کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۷۷۷
تاریخ خبر:

تفاوت قیمت خودروهای چینی در ایران و چین

‌روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | بازار در تسخیر شاسی بلندها و سدان‌های چینی مونتاژی است. هرروز یک رونمایی از خودرویی جدید توسط یک خودروساز خصوصی! بازار داغ مونتاژی‌ها که در غیاب آزادسازی واردات خودرو جولان می‌دهند. اما در آخرین رونمایی خودرویی که توسط کرمان موتور معرفی شد، صدای کارشناسان هم درآمد که این تفاوت قیمت عجیب و غریب از کجا می‌آید. قیمت KMC J7 که سه‌شنبه رونمایی شد در چین حدود ۵۰۰ میلیون تومان است بعد در ایران چقدر قیمت گذاری شد؟ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان! آن هم خودرویی که در چین دست چندم محسوب می‌شود و دروغ چرا با همین قیمت و خیلی هم کمتر اگر واردات خودرو آزاد بود، می‌شد خودرویی آلمانی با کیفیتی بهتر سوار شد. در این گزارش به بررسی تفاوت قیمتی عجیب این خودروهای مونتاژی در چین و ایران می‌پردازیم.

قیمت عجیب تیگو۸ / فونیکس / قیمت یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان/ ۱۹ هزار دلار
مدیران خودرو سال گذشته با قیمت عجیب و بسیار گران قیمت تیگو هشت، خبر ساز شده بود. البته برای مدتی جلوی فروش خودرو گرفته شد اما وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد دوباره داستان به روال قبل پیگیری و فروش آن از سر گرفته شد آن هم با قیمتی نجومی و میلیاردی! تقریبا سه برابر قیمت اصلی این خودرو در چین. جالب است بدانید در ابتدا قیمت این خودرو یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اعلام شد و این شاسی بلند چینی در بازار منطقه از جمله عربستان با یک سوم قیمت ایران عرضه می‌شود.

آگهی‌های فروشی که از تیگو ۸ پرو برای بازار خودرو عربستان منتشر شده حاکی از آن است که این شاسی بلند چینی با قیمت ۶۹ هزار ریال برابر با ۵۵۰ میلیون تومان (هر ریال عربستان ۸ هزار تومان) به فروش می‌رسد. بد نیست بدانید تیگو ۸ مدل ۲۰۲۱ به عنوان پرچمدار کمپانی چینی چری و با عنوان «چری تیگو ۸ پلاس» شناخته می‌شود اما مدیران خودرو آن را با نام تیگو ۸ پرو معرفی کرد.این محصول در حال حاضر در کشورهایی مانند روسیه، فیلیپین و عراق و برخی دیگر از کشور‌های خاورمیانه عرضه شده است.

قیمتی که در ایران برای تیگو۸ در نظر گرفته شده حدود ۶۵ هزار دلار و یعنی قیمت یه مرسدس E کلاس ۲۰۲۲ فورماتیک! اگر واردات آزاد بود با این قیمت مثلا می‌شد مدل ۲۰۲۲ پرادو، کامارو، کوروت، جگوار و بی‌ام‌و ام۲ را خرید. البته حتی با در نظر گرفتن بخش گمرکی ماجرا هم این قیمت نجومی است! چری تیگو ۸ به عنوان یک کراس‌اوور هفت نفره از لحاظ فرم بدنه در نمای جانبی و قسمت پشت، ظاهری متعارف اما نوین و مطابق با اصول طراحی و سلایق مشتریان امروزی را ارائه می‌دهد. با این حال چهره تیگو ۸ کاملا ویژه برند چری بوده که مشابه آن در برخی محصولات دیگر این خودروساز مثل ام‌وی‌ام X55 نیز دیده می‌شود.

فیدلیتی سه برابر قیمت/ یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون/ ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار
فیدلیتی یک کراس‌اوور بزرگ از برند جتور است که در چین با عنوان (۷۰)X به فروش می‌رسد. این خودرو به علت داشتن پیشرانه توربو، گشتاور کافی و گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه دارای استحکام بالا و عملکردی کافی است. بهمن فیدلیتی بزرگ‌ترین و تنها محصول هفت نفره شرکت بهمن است.

فیدلیتی یکی دیگر از خودروهای مونتاژی بهمن موتور است که در دوران تحریم در سال ۱۴۰۰ به کشور وارد شده و در حال حاضر با ۲۰ درصد داخلی سازی در حال عرضه است .نام اصلی فیدلیتی درواقع جتور x70s است که بنا به شرایط تحریم با تغییر نام و برند به ایران راه یافته است. جتور یک برند درجه دو چینی و زیر مجموعه شرکت چری چین است اما آیا خرید یک خودرو هفت نفره چینی با موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب بخار آن هم از یک برند درجه دو چینی کار منطقی در بازار ایران است، یا بهتر است به دلیل کیفیت و خدمات پس از فروش با این پول خودرو دست دوم کره‌ای بخریم؟

یادمان نرود که این خودرو در خود چین هم خودرو کم فروشی است. فیدلیتی مثل اکثر خودروهای چینی دارای یک موتور ۱٫۵ لیتری توربو شارژ (۴T15C) است با فناوری پاشش سوخت چند نقطه‌ای ( MPI) که موتوری آشنا برای ما محسوب می‌شود. این خودرو در دو مدل پنج نفره و هفت نفره در بازار عرضه می‌شود که مدل هفت نفره حدود ۱۲ میلیون گران‌تر از نسخه پنج نفره است و در عمل هم باید گفت که صندلی‌های ردیف سوم این خودرو در نسخه هفت نفره فقط برای کودکان قابل استفاده است.

T5 فردا چند برابر/ قیمت یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان/ ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار
خودرو FMC T5 که محصول سال ۲۰۲۰ شرکت دانگ فنگ است با نام تجاری T5 در بازار چین، با موتور ۱٫۵ لیتر توربو نسبت به آپشن‌های ارائه شده بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار یوآن یا ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار عرضه می‌شود که با در نظر گرفتن دلار آزاد ۲۸ هزار تومانی حدود ۵۰۴ میلیون تومان در بازار چین به فروش می‌رسد و بر اساس نرخ دلار نیمایی که این خودروسازان خصوصی با این نرخ دلار اقدام به واردات کرده‌اند، نرخ فروش این خودرو در بازار چین تنها ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود که با توجه به قیمت اعلام شده یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی این خودرو بیش از دو برابر قیمت واقعی آن به بازار خودرو داخلی عرضه خواهد شد که البته اکنون یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش دارد.

خودرو T5 فردا موتور در تست تصادف مؤسسه ایمنی کشور چین (CNCAP) تنها سه ستاره ایمنی کسب کرده است همانند بیشتر خودروهای چینی تازه وارد ایران از موتور ۱۵۰۰ سی‌سی توربو شارژ استفاده می‌کند. همچنین تعداد ۱۰ هزار دستگاه از این مدل خودرو در سال گذشته میلادی در چین به فروش رسیده است که این آمار فروش در بازار خودرو چین یک شکست بزرگ برای این خودرو محسوب می‌شود.این خودروساز برای محصول قبلی خود به نام FARDA SX5 نیز قیمت برابر با ۷۵۰ میلیون تومان اعلام کرده بود (اکنون ۸۴۹ میلیون تومان) که بر اساس قیمت آن در بازار چین این خودرو نیز با بیش از ۲٫۵ برابر قیمت به مردم فروخته شده است.

دیگنیتی رتبه ۳۴۳ در چین/ یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان/۲۳ هزار و ۷۵۰دلار
دیگنیتی بهمن موتور در رتبه ۳۹۶ فروش بازار چین قرار دارد. دیگنیتی بهمن موتور سال ۱۴۰۰ در بازار چین کمترین میزان فروش را تجربه کرد. این کراس‌اوور یکی از محصولات دانگ فنگ بوده و این خودروساز چینی برندیست که تاکنون به هیچ کدام از خودروسازهای داخلی «نه» نگفته است.

تقریباً تمام خودروسازان داخلی ایران تجربه همکاری با این برند را داشته‌اند و حداقل یک محصول را در سبد تولیدات خود قرار داده‌اند. بهمن موتور هم پیرو همین قانون نانوشته دانگ فنگ Fengguang ix5 به خط تولید خود آورد تا از قافله عقب نماند. همین موتور دیگنیتی یا دانگ فنگ ix5 در بازار ایران با یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر عرضه شده و در کنار آن یک گیربکس CVT تیپ‌ترونیک را برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو انتخاب کرده است؛ بنابراین نباید انتظار زیادی از این ماشین در بحث شتابگیری داشته باشید.

چون‌که این کراس ‌اوور خوش‌هیبت حدود ۱۵۷۰ کیلوگرم وزن دارد و مسلما نمی‌تواند با یک پیشرانه ۱۴۸ اسبی عملکرد خارق‌العاده‌ای از خود به نمایش بگذارد. به‌ویژه که گیربکس‌های سی وی تی نیز ذاتا تمایل زیادی به چالاکی از خود نشان نمی‌دهند و ماهیت خونسرد آن‌ها باعث می‌شود تا دیگنیتی نتواند از قدرت پیشرانه خود حداکثر استفاده را در بحث شتابگیری ببرد.بنابراین کراس اوور کوپه بهمن ‌موتور خودروی چابکی نیست و بهتر است که انتظار شتابگیری در حد خودروهای چالاک بازار را از آن نداشته باشید.

هایما اس ۷ پلاس/ ۹۶۳ میلیون تومان/ ۱۵ هزار دلار
شرکت هایما در سال ۱۹۹۲ توسط بخش خصوصی و با همکاری و مشارکت شرکت مزدا تأسیس و در سال ۲۰۰۶ سهم مزدا به شرکت خودرو سازی FAW انتقال یافت که سومین شرکت برتر در سال ۲۰۱۳ به لحاظ تعداد تولید در کشور چین است. این خودرو با مشارکت شرکت هایما در ایران خودرو خراسان به تولید رسیده است. هایما S۷ به‌عنوان یک کراس اوور جمع‌وجور شهری در رنج قیمتی خود رقیبان معدودی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به تیگو ۵ نیوفیس، جک S۵ توربو و بی وای دی S۶ اشاره کرد که اگر شتاب اولویت باشد، هایما S۷ توربو بهترین گزینه است.

چری تیگو ۷ IE/ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان/ ۲۳ هزار دلار
یکی از ایرادات اصلی چری تیگو ۷ قیمت بالای این خودرو در بازار خودرو ایران به نسبت رقبای هم رده‌اش است. چری TIGGO 7 با وجود امکانات و آپشن‌های نه چندان زیاد و حتی کمتر از رقبای چری در این رنج قیمت، بسیار بالا و نامعقول قیمت گذاری شده است که همین امر می‌تواند شکست چری تیگو ۷ را در بازار ایران رقم بزند و این کراس اوور لوکس را از صحنه رقابت با خودروهای موجود در بازار کنار بزند.

اگر قصد خرید چری تیگو۷ را دارید و از خود می‌پرسید که این خودرو با توجه به امکانات و تجهیزاتش ارزش خرید دارد یا نه؟ باید صادقانه به شما بگوییم که نه! چری تیگو۷ از پیشرانه چندان ضعیفی هم بهره مند نیست و چه بسا اگر قیمت آن کمی مناسب‌‌تر بود می‌شد گفت که به نسبت رقبایش پیشرانه و قدرت موتور خوبی دارد. ولی چری با قیمت بالای این خودروی لوکس چینی‌، رقبای بیشتری برای خود تراشیده است که در مقایسه با آنها چندان حرف خاصی برای گفتن ندارد.

کدخبر: ۴۶۹۷۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر