کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۹۶۸
تاریخ خبر:

تعجب قاضی از پس‌انداز هنگفت کارمند گمرک

روزنامه هفت صبح | یک: دیروز بعد از مدتی وقفه دوباره محاکمه عباس ایروانی، مدیر گروه عظام و دیگر متهمان برگزار شد؛ پرونده‌ای که نقطه شروع جلسات دادگاه آن مهرماه پارسال بود. اتهام ایروانی ابتدا واردات بیش از ۷۶۴میلیون دلار مواد اولیه به‌صورت قاچاق عنوان شد و در دور بعدی محاکمه او که از اسفندماه از سر گرفته شد، اتهام بدهی بانکی ۱۵هزار میلیارد تومانی هم مطرح شد.

عظام یک هلدینگ قطعه‌سازی خودرو است که ۱۲کارخانه در استان‌های مختلف تحت هدایت آن فعالیت می‌کنند. در جلسه روز گذشته که به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، خود عباس ایروانی متهم ۶۴ساله این پرونده فرصت دفاع پیدا نکرد. عمده وقت این جلسه به ارائه دفاعیات سه‌نفر از کارمندان گمرک گذشت که با دریافت رشوه اجازه ترخیص بارهای قاچاق شرکت‌های زیرمجموعه عظام را دادند.

* دو: اولین متهمی ‌که فرصت دفاع پیدا کرد، علی کرم‌نیا نام داشت. او یکی از هفت‌متهم این پرونده است و عنوان اتهامی ‌او مشارکت در قاچاق قطعات خودرو و دریافت رشوه عنوان شده. متهم کرم‌نیا در دفاعیاتش گفت، من ۲۵سال سابقه کار در گمرک دارم و اصلا این موضوع کم‌اظهاری در واردات را قبول ندارم. این متهم از سال ۹۲ مسئول درب خروج گمرک غرب بوده.

حرف کرم‌نیا این بود که اساسا امکان اثبات اینکه بین سال‌های ۸۰ تا ۹۷ گروه عظام کم‌اظهاری کرده، وجود ندارد چون اسناد آن امحا شده و کالا هم موجود نیست. از طرفی اتهام دریافت رشوه را هم انکار می‌کرد. در صورتی که او قبلا در اظهاراتش گفته بود که از حامد خاتمی‌پور، ترخیص‌کار گروه عظام و متهم ردیف چهارم پرونده مبالغی را دریافت کرده. قاضی هم از قول خاتمی‌پور گفت که در یک بازه زمانی ماهانه مبلغ ۵۰۰هزار تومان به کرم‌نیا رشوه پرداخت می‌کرده .

اما متهم گفت، من اطلاعی ندارم. خلاصه بحث اینکه متهم کرم‌نیا به‌طور کلی منکر قاچاق بود و می‌گفت او اصلا مسئولیتی درباره کنترل بار نداشته مگر اینکه گزارش تخلفی از سوی ارزیاب و بارشناس و کارشناس به او می‌دادند. قاضی اما به این نکته هم اشاره کرد که شما اگر فقط یک حقوق ثابت داشتی، چطور در بازرسی خانه‌ات ۳۲سکه تمام و ۴۲نیم‌سکه و ۵۷۰۰دلار و ۲۵۰۰یورو کشف شده؟ مگر درآمد دیگری غیر از گمرک داشته‌اید؟ در مورد این مبالغ هم متهم گفت، این پس‌اندازم بوده.

* سه: دومین متهمی ‌که برای ارائه دفاعیات خوانده شده، حسن صفریان نام داشت. او به گفته خودش ۲۹سال کارمند گمرک فرودگاه امام بوده و عناوین اتهامی ‌او دقیقا مشابه نفر قبلی بود. قاضی صلواتی گفت، اسامی ‌افرادی که رشوه دریافت کردند را خود متهم خاتمی‌پور یعنی ترخیص‌کار عظام در اختیار دادگاه قرار داده است.

متهم صفریان، جانشین درب خروج گمرک فرودگاه امام بوده و حداقل پنج‌مرتبه رشوه ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون تومانی دریافت کرده. همچنین قاضی صلواتی اینطور تفهیم اتهام کرد که در انجام قاچاق سازمان‌یافته قطعات خودرو به مبلغ ۱۹میلیون و ۵۹۵هزار و ۴۷۸دلار مشارکت داشته. نکته جالب در ارائه دفاعیات این متهم جایی بود که درباره اخذ رشوه یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومانی از خاتمی‌پور گفت: «بنده پول نقد به او دادم و از او خواستم که این مبلغ را به حساب خواهرم واریز کند چرا‌که من اصلا وقت آن کار را نداشتم.»

* چهار: متهم بعدی مهدی شهابی نام داشت که او هم با همین عناوین اتهامی ‌محاکمه شد، به اضافه اینکه گفته شد، با سو‌ءاستفاده از یک ماده قانونی زورگیری کرده. او البته گفت: «شرکت مبلغی را به اسم من تیغ زده است و صرفا بحث غرض‌ورزی مطرح است و خود نمایندگان شرکت مجوز را دریافت کرده بودند اما برای ما دیر آورده بودند و به من می‌گفتند کارمان را راه بیندازید.»

او تاکید داشت که اتهام مشارکت در قاچاق را نمی‌پذیرد چون در تمام عمر ایروانی و معاونانش را ندیده. یک جمله هم نماینده دادستان خطاب به او گفت، از این قرار که:‌ «اتهامات خود را نمی‌پذیرید، پس چرا وارد بازداشتگاه شدی و با صدای بلند گفتی چه کسی من را فروخته است؟ صوت و تصویر این اظهاراتت موجود است که گفتی خاتمی‌پوری که من را فروخته که هست.» نماینده دادستان هم گفت:‌ «آقای شهابی گمرک را گردنه اخذ وجوه به‌زعم خود کرده بود.»

کدخبر: ۳۳۴۹۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر