کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۱۷۱
تاریخ خبر:

تفهیم اتهام به فرهاد مجیدی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | استقلال در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. این تیم البته مشکلات حاشیه‌ای زیادی دارد و قطعا این مشکلات در نتایج و نمایش‌های ضعیف این تیم تاثیرگذار است اما ضعف‌های فنی سرمربی جوان این تیم را هم نباید نادیده گرفت. مرور اتفاقاتی که در بازی‌های استقلال به سرمربیگری مجیدی رخ داده می‌تواند گوشه‌ای از این واقعیت را نشان دهد.

*** استقلال-نفت مسجدسلیمان
این اولین حضور مجیدی روی نیمکت استقلال در لیگ نوزدهم بود. به دلیل اینکه بعد از این بازی استقلال باید به مصاف پرسپولیس می‌رفت، مجیدی تصمیم گرفت به بعضی از بازیکنان اصلی‌اش استراحت بدهد. او وریا غفوری و ریگی را روی نیمکت نشاند ولی دیاباته را در ترکیب اصلی قرار داد. از بدشانسی او دیاباته خیلی زود مصدوم شد و دربی را هم از دست داد.

در جریان بازی هم شرایط به شکلی پیش رفت که استقلال گل اول را از مهمانش دریافت کرد و یکی دو بار هم خوش‌شانس بود که دروازه‌اش باز نشد. آبی‌ها در نیمه اول توانستند از باخت، پیروزی بسازند اما وضعیت به شکلی بود که مجیدی مجبور شد در ابتدای نیمه دوم ستاره‌هایش را به ترکیب اصلی برگرداند و در تصمیمی عجیب و خطرناک، تا دقیقه ۴۵ هر سه تعویض خود را انجام بدهد! در نهایت استقلال به سختی توانست نفت را شکست بدهد اما تصمیمات احساسی مجیدی در این پیروزی متزلزل و نمایش نه‌چندان خوب موثر بود.

*** استقلال-پرسپولیس
در غیاب شیخ دیاباته، مجیدی مجبور شد به امیرارسلان مطهری بازی بدهد. او زننده هر دو گل استقلال در این بازی بود و نگذاشت جای خالی شیخ احساس شود اما اتفاقی که در این بازی رخ داد و به شدت به چشم آمد، این بود که استقلال دو بار از پرسپولیس پیش افتاد و هر دو بار برتری خود را از دست داد. مجیدی بعد از گل دوم تیمش در دقیقه ۵۲، تیمش را به دفاع مطلق واداشت و مهدی قایدی را که بهترین بازیکن تیمش بود تعویض کرد تا خط دفاع پرسپولیس نفس راحتی بکشد.

این تنها تعویض مجیدی در دربی بود که نتیجه خوبی هم نداشت. در مقابل یحیی سه تعویض انجام داد که دو نفر از بازیکنان تعویضی‌اش نتیجه را رقم زدند. استوکس که در دقیقه ۷۹ به جای اوساگوانا به زمین آمده بود در دقیقه ۸۹ زننده شوتی بود که حسینی آن را به شکل ناقص دفع کرد و بشار رسن در ریباند آن را تبدیل به گل مساوی پرسپولیس کرد. رسن هم در دقیقه ۵۹ به جای کامیابی‌نیا به زمین آمده بود. در نهایت مهم‌ترین عامل از دست رفتن پیروزی استقلال در دربی، تعویض اشتباه مجیدی و بازی دفاعی تیم او بعد از زدن گل دوم بود.

*** استقلال-ذوب‌آهن
در این بازی، استقلالی‌ها منتظر یک بازی خوب و پیروزی مطمئن در برابر تیم بحران‌زده ذوب‌آهن بودند اما از هیچ کدام از این دو مورد خبری نبود. استقلال با گل آفساید محمد دانشگر از حریفش پیش افتاد و در ابتدای نیمه دوم به راحتی دروازه‌اش باز شد و در ادامه با ضربه پنالتی وریا غفوری ۲بریک از مهمانش پیش افتاد‌ اما پیروزی در این بازی به سختی به دست آمد و شاگردان مجیدی خوش‌شانس بودند که توانستند با حداقل اختلاف حریف خود را شکست بدهند و اگر گل آفساید دانشگر مردود اعلام می‌شد، شاید در این بازی هم از پیروزی خبری نبود. نکته دیگر این بازی تعویض‌های مجیدی بود که هیچ کدام کمکی به تغییر وضعیت نکرد.

*** گل‌گهر سیرجان-استقلال
این آخرین بازی استقلال قبل از تعطیلی موقت لیگ برتر بود. آبی‌ها برای تعقیب پرسپولیس در صدر جدول به شدت به پیروزی در این بازی نیاز داشتند. شاگردان مجیدی در این بازی نمایش خوبی داشتند اما فرصت‌های زیادی را در طول بازی از دست دادند و در دقیقه ۶۱ دروازه خود را روی یک توپ ساده باز شده دیدند. مجیدی بعد از خوردن گل، سه تعویض انجام داد که مطابق معمول تعویض‌های او در بازی‌های قبل، کمکی به تیم نکردند و در نهایت استقلال با همان یک گل مغلوب تیم پایین جدولی گل‌گهر شد.

*** فولاد-استقلال
این یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بازی‌های استقلال با مجیدی بود. استقلال با گل روزبه چشمی خیلی زود از میزبانش پیش افتاد اما چند دقیقه بعد گل مساوی را دریافت کرد. بعد از این گل علی کریمی توسط داور از بازی اخراج شد و در حالی که همه منتظر یک تصمیم عاقلانه و منطقی از سوی مجیدی بودند، خود او هم با اعتراض‌های شدید و اتهام‌زنی به داور، از کنار زمین اخراج شد! در نیمه دوم هم عارف غلامی از زمین اخراج شد و در اواخر بازی فولاد گل دوم را هم به استقلال زد و در نهایت برنده بازی شد. برخلاف مجیدی که مدعی بود داوری در این شکست تیمش موثر بود، کارشناسان معتقد بودند ‌ حاشیه‌سازی‌های مجیدی آرامش را از تیمش گرفت و باعث شکست استقلال شد.

*** استقلال-سایپا
مجیدی در این بازی با دستی بسته و غایبان پرشمار تیمش را به مصاف حریف فرستاد. استقلال گل اول بازی را هم زد اما چند دقیقه بعد گل مساوی را دریافت کرد و این نتیجه تا پایان باقی ماند و تیم مجیدی یک بار دیگر پیروزی را با تساوی عوض کرد. البته نباید از غیبت ستاره‌های این تیم در برابر سایپا گذشت اما حتی بازیکنان ذخیره استقلال هم اگر خوب مدیریت و کوچ می‌شدند می‌توانستند از پس سایپای پایین جدولی بربیایند که این اتفاق رخ نداد.

*** و دو بازی آسیایی
استقلال در دو بازی آسیایی خود مقابل الاهلی عربستان و الشرطه عراق هم از حریفانش پیش افتاد اما در نهایت این دو بازی را با مساوی و باخت عوض کرد و استقلال حالا در لیگ قهرمانان آسیا هم شرایط چندان خوبی ندارد و صعودش از این گروه اصلا کار آسانی نیست.

*** استقلال-تراکتور
در این بازی هم استقلال غایبان زیادی داشت اما تراکتور هم با شرایط مشابهی روبه‌رو بود و ستاره‌هایی مثل شجاعی و دژاگه را روی نیمکت نشانده بود و بازیکنان خارجی‌اش را هم در اختیار نداشت. البته این یکی از بهترین بازی‌های استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی بود اما باز هم نتیجه مطلوبی به همراه نداشت و دو امتیاز دیگر هم از دست این تیم پرید!

اگر استقلال، تراکتور را شکست می‌داد نه‌تنها مجموع امتیازاتش را به عدد ۴۰ می‌رساند که مجیدی هم نفسی راحت می‌کشید و این برد می‌توانست زمینه‌ای برای رسیدن به روزهای بهتر هم باشد. اگر ضربات قایدی فقط چند سانتی‌متری اختلاف داشت، حالا فرهاد می‌توانست به قهرمان قصه پرغصه استقلال این روزها تبدیل شود. با همه اینها اما شش هفته و ۱۸ امتیاز به پایان لیگ باقی مانده ‌ و مجیدی همچنان امیدوار است راه صعود به آسیا را از لیگ برتر هموار کند تا با خیالی آسوده در جام حذفی به مصاف سپاهان قلعه‌نویی در تهران برود.

*** وعده‌های او عملی می‌شود؟
مجیدی بعد از اتفاقاتی که در اهواز رخ داد و با انتقادهای هواداران تیمش روبه‌رو شد، در مصاحبه‌ای با سایت رسمی باشگاه استقلال وعده‌های عجیب و غریبی داد. او مدعی شد: «به حاشیه‌سازان هم که خیلی فعال هستند باید بگویم که برایم مهم نیست چه می‌گویید. خودتان را خسته نکنید، هم سهمیه می‌گیرم، هم جام حذفی را و هم در آسیا صعود می‌کنم.»

اما در شرایط فعلی حتی در دسترس‌ترین وعده او هم به آسانی عملی نخواهد شد. سهمیه آسیا برای استقلال از طریق لیگ برتر فقط با حضور این تیم در سه رده اول قطعی خواهد شد اما استقلال در حاضر در رده ششم ایستاده و چهار امتیاز با رده سوم فاصله دارد. بازی مستقیم با سپاهان و شهرخودرو و صنعت‌نفت آبادان هم که خودشان مدعی سهمیه آسیا هستند باقی مانده و باید دید مجیدی چگونه می‌تواند حداقل یکی از وعده‌هایش یعنی گرفتن سهمیه آسیا را عملی کند.

کدخبر: ۳۳۹۱۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر