کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۳۲۱
تاریخ خبر:

تفاوت قبض برق صاحبان کولرهای آبی و ‌‌گازی

روزنامه هفت صبح | تابستان به‌صورت رسمی حدود دو ماه دیگر از راه می‌رسد اما با گرم شدن هوا هر روز هشدار‌هایی درباره کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شنویم.کولرگازی یکی از متهمانی است که گفته می‌شود چون زیاد برق مصرف می‌کند باید محدود شود.این ادعا تا چه اندازه صحت دارد و آیا داشتن یک کولر گازی باعث دریافت قبض سنگین برق خواهد شد؟

* یک: در حال حاضر حدود ۸۰درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولرهای آبی یا گازی برای خنک کردن دمای محیط زندگی خود استفاده می‌کنند.توان کولرهای آبی در حدود ۵۰۰وات و در مورد کولرهای گازی بالغ بر دو هزار وات تخمین زده شده است.بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد هر روز مصرف برق بین ساعت‌های ۱۱ تا ۱۶ و همزمان با افزایش دمای هوا رشد می‌کند. با هر یک درجه افزایش دمای هوا، مصرف برق نیز بین ۵۰۰ تا ۷۰۰مگاوات بیشتر می‌شود.این مسئله می‌تواند نشانگر استفاده مشترکان از وسایل سرمایشی مانند کولرهای آبی و گازی باشد.

* دو: میزان مصرف برق کولرهای گازی حدود پنج برابر کولرهای آبی است.میزان مصرف برق کولرهای گازی دست دوم بین سه تا چهار برابر بیشتر از کولرهایی است که به‌صورت نو خریداری و نصب می‌شود.از این رو مشترکان در صورت استفاده از کولرهای گازی دست دوم، مبلغ قبض برق بیشتری را شاهد خواهند بود.همچنین باتوجه به اینکه تعرفه‌های برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شود،کسانی که از کولرهای گازی استفاده می‌کنند معمولا در پله‌های بالای مصرف برق قرار دارند.

* سه: توان مصرفی کولر گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولرهای آبی است و این امر با توجه به افزایش پلکانی قیمت برق می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و تا هفت برابر موجب افزایش هزینه‌های برق مصرفی شود.کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالاست، مانند شمال و جنوب کشور توصیه می‌شود.

به‌طور کلی استفاده از کولرهای گازی به جای کولرهای آبی، هزینه مصرف برق را تا شش برابر افزایش می‌دهد.درحالی که در ماه‌های گرم تابستان در مناطق عادی (معتدل) مانند تهران، استفاده از کولرهای آبی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از کولرهای گازی است.به طور مثال اگر مشترکی ماهانه به طور معمول ۲۰۰کیلووات ساعت برق مصرف کند،در صورت استفاده از یک کولر آبی به‌طور متوسط ۱۲ساعت در شبانه روز، مصرف ماهانه به ۳۵۰کیلووات ساعت و هزینه برق ماهانه به حدود ۲۰هزار تومان خواهد رسید.

اگر همین مشترک از یک کولر گازی با میزان ساعت مشابه استفاده کند،مصرف ماهانه برق به بیش از ۹۰۰کیلووات ساعت افزایش پیدا می‌کند و صورتحساب آن با بالاترین پله تعرفه محاسبه می‌شود و هزینه برق ماهانه به ۱۲هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

کدخبر: ۳۸۶۳۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر