود اما ناگهان شروع به درخشیدن در این بازی کرد و موفق شد در ۴ دربی برای استقلال گلزنی کند. دو گل از این ۴ گل باعث پیروزی استقلال در دربی شد و یک مساوی و یک باخت برای استقلال، حاصل دیگر گلزنی‌های مجیدی در دربی بود.

*** ترکیب دو تیم
پیش‌بینی‌ها درباره دربی هیچ وقت کار آسانی نیست اما این بار می‌شود حداقل ترکیب دو تیم را با ضریب خطای کم حدس زد. دلیلش هم مرور ترکیب دو تیم در بازی‌های اخیر و اهل ریسک نبودن مربیان آنهاست. پرسپولیس به احتمال زیاد با این ترکیب به مصاف استقلال خواهد آمد: علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی شیری، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا، احمد نورالهی، وحید امیری، مهدی ترابی، علی علیپور و کریستین اوساگوانا.

البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن بازی کردن بشار رسن در خط هافبک و انتقال مهدی ترابی به یک خط جلوتر و در نتیجه نیمکت‌نشینی اوساگوانا است. پرسپولیس روی نیمکت آنتونی استوکس را هم دارد که می‌تواند با توجه به روند بازی به عنوان بازیکن تعویضی به میدان برود. سیامک نعمتی، محمد نادری، امید عالیشاه و محسن ربیع‌خواه دیگر گزینه‌های تعویضی یحیی گل‌محمدی هستند. ترکیب استقلال هم تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی است. فرهاد مجیدی تیمش را با ترکیب سیدحسین حسینی، روزبه چشمی، شاهین طاهرخانی، محمد دانشگر، وریا غفوری، هروویه میلیچ، مسعود ریگی، علی کریمی، فرشید باقری، مهدی قائدی و ارسلان مطهری به مصاف پرسپولیس خواهد فرستاد.

استقلال هم ممکن است یک تغییر در ترکیبی که پیش‌بینی کرده‌ایم داشته باشد و آن بازی کردن آرش رضاوند به جای فرشید باقری است. آبی‌ها روی نیمکت علی دشتی، احتمالا آرش رضاوند، میلاد زکی‌پور و مرتضی تبریزی را به عنوان گزینه‌های تعویض دارند. مقایسه نیمکت‌ها نشان می‌دهد که دست یحیی در دربی پرتر از فرهاد است و گزینه‌های تعویضی او تعیین‌کننده‌تر از نیمکت‌نشینان استقلال هستند.

*** شرایط دو تیم
پرسپولیس ۹ بازی آخر خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است. از نظر آماری این تیم هرگز قبل از دربی اینقدر سرحال و البته موفق نبوده است. آنها در این ۹ بازی ۱۵ گل زده‌اند و فقط یک گل دریافت کرده‌اند. شاگردان یحیی با ۴۰ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر قرار دارند و اختلاف‌شان با تیم دوم ۵ امتیاز است. این یعنی این که آنها حتی نگران از دست دادن صدر جدول در صورت باخت در دربی نیستند. اما به هر حال باخت در دربی حتی در چنین شرایطی اصلا خوشایند نیست.

ولی با وجود نتایج خوب اخیر، لو رفتن فهرست دریافتی پرسپولیسی‌ها و جنجال‌هایی که بعد از انتشار این فهرست به وجود آمد روی بازیکنان این تیم تاثیر منفی گذاشته است که ممکن است در دربی خودش را نشان بدهد. استقلال هم شرایط نسبتا مشابهی دارد. البته خبری از بردهای پیاپی در این تیم نیست. تعداد بردهای متوالی استقلال در هفته‌های اخیر به ۳ می‌رسد. این تیم بعد از رفتن استراماچونی ۵ امتیاز حساس و البته صدر جدول را از دست داد.

با آمدن مجیدی اوضاع کمی بهتر شد و استقلال در بدترین شرایط موفق شد با دو برد پرگل در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به مرحله گروهی این مسابقات راه پیدا کند. تیم مجیدی در بازی قبلی خود هم نفت مسجدسلیمان را شکست داد و با روحیه‌ای خوب وارد دربی خواهد شد. استقلال در جدول لیگ برتر چهارم است اما اگر ۳ امتیاز بازی عقب‌افتاده این تیم را به حسابش منظور کنیم، ۳۵ امتیازی خواهد شد و با تفاضل گل بهتر نسبت به سپاهان به رده دوم صعود خواهد کرد.

*** غایبان
بی‌شک بزرگ‌ترین غایب بازی امروز شیخ دیاباته است. حتی شاید بتوان او را بزرگ‌ترین غایب دربی‌های دهه اخیر معرفی کرد. او دربی رفت را هم به دلیل مصدومیت از دست داده بود اما در آن مقطع به دلیل این که هنوز در ترکیب استقلال جا نیفتاده بود و گلی نزده بود، غیبتش به چشم نیامد، این بار اما نبودِ او حسرت بزرگ استقلال و هوادارانش است. غایب بزرگ بعدی دربی، شجاع خلیل‌زاده است که به دلیل محرومیت نمی‌تواند در این بازی به میدان برود.

او جزو بازیکنانی است که حضورش در دربی می‌تواند این بازی را جذاب‌تر و جنجالی‌تر کند اما جایش در بازی امروز خالی خواهد بود. البته از نظر فنی کنعانی‌زادگان تا حدود زیادی می‌تواند جای او را پر کند. کنعانی حتی می‌تواند مثل بازی رفت جنجال هم درست کند و نگذارد جای خالی شجاع زیاد احساس شود. فرشید اسماعیلی یکی دیگر از غایبان مهم این بازی است. او دربی رفت را به دلیل محرومیت از دست داد اما این بار مصدوم است و به بازی نخواهد رسید.

آخرین دربی او همچنان همان دربی جنجالی و پرحرف و حدیثی است که با پنالتی چیپش! به عنوان متهم ردیف اول باخت استقلال معرفی شد. به این ترتیب اسماعیلی باز هم فرصت جبران آن دربی نفرین شده را از دست داده است. دیگر غایبان دربی هم استقلالی هستند. سیاوش یزدانی که یکی از عوامل اصلی جنجال‌ها و درگیری‌های دربی رفت بود و به خاطرش محروم هم شد، به دلیل مصدومیت امروز غایب است. عارف غلامی هم مثل یزدانی مصدوم است ولی گفته می‌شود شاید در لیست امروز استقلال قرار بگیرد.

*** چه کسی جنجال درست می‌کند؟
اگرچه نتیجه دربی معمولا قابل پیش‌بینی نیست اما وقوع بعضی اتفاقات در این بازی اجتناب‌ناپذیر است. مثلا می‌شود حدس زد کدام بازیکنان ممکن است تحت تاثیر جو بازی قرار بگیرند و مثلا اخطار بگیرند یا اخراج شوند یا حتی پنالتی بدهند و جنجال درست کنند. بازیکنی مثل روزبه چشمی سابقه پنالتی دادن در دربی را دارد و با توجه به این که امروز هم در همان پست مدافع میانی بازی می‌کند، بعید نیست مرتکب خطای پنالتی بشود یا با کارت زرد و قرمز روبه‌رو شود.

چشمی آخرین بار در بازی با ماشین‌سازی به حریف یک پنالتی عجیب داد و یکی از عوامل اصلی آن باخت خانگی بود. در آن سو کمال کامیابی‌نیا کاندیدای اول اخطار گرفتن یا اخراج شدن است. او در بازی‌های معمولی هم زیاد خطا می‌کند و کارت بیهوده می‌گیرد و بعید نیست که امروز هم همین اتفاقات برای او بیفتد. محمد دانشگر هم جزو بازیکنانی است که ممکن است برای تیمش دردسرساز شود. او از حضور در درگیری‌ها و جنجال‌ها استقبال می‌کند و خیلی زود خودش را وارد معرکه می‌کند و البته کارت هم می‌گیرد.

او آخرین بار در همین بازی با الریان به صورت دروازه‌بان حریف کف‌گرگی زد و اخطار گرفت! محمدحسین کنعانی‌زادگان یکی دیگر از بازیکنانی است که در بازی رفت با شوت کردن توپ به میان هواداران استقلال و شکسته شدن سرش با سنگ! استعدادش را برای جنجال‌سازی و کارت گرفتن نشان داد. مهدی قائدی و مهدی ترابی هم سابقه دایو زدن برای خطا گرفتن دارند و اگر امروز هم سعی کنند این کار را انجام بدهند ممکن است با کارت زرد بیژن حیدری روبه‌رو شوند.

*** گلزن احتمالی
پیش‌بینی گلزن احتمالی دربی یکی از پرریسک‌ترین پیش‌بینی‌هاست. مرور دربی‌های قبل نشان می‌دهد که معمولا نباید روی ستاره‌های تیم‌ها برای گلزنی حساب کرد. همین علی دایی که آقای گل بازی‌های ملی در جهان است، بزرگ‌ترین ناکام دربی‌های تاریخ است و ستاره‌هایی مثل فرشاد پیوس، غلامرضا عنایتی، آرش برهانی، ادموند بزیک و … تعداد گل‌های‌شان در دربی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در عوض دربی تا دل‌تان بخواهد گلزنان غیرمنتظره داشته است.

راه دوری نرویم، همین دربی رفت امسال را ببینید، مهدی عبدی، بدون این که حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی کرده باشد، ناگهان در دربی به عنوان یار تعویضی به زمین رفت و چند دقیقه بعد تک گل پیروزی‌بخش تیمش را هم به ثمر رساند. قبل از او هم احمد نورالهی زننده تک‌گل دربی برگشت لیگ هجدهم بود. اما دربی گلزنان عجیب دیگری هم دارد. وریا غفوری زننده تک گل دربی رفت لیگ هجدهم بود. جابر انصاری که یکی از معمولی‌ترین بازیکنان تاریخ استقلال است، در هر دو بازی رفت و برگشت لیگ پانزدهم به پرسپولیس گل زد.

ایمون زاید در یک اتفاق تاریخی و باورنکردنی، در دقیقه ۸۰ دربی ۷۴ به زمین رفت و با یک هت‌تریک معجزه‌آسا پرسپولیس را برنده کرد. امید روان‌خواه هم در لیگ هفتم دبل کرد و رفت و برگشت به پرسپولیس گل زد! داوود سیدعباسی در ۵۷ دروازه پرسپولیس را باز کرد و بازیکنی گمنام به نام بهنام طاهرزاده هم سابقه گلزنی به استقلال در دربی را دارد. بنابراین شاید احتمال گلزنی علیپور و قائدی در دربی به اندازه میلیچ و طاهرخانی و شیری برابر باشد!

کدخبر: ۳۰۸۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر