کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۰۰۹
تاریخ خبر:

تفاوت‌های ترسناک کرونای انگلیسی با کرونای چینی

روزنامه هفت صبح | با اعلام کیانوش جهانپور، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی فقط در استان قزوین به هفت نفر رسیده. درعین‌حال علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا هم از شناسایی همین تعداد بیمار مبتلا به این ویروس جهش‌یافته در پایتخت خبر داده بود. کرونایی که می‌گویند از نمونه اولیه چینی مرگبارتر است و سریع‌تر انتقال پیدا می‌کند.

اخباری که از گوشه‌وکنار جهان منتشر می‌شود نشان می‌دهد کشورهای دیگر هم برای مقابله با این شکل جدید ویروس به تکاپو افتاده‌اند. روسیه کیت تشخیص جدیدی مخصوص کووید انگلیسی ساخته و نیوزیلند به عنوان کشوری که از مدت‌ها پیش با موفقیت شیوع کرونا را مهار کرده بود، همزمان با شناسایی اولین موارد کرونای انگلیسی، یک‌بار دیگر تصمیم به قرنطینه سراسری گرفته.

حالا سوال این است که این شکل جهش‌یافته از ویروس کرونا که می‌گویند ۱۷ جهش دیگر درون ساختار ژنوم خود مخفی کرده، چه تفاوتی با کرونای چینی دارد؟ پاسخ این سوال را از قول مسئولان رسمی کشور برایتان نقل می‌کنیم:

میزان سرایت در نوع ویروس کرونای انگلیسی بیشتر از گذشته شده است و در این جهش ویروس، جوانان بین گروه سنی پنج تا ۱۷ سال را بیشتر از سایر افراد درگیر می‌کند. ما طی سه هفته اخیر شاهد افزایش مختصر مرگ‌ومیر در میان افراد با سنین پایین‌تر هستیم. (علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

میزان شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی به طور متوسط ۵ برابر و مرگ‌ومیر آن ۳ برابر شده است؛ یعنی اگر موج چهارم اتفاق بیفتد، مرگ‌ومیر ناشی از آن به ۱۵ برابر افزایش پیدا خواهد کرد. شیوع این ویروس جهش‌یافته می‌تواند منجر به موج خیلی وحشتناکی شود. (محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا/ منبع: گفت‌وگو با شبکه دو سیما)

از نظر بالینی فرق زیادی بین این دو نیست؛ فقط مقداری احتمال سرایت کرونای انگلیسی بیشتر است و اگر ابتلایی باشد، بیماری شدیدتر خواهد بود. همه جهش‌ها ممکن است الزاما در جهت بدتر شدن پیش نروند؛ یعنی ممکن است ویروسی که مثل این ویروس جهش پیدا کرده، بیماری‌زایی بیشتری نداشته باشد و ممکن است جهشی منجر به ضعیف شدن ویروس شود؛ در نتیجه باید بدانیم اینطور نیست که فقط جهش به سمت بدتر شدن ویروس برود.

ویروس انگلیسی علائم جدیدی ندارد و همان علائم ویروس قبلی است؛ مانند تب، سردرد، بدن‌درد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، سرفه، اسهال، از دست دادن حس بویایی و چشایی، احساس سنگینی در قفسه سینه و گلودرد همه از علائم ابتلا به کروناست. علائم جدیدی وجود ندارد که بگوییم این علامت نشانه جهش جدید در ویروس است؛

بلکه جهش فقط ویروس را مسری‌تر کرده و امکان اتصال به سلول‌های تنفسی را بیشتر کرده است. اپیدمی‌ای در ایتالیا پدید آمده که در آن ۷۰ درصد مبتلایان کودکان هستند و آن یک نوع جهشی است که کودکان بیشتر درگیر می‌شوند. (حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی/ منبع: خبرگزاری فارس)

هیچ راهی وجود ندارد که شما افتراق بدهید که این ویروس انگلیسی یا غیرانگلیسی است. خوشبختانه یک خوبی وجود دارد و آن این است که راه‌های پیشگیری ویروس کرونای انگلیسی با کرونای معمولی هیچ تفاوتی ندارد؛ یعنی همان چند اصل که همیشه گفته شده باید رعایت شوند. ابتدا فکر می‌شد بین این ویروس با نوع قبلی تفاوتی وجود ندارد، ولی اخیرا در مقاله‌ای که در نشریه لنست منتشر شده، مشخص شد مرگ‌ومیر این ویروس بالاتر است.

برخلاف کرونای قبلی، درصد گرفتاری در جوانان و زیر ۲۰ سال بیشتر است. برای شناسایی این نوع جهش‌یافته به‌جز پی‌سی‌آر که انجام می‌شود، باید آزمایش هیدروژنتیک؛ یعنی بررسی ژنتیکی کامل انجام شود که هم بسیار گران‌قیمت است و هم در همه ایران در دسترس نیست و هم تشخیص مشکل است. (مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا/ منبع: شفقنا)

کرونای بریتانیایی نسبت به کرونای معمولی در افراد زیر ۲۰ سال بیشتر دیده می‌شود. شدت سرایت این بیماری فوق‌العاده زیاد است و در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده، بلافاصله بقیه هم می‌گیرند. علائم این بیماری به‌سرعت شدید می‌شود و مرگ‌ومیر این کرونای جهش‌یافته بیشتر است. (مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا/ منبع: گفت‌وگو با شبکه خبر)

کدخبر: ۳۷۴۰۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر