کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۷۲۶
تاریخ خبر:

تعطیلات عید فطر؛ زمانی برای سفر لوکس و ‌ارزان

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | کم شدن آمار مبتلایان به کرونا از یک‌سو و در پیش بودن تعطیلات عید فطر از سوی دیگر موجب شده تا گردشگری از نفس افتاده کشور دوباره جان بگیرد البته به آرامی و محتاطانه. پس از اعلام اجازه فعالیت هتل‌ها از عید فطر از روز گذشته دوباره آژانس‌های مشهور و غیر مشهور کشور شروع به تبلیغات گسترده تورهای عید فطر کردند اما با قیمت‌های ارزان و باور نکردنی.

گویا این آژانس‌ها زیاد امید ندارند که مردم از مسافرت در این روزها استقبال کنند و به همین دلیل قیمت‌های خود را به طرز عجیبی شکسته‌اند. از سوی دیگر اما وزارت بهداشت همچنان هشدار می‌دهد که به سفر نروید در خانه بمانید! اما چه کسی است نداند که اقتصاد کشور از تعطیلی این چند ماهه ضربه خورده و مردم هم از خانه‌نشینی خسته شده‌اند.

شاید همه این عوامل سبب شده تا ستاد کرونا اجازه بازگشایی مجدد رستوران‌ها و هتل‌ها را بدهد اما از وزارت بهداشت وظیفه خودش بداند که نسبت به سفر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار دهد. گزارش هفت صبح از قیمت تورهای عید فطر را بخوانید.

*** آغاز مجدد
کافی است به سایت‌های مشهور بلیت‌فروشی که در اواخر سال گذشته تعدیل‌های گسترده‌ای را انجام داده و برای حفط کارمندان خود تلاشی انجام ندادند نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که دوباره کار را از سر گرفته‌اند. علی‌بابا، اسنپ‌تریپ، الی گشت، لست سکند و… که جزو سردمداران تعدیل بودند، همگی با تخفیف‌های زیادی شروع به فروش تورهای عید فطر کرده‌اند. اصفهان، شیراز، مشهد، کیش فعلا جزو مقاصد پر مشتری‌تر است که در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد با تخفیف روبه‌رو هستید.

*** این چند مقصد محبوب
* یک: یکی از مقاصد محبوب اصفهان است که می‌توانید در تعطیلات عید فطر، تور رفت ‌و برگشت سه شب و چهار روزه برای هتل چهار و پنج ستاره (با هواپیما)، با قیمتی در حدود نفری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون ۷۰۰ هزار تومان به راحتی پیدا کنید.

* دو: شیراز دومین مقصد است که با همه مشخصات بالا، با قیمتی در حدود نفری یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

* سه:جزیره کیش با وجود آنکه جزو مقاصد همیشه محبوب است اما به دلیل تداخل با گرمی هوا، قیمت‌هایش با اصفهان و شیراز برابری می‌کند. شما می‌توانید با خرج کردن در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر، در یک هتل خوب کیش به مدت سه شب و چهار روز به سفر بروید.

* چهار: برای مشهد که قطعا جزو شهرهای پر طرفدار است، برای یک هتل چهار و پنج ستاره، نفری یک و نیم میلیون تومان باید کنار بگذارید. البته احتمالا بسته بودن حرم امام رضا باعث شده تا تقاضاها نسبت به سال قبل کمتر باشد و به همین دلیل قیمت تور عید فطر آن نیز پایین‌تر است. وزیر بهداشت نیز گفته بود: « بازکردن اماکن متبرکه و آستان‌های مقدس را موکول کرده‌ایم به بعد از ماه مبارک رمضان و عید فطر که بهانه‌ای برای سفر‌های مردم نباشد و در شهر‌هایی مانند مشهد مقدس شاهد حضور پر حجم زائران نباشیم تا از افزایش شیوع بیماری پیشگیری شود.»

*** آماده باش برای سفرهای زمینی
همچنین پیش‌بینی شده باید منتظر سفرهای زمینی‌ بیشتری باشیم و حتی احتمال زنده شدن خاطرات شلوغی و بسته شدن جاده‌های شمال وجود دارد! رئیس پلیس راه ناجا درباره این موضوع گفته: «قطعا اگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات خاصی اتخاذ نکند، ترافیک در محورهای شمالی افزایش خواهد داشت و در تعطیلات عید فطر این مسئله پیش خواهد آمد و در این صورت مجبور به وضع محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال خواهیم بود.

با توجه به بازگشایی محدود برخی حرم‌های مطهر و احتمال ایجاد ترافیک در محورهای منتهی به آن‌ها نیز باید گفت بعید به نظر می‌رسد در محورهای منتهی به شهرهای مذهبی همچون مشهد، قم و شیراز با ترافیک گسترده مواجه شویم و تنها نگرانی ما نسبت به محورهای شمالی است. تصمیم‌گیری در رابطه با استان‌های بحرانی همچون خوزستان با ستاد ملی مقابله با کروناست و پس از سیاستگذاری از سوی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا قطعا از سوی مجموعه پلیس راه، اجرایی خواهد شد و احتمال وضع چنین محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. مجموعه پلیس راه کشور منتظر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کروناست. اعلام پیشاپیش محدودیت‌ها به گونه‌ای نتیجه عکس خواهد داشت و مردم را به سفر تشویق می‌کند. مقوله‌ای که در این روزهای کرونایی به نفع سلامت مردم نیست.»

*** سفر برویم یا نرویم؟
با وجود آنکه به نظر می‌آید باید منتظر شاهد رونق‌ نسبی سفرها در عید فطر باشیم اما وزارت بهداشت همچنان هشدار می‌دهد که به سفر نرویم. مثلا ایرج حریرچی گفته:«تعطیلات پیش رو طولانی است، مردم هم مقداری از شرایط کرونا خسته شدند و تمایل دارند که به سفر بروند اما ما درخواست‌مان از مردم به حداقل رساندن سفرهاست. خود فعل سفر در مورد انتقال ویروس خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود، باید توجه داشت افراد یا با وسایل عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس سفر می‌کنند یا با ماشین شخصی که در این صورت بین راه توقف دارند. در عین حال در سفر از اماکن عمومی مانند پمپ بنزین، نمازخانه و دستشویی استفاده می‌کنیم که همه این موارد احتمال انتقال ویروس را بالا می‌برد.»

*** کرونا چقدر به گردشگری ایران ضرر زد؟
جمشید حمزه‌زاده، دبیر تشکل‌های ملی گردشگری گفته: «در دو ماه اسفند و فروردین، ۵۳۰۰ میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری ایران وارد شد. گردشگری تنها صنعتی بود که در جریان تعطیلی‌های دوره کرونا آسیب صددرصدی دید و حدود ۵٣٠٠ میلیارد تومان فقط در ماه‌های اسفند و فروردین متضرر شد.این ضرر به صنعتی وارد شده است که ٢۴٠ هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۵٠ هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به کارند.»

همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر طی یک برآورد کلی میزان خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا را به سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده و از دولت تخصیص همین میزان تسهیلات را درخواست کرده بود که بنا به گفته معاون گردشگری این وزارتخانه، این رقم تخصیص داده نشده اما موافقت شده به ازای حفظ هر شغل ۱۶میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲درصد تخصیص داده شود.

کدخبر: ۳۲۸۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر