کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۲۴۴۴
تاریخ خبر:

تصاویری که ادعای آمریکا درباره ریشه ایرانی موشک‌های یمن را رد می‌کنند

آمریکا مدعی شده که موشک برکان H-۲ یمنی‌ها همان موشک قیام ایران است، آیا واقعا این موشک ایرانی است و ایران موشک در اختیار یمنی‌ها قرار داده است؟

چند روز پیش نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با جمع کردن خبرنگاران رسانه‌های بزرگ جهان، چند قطعه از پوسته موشک و چند بخش دیگر از تسلیحات را به نمایش گذاشت و به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که این قطعات متعلق به جمهوری اسلامی ایران هستند و ایران موشک بالستیک در اختیار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار داده است.

آنچه که از لاشه یک موشک به نمایش گذاشته شده بود، در واقع براساس اعلام نیکی هیلی، متعلق به موشکی بوده که انصارالله اخیرا در یک عملیات موشکی به پایگاه هوایی ملک خالد در حومه ریاض شلیک کرده بود.

یکی از نکات مهم در نمایش موشکی نیکی هیلی در آمریکا که گفته شده در یک پایگاه نظامی در واشنگتن به اجرا گذاشته شده است، نمایش پوسته موشکی است که روی آن به زبان عربی نوشته شده بود "برکان". آمریکایی‌ها گفته بودند که این همان موشک برکان است که ارتش یمن به سوی ریاض در ۱۳ آبان ماه سال جاری شلیک کرده بود.

آمریکایی‌ها این موشک را همان موشک قیام متعلق به ایران معرفی کرده و اعلام کرده بودند که تهران این موشک را در اختیار یمنی‌ها قرار داده است. حالا درباره این پوسته چند نکته وجود دارد. اولین چیزی که درباره این موشک به چشم می‌خورد، بخش فوقانی بدنه موشک است، یعنی جایی که بدنه متصل به سر جنگی می‌شود. آنچه که مشخص است، این است که این بخش موشک هیچ شباهتی به موشک قیام ندارد.

در بدنه‌ای که از موشک برکان در آمریکا به نمایش درآمده، بخش فوقانی موشک که محل جدایش سر جنگی از بدنه موشک است، انحنای بسیار زیادی وجود دارد و به صورت یک نیم دایره طراحی شده است، حال اینکه موشک قیام چنین شکلی در بخش فوقانی بدنه نداشته و بخش فوقانی کاملا تخت است و این نشان می‌دهد که یک تفاوت جدی میان موشک قیام و موشک برکان یمن وجود دارد.

آنچه که مسلم است، آلیاژ به کار رفته در بدنه این موشک، آلومینیوم است و برخلاف موشک‌های دیگر یمنی‌ها مانند اسکاد، از فولاد نیست. اینکه یمنی‌ها از کجا این آلیاژ را آورده و براساس آن بدنه موشک را ساخته‌اند، مشخص نیست اما مشخصاً این آلیاژ که در ایران و برخی کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، از خارج از یمن به این کشور وارد نشده است.

آن چیزی که قطعی است، موشکی که یمن به سوی ریاض شلیک کرده، بیش از ۸۰۰ کیلومتر برد داشته است ولی آمریکایی‌ها برای اینکه موشک شلیک شده را با برد موشک قیام ایرانی تطبیق دهند، برد موشک قیام را ۱۰۰ کیلومتر افزایش داده‌اند تا موشک شلیک شده از یمن به سوی ریاض، در محدوده برد موشک قیام ایران قرار بگیرد.

موشک قیام، طبق اعلام رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "۸۰۰ کیلومتر" برد دارد اما در پوسترهای به نمایش درآمده در آمریکا، برد این موشک ۹۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

کدخبر: ۱۹۲۴۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alireza730

    اینا چهل ساله کارشون تهمت زدن ب کشورهایی ک با سیاست هاشون مخالفن؟ حالا من میخام بدونم ایران حامی تروریست یا عربستان ایرا ن باعث مرگ و میر تو یمن شده یا عربستان ا یران زیر ساخت های عراق و سوریه رو با خاک صاف کرد یا عربستان و امارات و همین آمری کا ایران مردم ویتنام و لیبی و خیلیی از ک شور های دیگه رو به خاک خون کشید یا همین امریکا و عربستان و کشوراهای اروپایی؟ حال ا چیشده که اینا دایه دلسوز تر از مادر شد ن و سنگ عربستان رو ب سینه میزنن؟ مگه همی ن بمب های خوشه ای که عربستان سر مردم یمن میریزه و مردم رو به کشتن میده ساخت آمری کا نیست ؟ پس بهترهه این خانووم اون دهن گ نده شو ببنده تا خودمون براش نبستی مش؟

  • masoudronin

    آقای به اصطلاح چاوشی پاچه خواری نکنید لط فا و دوما همه دنیا میدونن ایران هم به حز ب الله لبنان هم به بقیع کشورها مثل عراقو سوریه و فلسطین تجهیزات میدن اگ یادتون ب اشه ایران قاچاق اسلحه میکرده تو نیجریه ک ه باعث لغو بازی ایران و نیجریه شد چند سا ل پیش که تو برنامه نود هم بهش اشاره شد?

  • mamadariay

    اینقدری میدونم که اونی که دروغ میگه آمری کا نیست پایان

  • dadbeh

    آقا محمد آریایی حمله آمریکا به عراق دروغ نبود ؟ آمریکا نمیتونه از پس ایران بر بی اد هدفش جنگ نیست تحریمه .