کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۷۲۱
تاریخ خبر:

تعیین قیمت دلار ‌در ‌ساعت‌ چهار‌ بامداد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | چشم فعالان بازار ارز به مناظر‌ه‌های انتخاباتی آمریکا دوخته شده. حداقل خودشان اینطور نشان می‌دهند و در گزارش‌های میدانی از بازار ارز همه نوسانات قیمت دلار را تقصیر انتخابات آمریکا و رقابت دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه می‌اندازند. نمونه آن ریزش پنج هزار تومانی قیمت دلار بازار آزاد در هفته گذشته بود که بعضا آن را نتیجه جلو افتادن بایدن از ترامپ در نظرسنجی‌ها می‌دانستند و این در حالی است که تقریبا یک ماه از سبقت نماینده حزب دموکرات از نماینده جمهوریخواه‌ها می‌گذرد.

در این گزارش واکنش‌های مختلف بازار ارز به مناظره‌های انتخاباتی برگزار شده در هشتم مهرماه بین بایدن و ترامپ، ۱۶مهرماه بین کامالا هریس و مایک پنس و اول آبان بین بایدن و ترامپ را بررسی کرده‌ایم. کارشناسان بازارهای مالی هرکدام نظر متفاوتی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز دارند. بعضی می‌گویند نتیجه انتخابات ۱۳آبان فرقی به حال ما نمی‌کند و بعضی دیگر پیش‌بینی‌هایی از تغییرات قیمت دلار در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ ارائه کرده‌اند.

*** واکنش دلار به پیروزی بایدن در مناظره اول؛ افزایش ۳۶۰تومانی
اولین رویارویی جو بایدن با دونالد ترامپ در قالب مناظره‌های انتخاباتی بامداد نهم مهرماه برگزار شد؛مناظره‌ای که حواشی سیاسی زیادی داشت و نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان حاکی از پیروزی بایدن در این مناظره بود.

این شبکه اعلام کرد در نخستین نظرسنجی از مردم درباره مناظره، ۶۰درصد از پاسخگویان معتقد بودند که جو بایدن عملکرد بهتری داشت وتنها ۲۸درصد موافق عملکرد ترامپ در این مناظره بودند.
قیمت دلار در بازار آزاد ایران روز قبل از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی در آمریکا حدود ۲۹هزار و ۴۷۰تومان بود.این مناظره بامداد روز چهارشنبه برگزار شد و در این روز قیمت دلار با افزایش حدود ۳۶۰تومانی به ۲۹هزار و ۸۳۰تومان رسید.

این در حالی است که خیلی از فعالان بازار می‌کوشند در صورت پیروزی بایدن دلار ارزان می‌شود اما آنچه در بازار ارز بعد از برگزاری اولین مناظره اتفاق افتاد، نتیجه دیگری داشت و شاهد افزایش نسبی قیمت دلار بودیم. این مورد برای روزهای بعد هم تکرار شد و نهایتا تا روز جمعه دلار برای اولین‌بار به مرز ۳۰هزار تومان رسید. با این حساب می‌توان گفت تاثیر مناظره اول بر بازار ارز ایران کاملا برعکس بوده است.

*** واکنش دلار به ابتلای ترامپ به کرونا؛ کاهش هزار و ۳۰۰تومانی
ترامپ با یک توئیت فاصله خود از رقیب انتخاباتی‌اش را در نظرسنجی‌ها زیاد کرد. صبح روز جمعه ۱۱مهرماه ترامپ از ابتلای خود به بیماری کرونا خبر داد و این اتفاق باعث شد بلافاصله شاهد به وجود آمدن اختلاف چشمگیر بین ترامپ و بایدن باشیم.

طوری که بعد از توئیت ترامپ، شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات آمریکا از ۵۱ به ۷۴درصد رسید و خیلی‌ها با توجه به اختلاف به وجود آمده بین شانس دو رقیب انتخاباتی نسبت به شکست ترامپ اطمینان پیدا کردند. این اختلاف تا به امروز حفظ شده است.بازار ارز ایران در روز جمعه ۱۱مهرماه تازه به مرز ۳۰هزار تومان رسیده بود. آن هم در تعطیلی بازار رسمی که همه چیز دست دلالان می‌‌افتد. شنبه با بازگشایی بازارها دلار در واکنش به ثبت رکورد جدید، کمی عقب‌نشینی کرد و با کاهش ۳۸۰تومانی به ۲۹هزار و ۶۲۰تومان رسید.

روز بعد دلار ۲۸هزار و ۶۰۰تومان شد. همزمان با خبرهایی که از جلو افتادن بایدن در نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا منتشر می‌شد، روند نزولی دلار معکوس شد. طوری که بعد از اصلاح قیمت دلار از ۳۰ تا ۲۸هزار و ۶۰۰تومان، بازار ارز دوباره به روند صعودی افتاد و شاهد نرخ ۲۹هزار و ۳۸۰تومانی برای دلار در بازار آزاد روز دوشنبه بودیم.

دلار نهایتا تا یک هفته بعد از خبر ابتلای ترامپ به بیماری کرونا دوباره به محدوده ۳۰هزار تومان برگشت. با این حساب می‌توان گفت هرچند در روزهای اول دلار در بازار ایران عقب‌نشینی کرد اما می‌توان عامل این اتفاق را ثبت رکورد جدید ۳۰هزار تومانی دانست چراکه اگر دلیل آن جلو افتادن بایدن در رقابت انتخاباتی بود، دلار نمی‌توانست در کمتر از یک هفته به ۳۱هزار تومان برگردد.

*** واکنش دلار به پیروزی هریس در مناظره معاون‌ها؛ افزایش هزار و ۲۰۰تومانی
دو معاون اول ریاست جمهوری یعنی کامالا هریس از حزب دموکرات و مایک پنس از حزب جمهوریخواه بامداد روز پنجشنبه ۱۷مهرماه در مناظره انتخاباتی پیش‌روی هم قرار گرفتند. بعد از برگزاری این مناظره باز هم دموکرات‌ها پیروز مناظره معرفی شدند.

طوری که نظرسنجی سی‌ان‌ان از پیروزی قاطع کامالا هریس مقابل مایک پنس در مناظره دوم انتخاباتی حکایت داشت و روزنامه فرانسوی لوموند از تسلط و برتری کامالا هریس از جناح دموکرات در مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا خبر داد.واکنش دلار به دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز هم معکوس بود. با اینکه اغلب می‌گویند با پیروز حزب دموکرات و رسیدن جو بایدن به کاخ سفید، قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد اما بعد از برگزاری این مناظره شاهد افزایش قیمت دلار بودیم.

پنجشنبه ۱۷مهرماه تعطیل رسمی بود و دلار در محدوده ۲۹هزار و ۷۵۰تومان قرار داشت. روز شنبه شاهد جهش هزار و ۲۰۰تومانی قیمت دلار در بازار آزاد بودیم. تا جایی که نرخ دلار به حدود ۳۰هزار و ۹۵۰تومان رسید. این مورد در روزهای بعد ادامه داشت و نهایتا دلار در مرز ۳۲هزار تومان و روی نرخ حدود ۳۱هزار و ۷۵۰تومان برای چند روز آرام گرفت.

روند افزایش قیمت دلار بعد از مناظره معاون‌های نامزدهای ریاست جمهوری تا ۱۰روز بعد ادامه داشت و نهایتا دلار قله ۳۲هزار و ۲۰۰تومان را در کارنامه خود ثبت کرد. با این حساب می‌توان گفت واکنش دلار به پیروز دموکرات‌ها در مناظره معاونان ریاست جمهوری آمریکا کاملا برعکس تصورات بود.

*** واکنش دلار به پیروزی بایدن در مناظره پایانی؛ کاهش ۸۰۰تومانی
صبح دیروز جمعه اول آبان‌ماه، آخرین دور مناظره‌های ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد. براساس نظرسنجی‌های شبکه سی‌ان‌ان،۵۳درصد بایدن را برنده آخرین مناظره دانسته‌اند و در طرف مقابل ۳۹درصد دونالد ترامپ را پیروز این مناظره معرفی کردند.

فعالان بازار ارز در نبود صرافی‌ها در آخرین ساعات روز پنجشنبه دلار را با قیمت ۲۹هزار و ۸۰۰تومان معامله کردند. دیروز صبح و بعد از برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش چشمگیری را تجربه کرد.

با اینکه در این روز تعطیل، صرافی‌ها نقشی در بازار آزاد ارز نداشتند اما نهایتا قیمت دلار کاهش ۸۰۰تومانی را پشت سر گذاشت و در اولین معاملات روز جمعه ۲۹هزار تومان قیمت خورد. هرچند، نباید زیاد روی قیمت دلار در روزهای تعطیل حساب باز کنیم و باید منتظر اولین واکنش‌های بازار ارز به آخرین مناظره انتخابات آمریکا در معاملات امروز شنبه بمانیم.

*** پیش‌بینی کارشناسان از تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار
کارشناسان هرکدام تحلیل خاص خودشان را از تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت دلار ارائه کرده‌اند. بعضی می‌گویند این انتخابات تاثیری در قیمت دلار نخواهد داشت. بعضی معتقدند با پیروزی هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری، قیمت ارز به خاطر کاهش هیجان، روند نزولی به خود خواهد گرفت. بعضی دیگر هم اعتقاد دارند قیمت دلار تا حد زیادی تحت تاثیر انتخابات آمریکاست.

در صورت پیروزی ترامپ دلار صعودی و در صورت پیروزی بایدن دلار نزولی خواهد بود. آنها می‌گویند حداقل در کوتاه‌مدت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر قیمت دلار در ایران تاثیر خواهد گذاشت. جمشید عدالتیان، عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران می‌گوید همه مسائل اقتصادی در حال حاضر به انتخابات آمریکا گره خورده است. شاهد هستیم که قیمت ارز تا کجا پیش رفته است. او اعتقاد دارد در این چند هفته باقی مانده بهتر است هیچ تصمیم کلانی گرفته نشود.

سید کمال سیدعلی، کارشناس بازار ارز اعتقاد دارد انتخاب ریاست جمهوری آمریکا تاثیر بسیار زیادی روی آینده نرخ ارز خواهد داشت. او می‌گوید اگر دونالد ترامپ انتخاب شود، با توجه به انتظارات تورمی که وجود خواهد داشت، نرخ دلار با نوسان روبه‌رو می‌شود اما اگر جو بایدن به کاخ سفید راه پیدا کند، آن زمان شرایط بسیار متفاوت خواهد شد زیرا او اعلام کرده به برجام باز خواهد گشت، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به تبع آن تحریم‌ها نیز کمتر خواهد شد و طبعا در چنین شرایطی ارز با کاهش بسیار قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد.

کامبیز افسری،کارشناس بازار ارز می‌گوید قیمت ارز در بازار ایران تنها به شخص رئیس‌جمهوری آمریکا ارتباط ندارد. در تعیین نرخ ارز یک چشم انداز بلندمدت داریم که تابع متغیر‌های اقتصادی است. عواملی مانند تورم، میزان نرخ مبادلات یا همان مابه‌التفاوت صادرات و واردات، نرخ بیکاری و میزان نقدینگی هستند که نرخ ارز را در بلندمدت تعیین می‌کند.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اعتقاد دارد در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات آمریکا، احتمال افزایش قیمت ارز کم خواهد بود و نگاه بنده به آینده بازار ارز کاهشی است.
نیما آگاهی، تحلیلگر بازارهای مالی معتقد است پس از انتخابات آمریکا ممکن است در صورت برد بایدن قیمت دلار تا ۲۲هزار تومان کاهش و در صورت برد ترامپ قیمت دلار تا ۳۵هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

البته این اعداد کف و سقف کوتاه‌مدت دلار در بازار متعادل شده خواهد بود و ممکن است به صورت هیجانی با نرخ‌های پایین‌تر یا بالاتر برای دلار روبه‌رو شویم.کامران ندری، تحلیلگر اقتصادی می‌گوید همه چیز به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد زیرا اگر بایدن انتخاب شود، کاهش قیمت ارز می‌تواند تداوم پیدا کرد اما در صورت انتخاب شدن مجدد ترامپ بازار ارز مجدد به روند افزایشی خود باز می‌گردد.

کدخبر: ۳۵۵۷۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر