کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۵۴۴
تاریخ خبر:

تفاوت شباهت‌های عامدانه و اتفاقی

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری |‌ آثار جدید بازار :بالاخره چیزی نزدیک به دوماه از تابستان گذشت تا اینکه به رسم هرسال، پیشخوان سایت‌های موسیقی کمی ‌پر شود. قبل از همه‌چیز باید گفت که بالاخره آلبوم سیروان بیرون آمد و همانطور که انتظار می‌رفت تفاوت از زمین تا آسمان بین سیروان ورژن قبل با ورژن جدید بود.

البته بعد از انتشار آلبوم «مونولوگ» خبر‌هایی مبنی بر اینکه سیروان یکی از آهنگ‌های آخرین آلبوم گروه «اسلیپ‌ نات» را بدون ذکر نام صاحب اثر کپی کرده هم منتشر شد و اندکی بعد از آن سیروان در یکی از پست‌های اینستاگرامش یکی از آهنگ‌های قدیمی‌ خودش را به نام «نه نرو» پست کرده و آن را با یکی از آهنگ‌های دیوید گیلمور قیاس کرده و در کپشن آن هم نوشته: «خیلی وقت‌ها شباهتی که از نظر ما عامدانه است، می‌تواند در واقعیت فقط و فقط یک شباهت اتفاقی بوده باشد.»

البته که هم آهنگ قدیمی‌ و هم آهنگ جدیدش در آلبوم مونولوگ شباهت زیادی با دو آهنگ خارجی دارد. اما واقعیت این است که قضاوت در چنین مواردی وقتی یک تیم تخصصی بررسی کپی و رایت وجود نداشته باشد، از عهده ما خارج است. ناگفته نماند که نکته مثبت این آلبوم سیروان در کلام آن‌هم کاملا مشهود است. سیروان در «مونولوگ» سراغ مفاهیمی‌ درونی‌تر و شخصی‌تر از آنچه تا کنون خوانده است رفته.

از آلبوم که بگذریم باید گفت این هفته تک‌قطعات قابل معرفی هم در بازار منتشر شده که یکی از آنها قطعه «خلوت شب» از میلاد درخشانی است که توسط خودش هم آهنگسازی و تنظیم شده. این قطعه از حیث سبک و فرم تفاوت چندانی با آثار درخشانی ندارد اما نکته مثبتش این است که این قطعه هم مثل بسیاری از قطعات دیگر او حتی اگر بارها و بارها پلی شود، مخاطب از شنیدن چندین و چندباره‌اش احساس خستگی نمی‌کند و این تنها دلیلی است که می‌توان گفت اساسا میلاد درخشانی یکی از بهترین کاراکتر‌های موسیقی ایران است که چیل‌اوت‌های خوبی تولید می‌کند.

«فصل پریشانی» قطعه‌ای از علی زندوکیلی که تیتراژ سریال آقازاده است هم آهنگ دیگری است که برای آنهایی که موسیقی پاپ ایرانی دوست دارند، پیشنهاد می‌شود. زندوکیلی خواننده استانداردی است و قطعات استانداردی هم همیشه برایش تولید می‌شود، کم پیش می‌آید که او فراتر از استانداردها ظاهر شود و این‌بار یکی از آن دفعات نیست. «فصل پریشانی» در میان آثار زندوکیلی در دسته شاخص‌ها قرار نمی‌گیرد و از آن دست قطعاتی است که شاید شنیدن آن روی تیتراژ و تصویر لذتش را بیشتر از ورژن صوتی‌اش کند.

*** یک همکاری موفقیت‌آمیز
حامد برادران، آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده موسیقی پاپ ایران، در جدیدترین اثر منتشرشده‌اش با یک خواننده عرب‌زبان همکاری کرده است. «مستنیک» عنوان آهنگی با صدای حمود الخضر، خواننده سرشناس کویتی است که برادران، موزیسین مشهور ایرانی تنظیم آن را برعهده داشته است. این قطعه که به‌تازگی در بسترهای نشر بین‌المللی نظیر یوتیوب،Anghami و… منتشر شده، بازتاب قابل توجهی داشته و در زمان کوتاهی پس از انتشار در‌ کشورهایی چون کویت، امارات، لیبی،‌ مصر، عمان، عربستان، اردن و… سایر کشورهای عربی در لیست ترندترین آهنگ‌ها قرار گرفته.

و در مقایسه با آثار قبلی این خواننده با استقبال بهتری روبه‌رو شده است. همین باعث شده حمود الخضر با انتشار ویدئویی در اینستاگرام از همکاری با این موزیسین ایرانی ابراز خوشحالی کرده و از برادران قدردانی کند. شنیده شدن آثار بهنام بانی و ساخته‌های حامد برادران در کشورهای عربی، موجب همکاری این دو موزیسین شده است. اغلب آثار حمود الخضر مضامینی عرفانی و امیدبخش دارد.

*** صدای کرونا را بشنوید
احتمالا تابه‌حال تصاویر زیادی از کروناویروس جدید که تاکنون ده‌ها‌هزار قربانی گرفته است، دیده‌اید. حال دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توانید شکل و ساختار این ویروس را به جای دیدن، بشنوید؛ در این روش، ساختار پروتئین اسپایک ویروس کرونا جدید به زبان موسیقی ترجمه می‌شود.
اصواتی که در این قطعه موسیقی می‌شنوید از جمله صدای زنگ، کشیده شدن سیم تار و صدای موزون فلوت همگی نمودی از ابعاد مختلف پروتئین اسپایک‌مانندی هستند که از سطح ویروس بیرون آمده و به آن کمک می‌کند تا به سلول‌های بدن بچسبد.

چون دیگر پروتئین‌ها، اسپایک‌ها نیز از ترکیبی از آمینواسیدها ساخته شده‌اند. دانشمندان موسسه تحقیقاتی ام.‌آی.‌تی با استفاده از یک تکنیک جدید به نام آوادهی (sonification) یا قراردادن یاخته یا ویروس در برابر انرژی صوتی، موفق شدند برای هرکدام از این آمینواسیدها در یک گام موسیقی نُت خاصی تعریف و کل این پروتئین را به یک قطعه موسیقی ابتدایی تبدیل کنند.

اما تبدیل ساختار این ویروس به موسیقی چه کاربردی دارد؟ این فرمت جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا با جست‌وجو در توالی‌های موسیقیایی، آن بخش‌هایی از این پروتئین را که آنتی‌بادی‌ها و داروها می‌توانند به آن‌ها بچسبند، پیدا کنند. به گفته محققان این روش از روش‌های متداول دیگر از قبیل مدلسازی مولکولی که در مطالعه پروتئین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سریع‌تر و مبتکرانه‌تر است. همچنین با مقایسه توالی موسیقیایی این پروتئین با پایگاه داده موجود از دیگر پروتئین‌های آوادهی شده، در آینده می‌توان راهی یافت تا این ویروس دیگر نتواند سلولی را آلوده کند.

کدخبر: ۳۴۴۵۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر