کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۳۴۲
تاریخ خبر:

تغییر اقلیم در جهان، سیل در جنوب ایران

جزییات گزارش‌ها و خبرهای مختلف می‌گوید استانهای جنوبی و جنوب شرق کشور گرفتار بارش‌های عظیم و کم سابقه‌ای شده‌اند که حتی این سیلاب‌ها باعث کشته شدن ۳ تن در دو استان جنوبی و جنوب شرق ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای هفته گذشته، هشدارهای کارشناس هواشناسی درباره وقوع طوفان و بارش های سیل آسا در مناطق شرقی کشور زنگ خطر را برای بسیاری از ساکنان شهرها و روستاهای این مناطق کشور به صدا درآورد.

تصاویری از آب گرفتگی گسترده در بندرعباس به همه نشان داد اخطارهای هواشناسی، مبتنی بر یافته های علمی و غیرقابل کتمان بوده است. در استان هرمزگان، فشار سیلاب به اندازه ای زیاد بود که فیلم های منتشر شده در رسانه ها نشان می داد کامیون ها و تریلرهای سنگین ۳۰ تنی اسیر سیلاب شده و به پهلو غلتیده اند، سیلاب تا نزدیک سقف آنها بالا آمده و جریان دارد و راه ارتباطی بسیاری از روستاهای استان سیستان و بلوچستان بسته شده است.

در شهرستان جاسک واقع در شرق هرمزگان هم وضعیت به شدت بحرانی است و آنطور که فرماندار این شهرستان گفته مجبور شده اند به خاطر سیلاب گسترده، ساکن ۵ روستای جاسک را تخلیه کنند و ۱۰۰۰ نفر از ساکنان این روستاها را به مکان امن منتقل کنند.

در استان همجوار هرمزگان یعنی بوشهر هم هواشناسی در اخطارهای متعددی از شهروندان خواست مراقب آب گرفتگی و امواج بلند خلیج همیشه فارس باشند. هواشناسی اخطار داده است طی روز سه‌شنبه هفته جاری تا اوایل روز چهارشنبه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و ریزش تگرک در مناطق مستعد دور از انتظار نیست، همچنین به سبب وزش باد به‌نسبت شدید، دریا مواج و متلاطم می‌شود که نسبت‌به ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای کوچک، تفریحی و مسافری هشدار داده می‌شود.

درحالی سیل خساراتی به این مناطق کشور وارد کرده که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور دو عامل «تغییر پذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب کشور می‌داند. احد وظیفه درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور به ایسنا گفته که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است همچنین تغییرات اقلیمی الگوهای جوی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

او با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، گفت: «برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند.»

کانون بحران سیلابی، سیستان و بلوچستان

ولی به جز دو استان هرمزگان و بوشهر، استان دیگری به شدت درگیر سیلاب است و باورکردنی نیست اقلیمی که در سالهای گذشته به شدت خشک محسوب می شد، ناگهان با سیلابی روبرو شود که همه روستاها را تا کمر در آب فرو ببرد. تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی بسیار گویاست، سیستان و بلوچستان کانون اصلی سیلاب اخیر در شرق کشور بوده است.

در اصلی ترین کانون سیلاب یعنی استان سیستان و بلوچستان، محاصره چندین روستا در بین سیلاب، خبرساز شد. یکی از این حوادث غیرمترقبه درباره نجات دو زن حامله بود که در سیلاب گرفتار شده بودند. آنطور که رییس مرکز بهداشت شهرستان سیب وسوران گفته است: یک مادر باردار ۲۱ ساله براثر طغیان رودخانه محلی در روستا حبس شده بود و امکان کمک به او نبود. همچنین در شهرستان دلگان جان یک مادر باردار پرخطر اهل روستای علی آباد کلانظهور که پشت سیلاب گرفتار شده بود در خطر بود که در نهایت امدادگران جان هر دو را نجات دادند.
گزارش منتشر شده می گوید یکی از مادران باردار با یک دستگاه لودر ویک دستگاه مایلر اداره راهداری این شهرستان از رودخانه عبور داده وبه بیمارستان ایرانشهر منتقل شده اند.

بارش ۶۰ تا ۹۰ میلیمتری باعث طغیان وحشتناک رودخانه های فصلی و رود هیرمند در سیستان و بلوچستان شده است که فیلم طغیان رودخانه ها ترسناک است و نشان می دهد حجم ناگهانی بسیار زیادی از آب باران وارد بستر رودها شده است.

فاجعه سیلاب به اندازه ای وضعیت را در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به هم ریخته است بطوریکه اورژانس کشور اعلام کرده است ۳ تن در اثر سیلاب در استانهای مزبور کشته شده اند. آنطور که خالدی سخنگوی اورژانس کشوری درباره کشته شدگان در حوادث جوی اخیر گفته در مجموع سه نفر در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند که یکی از این افراد در استان سیستان و بلوچستان غرق شده است. در استان هرمزگان نیز یک تن به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی آباد جان خود را از دست داده است.

همچنین تا ظهر امروز هلال احمر از کشته شدن یک تن در استان هرمزگان و مفقود شدن یک تن در سیستان و بلوچستان طی حوادث جوی ٧٢ ساعت گذشته خبر داده بود.

در استان کرمان هم وضعیت مشابهی از لحاظ شدت سیل جاری است و اخبار می گوید اهالی ۱۱۴ روستای این استان قادر به تردد زمینی نیستند. سعیدی مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان گفته است: هم اکنون راه روستایی ۱۱۴ روستا بسته است و ۳۷ روستا نیز در محاصره برف است. به گفته او آب ۷ روستا و برق ۱۳ روستا نیز هنوز قطع است و همچنین یک روستا نیز در محاصره سیلاب است.

کدخبر: ۳۰۳۳۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر