کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۴۰۰
تاریخ خبر:

تعطیلی رستوران‌ها و اخراج ۸۵درصد کارگران

این روزها مسئولان اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌ها از کسادی بازار خود و کاهش شدید مشتریان به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور خبر می‌دهند. رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، فست‌فودی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، تالارهای پذیرایی و سالن‌های مراسم از جمله مشاغل پرخطر در این ایام معرفی شدند که فعالیتشان محدود شد.

بدون شک تاثیر این ویروس روی تمامی کسب و کار‌ها بی‌سابقه بوده اما رستوران‌ها، فست فود‌ها و کافه‌ها ضربه بسیار زیادی را از شرایط کنونی متحمل شدند به طوری که آینده بسیاری از آن‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. برخی از شاغلان این صنف ورشکست شده‌اند و برخی دیگر ناچار نیروهای خود را تعدیل کردند.

وضعیت کنونی و تعطیلی اصناف مربوط به تهیه مواد غذایی فعلا مشاغل پرخطر شناخته شده و ستاد مقابله با کرونا با بازگشایی آنها موافقت نکرده است. این درحالی است که شاغلان این صنف معتقدند صنف آنها با رعایت موارد بهداشتی باید فعالیتشان را از سر بگیرند زیرا تعطیلی آنها بخش عمده‌ای از صاحبان این حرفه را ورشکست کرده و کمکی هم در راه نیست.

علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران و سلف سرویس تهران درباره آخرین وضعیت شاغلان هم‌صنف خود با سایت «رویداد۲۴» گفت‌وگو کرده و می‌گوید: «از اواخر بهمن که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد از رستوران‌ها غذا نگیرید زیرا ویروس کرونا شیوع پیدا کرده تا الان که اواسط اردیبهشت ماه است عملا فعالیت این صنف محدود شده و مردم هم حتی از رستوران‌هایی که بیرون‌بر هستند، چندان خرید نمی‌کنند.»

او توضیح می‌دهد که از شب عید تاکنون برخی از واحدها یک تا دو میلیارد تومان و برخی دیگر کمتر و بیشتر ضرر کردند زیرا تاریخ پایان انقضای تمامی اجناسی که خریداری شده نزدیک است که این کالاها یا باید پخت شود یا معدوم شوند. ضمن آنکه موضوعات مربوط به بیمه، مالیات و حقوق کارکنان هم مطرح است. البته دولت قول‌هایی داده اما پرداخت وام هم در حد حرف بوده است.

*** حتی فروش حلیم و آش هم کم شده
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران و سلف سرویس تهران می‌گوید: «کاسب‌ها معمولا به امید دو ماه پایانی سال کل سال را کار می‌کنند، اما عملا از حدود سه ماه گذشته تعطیل شدند. واحد رستورانی هست که ۶۰۰ کارگر داشته که الان مجبور شده بیش از یک‌سوم نیروهایش را تعدیل کند.

در مجموع می‌توان گفت حدود ۱۰ تا ۱۵درصد رستوران‌ها در شرایط فعلی باز هستند که آن‌ها هم بیرون‌بر دارند و بقیه ناچار به تعدیل شده‌اند. ضمن آنکه همه واحد‌ها هم امکان ارسال غذا و بیرون‌بر را ندارند، از زمانی هم که گفته شد رستوران‌های بیرون‌بر می‌توانند کار کنند مثل آش فروشی‌ها و حلیم فروشی‌ها که در ماه رمضان فروش خوبی دارند، مردم از ترس ویروس کرونا آش و حلیم هم کم می‌خرند.»

*** صندلی‌ رستوران‌ها را فاصله می‌دهیم
علی اصغر میرابراهیمی می‌گوید: «ما به ستاد مبارزه با کرونا پیشنهاد دادیم صندلی رستوران‌ها را با فاصله اجتماعی قرار بدهیم و قلیان هم به مشتری‌ها ندهیم و اصناف باز شود اما قبول نمی‌کنند و می‌گویند رستوران همچنان خطرناک است. این در حالی است که اصناف در حال حاضر مشغول فعالیت هستند که خطر کمی هم ندارند. در حال حاضر اداره‌ها، بانک‌ها، پاساژ‌ها و مترو‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی همه مشغول فعالیت هستند. سوال اینجاست که این مشاغل برای مردم پرخطر نیستند؟»

*** معمای قهوه‌خانه‌های زیرزمینی
او با بیان اینکه برخی از رستوران‌ها هم تخلف می‌کنند و از مشتری داخل رستوران پذیرایی می‌کنند و در را می‌بندند می‌گوید: «این فعالیت‌ها در برخی واحدها به صورت مخفیانه هست و هر چند جریمه هم برای این کار در نظر گرفته شده اما بازرسی و نظارتی نمی‌شود. تعدادی سفره‌خانه هم باز است و قلیان که ممنوع است هم دست مشتری می‌دهد اما نه بهداشت کاری می‌کند نه اماکن.

تنها افرادی که در حال حاضر مشغول کار در این صنف هستند، نگهبان‌ها هستند که از وسایل مراقبت می‌کنند تا خرابی پیش نیاید و اگر برق قطع شد بتوانند کاری کنند و صدمات برق و آب را کنترل کنند که حقوق و خوراک آن‌ها را هم از جیب می‌دهیم. در این چند ماه خسارتی که به رستوران‌داران وارد شد را کارفرما‌ها متقبل شدند و متاسفانه پس از پرداخت حقوق، پاداش و عیدی و سنوات، اکثر رستوران‌ها مجبور به تعدیل کارگران شدند و فعلا کارگران بیکار هستند تا زمانی که مجدد این صنف اجازه فعالیت پیدا کنند.»

کدخبر: ۳۲۵۴۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر