کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۲۵۳
تاریخ خبر:

تغییرات نرخ تورم خوراکی‌ها به نفع گیاهخواران

روزنامه هفت صبح | نرخ تورم سالانه در آخرین گزارش مرکز آمار از ۲۶٫۴درصد به ۲۵٫۸درصد کاهش پیدا کرد، ولی همین گزارش نشان می‌دهد، قیمت‌ها در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰٫۴درصد افزایش داشته که به‌عنوان تورم نقطه‌به‌نقطه شناخته می‌شود. گزارش تورم نکات مهمی را در خود جای داده که اینجا به چند‌مورد آن اشاره کرده‌ایم.

* یک: مرداد امسال هیچ کالایی ارزان نشده و تورم ماهانه همه بخش‌ها مثبت است. در گزارش‌های ماهانه تورم دست‌کم چند کالا با کاهش قیمت مواجه می‌شدند اما این‌بار چنین اتفاقی نیافتاده. کمترین افزایش قیمت مردادماه مربوط به سبزیجات است که در این ماه یک‌دهم درصد گران شده‌اند.

* دو: بیشترین افزایش قیمت در مردادماه مربوط به بخش آب، برق و سوخت است. آنطور که مرکز آمار می‌گوید، قیمت‌ها در این بخش نسبت به تیر ۱۲٫۶درصد افزایش داشته که بالاترین تورم ماهانه به‌حساب می‌آید.

* سه: مسکن، بیشترین تاثیر را در تعیین نرخ تورم دارد. طوری که سهم این بخش از کل گزارش مرکز آمار ۳۵درصد است. تورم بخش مسکن توسط مرکز آمار ۲۲٫۸درصد اندازه‌گیری شده و مرکز آمار می‌گوید، شاخص قیمت اجاره در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸٫۲درصد افزایش پیدا کرده است. باید توجه داشته باشید که حداکثر سقف افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵درصد، کلانشهرها ۲۰درصد و بقیه شهرها ۱۵درصد تعیین شده و تورم ۲۸٫۲درصدی این بخش نشان می‌دهد، سقف‌های تعیین‌شده تاثیر چندانی در کنترل اجاره‌بها نداشته است.

* چهار: در بین محصولات خوراکی، چای رکورددار افزایش قیمت در مردادماه است. گزارش تورم مرکز آمار می‌گوید، شاخص قیمت چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه در مردادماه ۶٫۹درصد افزایش داشته است. این بخش همچنین بیشترین افزایش قیمت سالانه را هم دارد. تورم سالانه این بخش در محدوده ۴۳درصد است و تقریبا یک‌و‌نیم برابر نرخ تورم کلی محاسبه شده است.

* پنج: قیمت نان و غلات مثل برنج ،نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲درصد افزایش داشته و نشان می‌دهد افزایش قیمت برنج وارداتی در ماه‌های اخیر، این بخش را به رکورددار تورم محصولات خوراکی تبدیل کرده است. گزارش مرکز آمار می‌گوید، افزایش قیمت محصولات خوراکی نسبت به سال قبل در حدود ۲۵٫۸درصد است.

* شش: گوشت قرمز و روغن بیشتر از بقیه محصولات خوراکی هوای جیب خانواده‌ها را دارند. براساس گزارش مرکز آمار، قیمت گوشت قرمز و ماهی در مردادماه نسبت به مرداد پارسال ۱۰٫۶درصد افزایش داشته که کمترین میزان افزایش قیمت در بین محصولات خوراکی به‌حساب می‌آید. بعد از گوشت قرمز، روغن در رتبه دوم کمترین افزایش قیمت قرار دارد. روغن نسبت به پارسال حدود ۱۲٫۱درصد گران شده و افزایش قیمت آن تقریبا نصف تورم محصولات خوراکی است.

* هفت: اپراتورها که در هفته‌های اخیر کلی جنجال به‌پا کرده‌اند، در گزارش تورم مرکز آمار روسفید شده‌اند. کمترین تورم سالانه مردادماه مربوط به بخش ارتباطات است که هزینه تماس، اینترنت، پست و … را شامل می‌شود و در گزارش مرکز آمار ۶٫۴درصد محاسبه شده است. ارتباطات در بین بخش‌های مختلف همچنین کمترین افزایش قیمت ماهانه را داشته و در مردادماه افزایش قیمت ۱٫۷درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده.

* هشت: افزایش قیمت بنزین که در آبان‌ماه پارسال اتفاق افتاده، همچنان آثار خود را در گزارش‌های تورم مرکز آمار نشان می‌دهد. جدیدا افزایش قیمت لاستیک هم به آن پیوسته و باعث شده در گزارش مردادماه، بخش حمل‌ونقل بالاترین تورم را در بین انواع کالا و خدمات به خود اختصاص دهد. طوری که هزینه‌های حمل‌و‌نقل در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵درصد افزایش پیدا کرده که تقریبا دوبرابر تورم کل است.

* ۹: لوازم خانگی، بعد از حمل‌و‌نقل در رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت در بین کالاهای مختلف قرار دارد. مرکز آمار می‌گوید، هزینه‌های مربوط به مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری آنها در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶درصد افزایش پیدا کرده است.

* ۱۰: دخانیات کمترین تاثیر را در محاسبه نرخ تورم دارد. شاید همین عامل باعث شده تورم سالانه ۱۲٫۸درصدی این بخش نتواند باعث کاهش نرخ تورم ۲۵٫۸درصدی مردادماه شود.

کدخبر: ۳۴۶۲۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر