کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۶۱
تاریخ خبر:

تصمیم اشتباه به نفع علیخانی، به ضرر عصرجدید

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | اوایل مرداد، زمانی که بعد از یک وقفه‌ کوتاه، سری جدید «عصرجدید» با تغییرات جدید روی آنتن رفت، گزارشی در همین صفحه منتشر کردیم و نوشتیم که تدوین قسمت‌های مرحله دوم مسابقه در دو بخش، جذابیت آن را کمتر کرده است.

آن زمان گمان می‌کردیم شبکه سه قصد دارد با پخش یک قسمت در دو شب، کاری کند که برنامه تا شروع ماه محرم ادامه داشته باشد اما حالا این تدوین قسمت‌ها در دو بخش، هم به ضرر خود برنامه تمام شده و هم کنداکتور شبکه سه را به‌هم ریخته است. آیا این شیوه‌ پخش، غیر از احسان علیخانی، نفعی برای کس دیگری داشته است؟ هفت صبح بررسی می‌کند.

*** آب بستن به قسمت‌ها
روز ششم مرداد، درست یک روز بعد از پخش اولین قسمت «عصرجدید» بعد از اعمال تغییرات، گزارشی با نام «آغاز تولید عصرجدید، از نوع آبدارش» در همین صفحه منتشر کردیم و توضیح دادیم که برای پخش یک قسمت «عصرجدید» در دوشب به آن آب بسته شده. در آن گزارش، با آنالیز اجراها در قسمت اول بررسی کردیم که احسان علیخانی و داوران چه میزان زمان را به هدر می‌دهند و میزان صحبت‌های حاشیه‌ای و بی‌دلیل آنها در برنامه چقدر است.

نتیجه این شد که تلاش عوامل این است که هر اجرا به طور متوسط ۲۰دقیقه روی آنتن باشد. آن زمان گمان می‌کردیم شبکه سه با این کار قصد دارد برنامه را تا ماه محرم روی آنتن نگه دارد. این درحالی است که حالا وضعیت کاملا برعکس شده است.

*** زیاد آمدن قسمت‌ها
روز یازدهم مرداد اعلام شد که مسابقه «عصرجدید» به جای دو شب در هفته، چهار شب روی آنتن می‌رود و دلیل این تغییر هم این است که بتوانند قسمت‌های باقی‌مانده را تا پیش از روز اول ماه محرم به پایان برسانند. خب سوال اینجاست که اگر تعداد قسمت‌ها به اندازه‌ای بود که با پخش عادی دو شب در هفته تا شب اول محرم به پایان می‌رسید، چرا باید هر قسمت را در دو قسمت تدوین کنند و دو شب روی آنتن بفرستند؟ طبیعتا اگر هر قسمت با همان شش اجرا به شیوه قبل پخش می‌شد، تعداد قسمت‌ها به اندازه‌ای بود که هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد. واقعا لازم بود بدون هیچ دلیل خاصی به برنامه آب ببندند و جذابیت آن را زیر سوال ببرند؟

*** به هم ریختن کنداکتور شبکه سه
مسئله فقط عدم جذابیت «عصرجدید» نیست. با این تصمیم‌گیری، عملا کنداکتور شبکه سه به‌هم ریخته است. تا پیش از این، طبق برنامه‌ریزی روتین شبکه سه، سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰، مسابقه‌ «اعجوبه‌ها» روی آنتن می‌رفت. مخاطبان علاقه‌مند به تماشای این مسابقه می‌دانستند که می‌توانند آن را در این روزها و در ساعت مشخص تماشا کنند.

حالا برای اینکه بتوانند «عصرجدید» تا شروع ماه محرم به پایان برسانند، از زمان پخش مسابقه‌ «اعجوبه‌ها» استفاده کرده‌اند. درحال حاضر «اعجوبه‌ها» که جزو کارهای پر مخاطب شبکه سه است بعضی شب‌ها در باکس مخصوص سریال‌های شبکه سه یعنی ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می‌‌رود و زمان مشخصی ندارد. درواقع برنامه‌ریزی نادرست برای پخش «عصرجدید» نه تنها به خود برنامه آسیب زده که برنامه‌های دیگر راه هم با اخلال روبه‌رو کرده است.

*** به نفع علیخانی و تیمش
به نظر می‌رسد فایده‌ این تصمیم اشتباه صرفا متوجه خود احسان علیخانی باشد. تلویزیون برای هر کلاکت یعنی هر قسمتی از مسابقه که روی آنتن می‌رود، بودجه‌ای مجزا در نظر می‌گیرد. اگر «عصرجدید» مطابق زمان‌بندی پیشین هر شب شش اجرا پخش می‌کرد و هر قسمت از مسابقه را در دو شب روی آنتن نمی‌فرستاد، طبیعتا به اندازه‌ یک کلاکت هزینه برای تلویزیون داشت.

حالا اما تدوین یک قسمت در دو قسمت باعث شده میزان هزینه تلویزیون برای هر قسمت «عصرجدید» دو برابر شود. در این صورت حتی با وجود مشکلاتی که به وجود آمده، احسان علیخانی و تیمش به هیچ‌وجه متضررنشده‌اند.

*** ضعف عصرجدید در قسمت‌های پایانی
تنها ضرری که متوجه برنامه است همان ضعفی است که این اواخر به واسطه ریتم کند و کشدار شدن اجراها و صحبت‌های بیش از حد مجری و داوران شاهدش هستیم. اگر کیفیت کار برای تیم اهمیت داشت قطعا با برنامه‌ریزی صحیح و در نظر گرفتن تمام جوانب، جلوی این بی‌نظمی را می‌گرفتند و اجازه نمی‌دادند برنامه از کیفیت بیفتد.

به‌هرحال فصل دوم «عصرجدید» تا پایان این هفته و قبل از شروع ماه محرم به پایان می‌رسد و با تمام نقص‌ها و آب‌بندی‌ها کماکان می‌توانیم از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ شب‌های تابستان تلویزیون نام ببریم.

کدخبر: ۳۴۵۷۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر